شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

توجیه ناکارآمدی دولت به شیوه روحانی

دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 505087
سخنان رئیس‌جمهور درباره نسبت دادن نتیجه ناکارآمدی‌های دولت به عذاب الهی و اظهار رضایت کامل از کارنامه دولت، با نقد مطبوعات روبرو شده است.
توجیه ناکارآمدی دولت به شیوه روحانی
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان ، روزنامه جوان نوشت: همگی به یاد داریم که آقای روحانی قبلا در جملاتی عجیب‌تر گفته بودند که «مردم را به زور به بهشت نبریم» و البته بسیاری این‌گونه برداشت کردند که این جمله در تعارض با فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» است. حال آقای روحانی در گفته‌هایی 180 درجه متفاوت، خشکسالی کشور و ریزگردهای خوزستان را به زیر پا گذاردن معروف و ترویج منکر منتسب می‌کنند. اکنون باید از ایشان پرسید آیا تخطئه این فریضه خود از مصادیق بارز زیر پا گذاردن معروف و ترویج منکرات نیست؟
 
اگر منطق بیانی آقای روحانی را بپذیریم، در واقع یکی از دلایل مصیبت‌هایی که بر مردم اقصی نقاط کشور - از جمله خوزستان - می‌آید، اظهارات شخص ایشان و جملاتی از این دست است. بر این اساس آیا مردم خوزستان حق دارند بپرسند که چرا رئیس‌جمهور بابت اشتباه خود که دامن‌گیر مردم این خطه شده است، عذرخواهی نمی‌کند؟
 
این روزنامه افزود: مردم رنج‌دیده خوزستان بعد از مدت‌های متمادی تحمل آلودگی در فواصل متمادی، انتظار تدبیر واقعی برای حل مشکلات را دارند و منتظرند تا بشنوند دولت در این سال‌‌ها چه کرده است. تا چه زمانی قرار است مدل‌هایی همچون «حرف درمانی»، «وعده‌های بی‌سرانجام»، «دعوت به صبر و تحمل»،‌ «مقصر دانستن دولت قبل»، «گره زدن به مذاکرات» و «مشغول‌سازی جامعه با دوقطبی‌های کاذب» جایگزین حل واقعی مسائل و مشکلات جامعه شود؟‌ آیا مسئولان از مشکلات واقعی مردم مطلع نیستند؟ اگر اطلاع ندارند که خود مصیبتی بزرگ است. اگر اطلاع دارند و راه‌حل واقعی را نمی‌دانند، چرا از نخبگان دلسوز سؤال نمی‌کنند یا آنکه کرسی مسئولیت خود را به افراد متخصص نمی‌سپارند؟ اگر راه‌حل را می‌دانند و توان یا حوصله اقدام و عمل را ندارند، چرا مسئولیتی را که صلاحیت تصدی آن را ندارند،‌ اشغال کرده‌اند.
 
 روزنامه وطن امروز نیز در یادداشتی خاطرنشان کرد: آقای روحانی در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات 96 که انتظار می‌رفت در آن توصیه‌هایی کلی از باب رعایت انصاف در برگزاری انتخابات طرح شود به ارزیابی عملکرد دولت و به تبع آن تمجید از عملکرد دولت پرداخت. جناب روحانی در همین سخنرانی در 3 فراز اشاره می‌کند که با عنایت به عملکرد اقتصادی دولت شرمنده مردم نشده است؛‌ نخست فارغ از خیمه سنگین و طاقت‌فرسای رکودکه منجر به پدید آمدن بالاترین نرخ بیکاری در کشور شده است.
 
سپس درباره نرخ تورم و در حالی که بیشتر رسانه‌های حامی دولت هم از رشد افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی و ضروری مردم در آستانه سال نو می‌نویسند، می‌گوید: «ما به مردم قول دادیم در سال 95 تورم را تک‌رقمی خواهیم کرد البته برنامه ما این بود و فکر می‌کردیم در نیمه دوم سال تک‌رقمی شود اما الحمدلله ما شرمنده نشدیم.»
 
در جمع‌بندی عملکرد دولت در یک سال اخیر هم فارغ از نگاهی به آمار بیکاری و حس عمومی مردم در حوزه اقتصاد می‌گوید: «امسال از فروردین تا امروز، بنده خوشحالم که خدمت ملت بزرگوار و عزیز ایران اعلام کنم دولت به قول‌هایی که به مردم از اول سال یا پایان سال گذشته داده، عمل کرده و خدا را شکر‌گزاریم که خداوند به ما توفیق داد برابر مردم شرمنده نشویم.»

نویسنده خاطرنشان می‌کند: روی سخن با مشاوران جناب روحانی است که به ادامه این مسیر و این دست فرمان‌ علاقه دارند. کسانی که کاش به ایشان بگویند برای مردم بدتر از ناکارآمدی‌ها، توجیه مبتذل آنهاست. کاش بگویند برای مردم سخت‌تر از نارسایی‌ها در سیستم اجرایی این است که صریح بگوییم حتی شرمنده هم نیستیم. کاش بگویند اگر هیچ نگویید هم، مردم آن‌قدر شریف هستند که فراموش کنند در وعده‌های انتخاباتی گفته شد «آنچنان رونق اقتصادی ایجاد بکنیم که دیگر کسی نیاز به یارانه هم نداشته باشد.» مردم آن‌قدر بزرگوار هستند که بگذرند از اینکه قرار بود پس از برجام هر روز یک گشایش در کار باشد. اما عایدی 3 سال رفت و آمد و قدم زدن و لبخند ژکوند تحویل دادن به تعبیر رئیس‌ بانک مرکزی تقریبا هیچ است.

مردم شریف ما همه اینها را شاید ببخشند شاید اگر سرت را جلوی‌شان خم کنی و عذرخواهی کنی که وعده دادی و عمل نکردی بگذرند اما به شرطی که حداقل دیگر کسی نگوید الحمدلله همه  چیز گل  و بلبل است و شرمنده هم نیستیم که در منطق حکومترانی اسلامی برای کارهای پر کرده هم کارگزار باید شرمنده مردم باشد چه رسد برای این همه وعده نکرده!
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *