شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
عضو كانون انبوه سازان:

كاش مسكن مهر با اصلاح نواقص ادامه پيدا مي‌كرد

سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۹
کد مطلب: 502895
ايرج رهبر گفت: اي كاش اين اشكالات و نواقصي كه طرح مسكن مهر داشت، برطرف مي‌كردند و طرح را به صورت تكميل‌تر شده‌اي ادامه مي‌دادند كه متاسفانه اينگونه نشد و مساله مسكن اجتماعي مطرح شد و هنوز هم به طور كامل رونمايي نشده است.
كاش مسكن مهر با اصلاح نواقص ادامه پيدا مي‌كرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از جوان، ايرج رهبر،‌ عضو كانون انبوه سازان در حاشيه بازديد از چهارمين دوره نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال انقلاب اسلامي در خصوص وضعيت مسكن گفت: به صراحت در اصل 31، بر دولت تكليف شده كه براي اقشار جامعه، مخصوصا اقشار كم درآمد يك سرپناه مناسب فراهم كند. بنابراين اين يك وظيفه بر عهده دولتمردان است كه زمينه كاري را براي ايجاد كار و فعاليت مسكن در بخش خصوصي به وجود آورد. به دنبال اين تكليفي كه قانون اساسي بر عهده دولت، مجلس و مسئولين قرار داده مجلس در سال 87 يك قانون خوب به نام حمايت از توليد و عرضه مسكن مصوب كرد و و بر دولت تكليف شد كه بايد زمينه كاري براي ساخت و عرضه مسكن فراهم كند. 
 
رهبر ادامه داد: زمينه كاري به اين ترتيب است كه اگر دولت زمين‌هاي دولتي و ارزان قيمت دارد در اختيار بخش خصوصي قرار دهد تا براي اقشار كم‌ درآمد توليد مسكن شود. تسهيلاتي كه دولت مي‌تواند فراهم كند مثل تسهيلات بانكي، امكانات صدور پروانه، محاسبات ماليