جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱
رجزخوانی عکس عماد مغنیه در ‌مرزهای شیطان +عکس و فیلم

نماهنگ ایرانی که تل آویو را نشانه رفت

شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب: 504693
داستان نماهنگ در تل آویو اتفاق می‌افتد و در آن یک خیابان از سرزمین های اشغالی به طور کامل به نمایش در می‌آید. ماجرا از این قرار است که یکی از جوانان مقاومت، عکس شهید عماد مغنیه را روی ساختمانی مهم در قلب تل آویو حک می‌کند.
نماهنگ ایرانی که تل آویو را نشانه رفت
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق؛ در روزگاری که جنگ نرم وارد فازهای جدیدی شده و مبارزه در عرصه فرهنگی اهمیت بیشتری نسبت به جنگ نظامی‌ پیدا کرده است، تهیه و تولید ابزارها و محصولاتی که مرزها را درنوردند و تاثیر بین المللی داشته باشند اتفاق مبارکی است.از همین رو توجه به مسئله مهم و استراتژیک مقاومت در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی در قالب آثار فرهنگی و هنری یک ضرورت تلقی می‌شود. هنرمندان کشورهای مختلف به ویژه ایران اسلامی‌که در این زمینه عموما پیش آهنگ و پیش قراول بوده اند طی سال‌های اخیر با تولید برنامه‌ها، فیلم‌ها، مجموعه‌ها و آثار مستند و به ویژه کلیپ‌ها توانستند بخشی از رسالت‌های خود را در این عرصه ایفا کنند.
 سرنوشت نماهنگ ایرانی که تل آویو را نشانه رفت!/ رجزخوانی عکس عماد مغنیه در ‌مرزهای شیطان
استقبال از این نوع آثار از جمله نماهنگ‌هایی که هم‌راستا با راهبردهای کلان نظام ساخته شدند و توجه گسترده مخاطبین این نوع آثار و تمام کسانی که در عرصه‌های مقاومت ملی و مقاومت جهانی در آوردگاه حق علیه باطل فعالیت می‌کنند، باعث شده تا وظایف بزرگتر و مهمتری در عرصه‌های فرهنگی و هنری در دستور کار دستگاه‌های فرهنگی و هنری و هنرمندان قرار بگیرد.در همین راستا، مرکز آوای انقلاب اسلامی‌ بازوی اجرایی سازمان اوج در حوزه موسیقی، تصمیم گرفت با موضوع مقاومت و احیای یاد شهید «عماد مغنیه» نماهنگی را کلید بزند. محسن زائری، مجری طرح نماهنگ "یاذالکوفیه" درباره تولید این ویدیو کلیپ گفت: سیدحسن نصرالله درباره عماد مغنیه فرمودند که او از بین نرفته و خون او در رگ‌های بقیه جوان‌های حزب الله جریان دارد و وقتی که این بزرگوار به شهادت رسید، چندین عماد مغنیه از خود به جا گذاشت؛ هدف ما از ساخت این کلیپ این بود که این سخنان که واقعیت امروز مقاومت است را نشان دهیم.از آن جایی که بخش بزرگی از تاثیرگذاری در ویدیوکلیپ‌ها به عهده موزیک آن است، در تهیه بخش صوتی «یا ذالکوفیه» هم وسواس خاصی صورت گرفته تا هماهنگی با موضوع کلیپ در کنار المان‌های مقاومت بیشترین تاثیرگذاری را در مخاطب ایجاد کند. زائری در این خصوص افزود: فایل صوتی را به سبک و سیاق سرودهای جبهه مقاومت لبنان پیاده کردیم و با المان‌های صوتی برای تهییج مردم و با ملودی بسیار لطیف و آهنگین برای به یادماندن بیشتر آهنگ در ذهن این کار انجام شد.
 
حک تصویر شهید عماد مغنیه بر روی ساختمانی در اسرائیل!
اما بخش بحث برانگیز و جالب‌تر کلیپ «یاذالکوفیه»، بخش‌های تصویر آن است. داستان نماهنگ در تل آویو اتفاق می‌افتد و در آن یک خیابان از اسرائیل به طور کامل به نمایش در می‌آید. ماجرا از این قرار است که یکی از جوانان مقاومت، عکس شهید عماد مغنیه را روی ساختمانی مهم در قلب تل آویو حک می‌کند و با همین اتفاق، رعب و وحشت تمام شهر را فرا می‌گیرد. این فضاسازی و لوکیشن جذاب در پشت صحنه خود اتفاقات جالبی را رقم زده که شنیدن آن از زبان مجری طرح خالی از لطف نیست. زائری در مورد شروع کار تصویر و چگونگی پرداخت به آن می‌گوید: برای بخش تصویر سناریوهای مختلفی مطرح شد تا این که به سناریوی فعلی رسیدیم. فیلمنامه حکایت از یک جوان فلسطینی مقاوم دارد که عکس عماد مغنیه را با شابلون و اسپری روی دیوار دانشگاه تل آویو حک می‌کند و پلیس در پی پیدا کردن اوست.
 سرنوشت نماهنگ ایرانی که تل آویو را نشانه رفت!/ رجزخوانی عکس عماد مغنیه در ‌مرزهای شیطان
زائری ادامه می‌دهد: هر شهر یک سری ساختمان مهم و اساسی دارد. در اسرائیل هم ساختمان دانشگاه تل آویو یکی از مهمترین ساختمان‌های شهر است و ثبت عکس شهید عماد مغنیه روی این ساختمان اتفاق مهمی‌تلقی می‌شود. در ادامه می‌بینیم که یک جوان اسراییلی صبح از خواب بیدار می‌شود و در اخبار حالت فوق العاده را می‌بیند و نگران می‌شود. و وقتی از خانه بیرون می‌رود هر جا را که نگاه می‌کند عماد مغنیه را می‌بیند.در نماهنگ «یاذالکوفیه» بصورت نمادین نشان داده می‌شود که تمامی‌شهر از عناصر مقاومت پر شده و پیروزی نزدیک است. این مفهوم با نشان دادن اتوبوسی حامل جوان‌های آماده به رزم در نماهنگ دنبال می‌شود که راننده این اتوبوس هم "عماد مغنیه" است. او و جوانان وارد قدس می‌شوند و ساکنین قدس که قبلا از آن جا رانده شده بودند به زمینی که باید در آن زندگی کنند بازمی‌گردند.این نماهنگ که محصول مشترک ایران و لبنان است با همکاری مدیر موسسه میم که سابقه تولید محتواهای فرهنگی رسانه‌ای در لبنان را دارد ساخته شده و «کامل حرب» آن را کارگردانی کرده است.
 سرنوشت نماهنگ ایرانی که تل آویو را نشانه رفت!/ رجزخوانی عکس عماد مغنیه در ‌مرزهای شیطان
روایتی که در نزدیکی خانه پسر نخست وزیر سابق لبنان متوقف شد
به گفته زائری، مجری این طرح، کل کار در لبنان ساخته شده که با حواشی جالبی هم همراه بوده است. وی در این باره می‌گوید: به این خاطر که داستان کلیپ در خیابانی از اسرائیل می‌گذرد ناچار بودیم همه ی المان‌های اسرائیلی را در آن رعایت کنیم و از چراغ راهنمایی گرفته تا تابلوهای ورودی خیابان‌ها و ... باید به زبان عبری تغییر می‌کرد. لوکیشن در نزدیکی خانه پسر نخست وزیر سابق لبنان اتفاق افتاده بود و همین امر حساسیت برانگیز شد تا جایی که چندین بار وسط فیلمبرداری نیروهای شبه نظامی‌سر رسیده بودند و کار را متوقف کرده بودند.به گفته زائری به دلیل پررنگ بودن این موضوع که در یک خیابان از لبنان، خیابانی اسرائیلی با تمامی‌حواشی، ارکان و المان‌ها پیاده شده، این موضوع خبرساز شد و خبرگزاری‌های میادین، المنار، الجزیره، العربیه و العالم و حتی رویترز و بی بی سی هم این خبر را پوشش دادند.
سرنوشت نماهنگ ایرانی که تل آویو را نشانه رفت!/ رجزخوانی عکس عماد مغنیه در ‌مرزهای شیطان+فیلم 
لزوم حضور هنرمندان ارزشی در عرصه‌های بین‌المللی
اهمیت حضور در جبهه‌های فرهنگی باعث شده تا هنرمندان ارزشی بیشتر از قبل به فکر حضور در عرصه‌های بین المللی با تولید محتواهای فرامرزی بیفتند. زائری یکی از اهداف ساخت این نماهنگ را همین جنگ نرم اعلام می‌کند و می‌گوید: الان جنگ اصلی، جنگ رسانه است و ما در این زمینه با تولید محتواهای فرهنگی در خارج از مرزهای ایران می‌جنگیم.او ادامه می‌دهد: همانطور که ما در عرصه نظامی ‌برای دفاع از ارزش‌ها متحدانی در خارج از مرزهایمان داریم، می‌بایست از همین متحدان در زمینه‌های فرهنگی برای زنده کردن یاد بزرگان مقاومت استفاده کنیم که این کار کمتر از مجاهدت در راه خدا نیست.به گفته او وقتی کار نظامی ‌ابعاد بین المللی پیدا می‌کند، کار فرهنگی با موضوع مقاومت هم می‌بایست طوری ساخته شود که از مرزها عبور کند.
اهمیت ساخت چنین محتواهایی که موضوع مقاومت دارند و در چارچوب استانداردهای جهانی هستند از دید کارشناسان رسانه هم پنهان نمانده. جبار آذین، کارشناس و منتقد سینما ضمن تقدیر از ساخت موزیک ویدیوهایی همچون نماهنگ «یا ذالکوفیه» در این باره می‌گوید: حمایت از هنرمندان که در این عرصه فعال هستند، سازمان‌هایی که در این جهت همگام هنرمندان هستند می‌تواند برای ارائه مضامین مقاومت و همچینی ارتقاء سطح هنری این آثار بسیار موثر باشد.از همین رو آن چه تحت عنوان مقاومت در قالب آثار هنری و به دست هنرمندان تولید می‌شود قادر است که سهم بسزایی در گسترش فرهنگ مقاومت داشته و علاوه بر جلب نظر مخاطبان داخلی دوستان و هنرمندان مقاومت در کشورهای منطقه و حتی جهانی که درگیر مقاومت در مقابله با کفر و ظلم است یاری کند. 
 
 
او معتقد است: با توجه به جذابیت‌ها و ویژگی‌های ساخت نماهنگ‌ها که نمونه‌های خوبی از آن را در ما ه‌های اخیر چه در رسانه ملی و چه در بخش‌های خصوصی فرهنگی شاهد هستیم، ضرورت دارد که این نوع آثار در کمیت و کیفیت کاملا استاندارد و هنرمندانه و با محتوایی شفاف و هدفمند درخشان تولید شود.جبار آذین می‌گوید معمولا از نماهنگ‌های ملی و جهانی استقبال عمومی‌ خوبی می‌شود و علاقه مندان زیادی دارد اما با این حال تولید این آثار به شگل گسترده اتفاق نمی‌افتد. او می‌گوید: نه تنها دستگاه‌ها و جریان‌های هنرمندانه و کسانی که به تولید این اثار مشغولند ضرورت دارد که برای گسترش و انسجام آن تلاش کنند، لازم است که تمامی ‌جریان‌های فرهنگی و هنری کشور به سمت تولید این آثار سوق داده شوند.
آذین در ادامه در رابطه با اهمیت ساخت هر چه بیشتر نماهنگ‌های بین المللی با موضوع مقاومت می‌گوید: ما در کشور هنرمندان و دستگاه‌ها و سازمان‌های هنری کم نداریم اما به دلیل پراکندگی آن‌ها و کمبود وحدت رویه بخشی از این امکانات و هزینه‌ها به درستی و به جا صرف نمی‌شود. اگر قرار است با تولید اثار خوبی در قالب‌های نماهنگ حرکت خوب مقاومتی شکل برجسته، شاخص و تعیین کننده به خودش بگیرد تمامی ‌دستگاه‌ها می‌بایست به صورت هنرمندانه و مستند، کار و محتوای فرهنگی تولید کنند و محدوده نمایش این اثار هم به رسانه ملی و چند جلسه خصوصی بسنده نشود. این اثار اگر قرار است به میان مردم برده شود و نظرات مردمی ‌را کسب کند لازم است ضمن مخاطب قرار دادن مردم در تولید، این فیلم‌ها و کلیپ‌ها به درستی در تمامی‌ اماکن فرهنگی و هنری کشور و همینطور کشورهای منطقه ارائه شود.
مقاومت و تداوم راه اسطوره‌های مقاومت و استقبال مخاطبان
آن طور که زائری، مجری طرح «اذالکوفیه» می‌گوید این کلیپ برای اولین بار در سالروز شهادت عماد مغنیه و در مراسم یادبودی که در زاویه بیروت برگزار شد رونمایی شده و پس از آن در المنار و یوتیوب پخش شده و در مدت کمی‌بازخوردهای خوبی از مخاطبان در پی داشته است.این اتفاق به تازگی در رسانه‌های داخلی هم افتاده و هر روز به تعداد مخاطبان نماهنگ «یاذالکوفیه» اضافه می‌شود. نماهنگ هفت دقیقه‌ای «یا ذالکوفیه» یا «ای صاحب چفیه» به همت مرکز آوای انقلاب اسلامی‌ با موضوع مقاومت و تداوم راه اسطوره‌های مقاومت از جمله شهید عماد مغنیه به اجرا در آمده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حزب الله
Iran, Islamic Republic of
سلام بر شهید جاوید عماد مغنیه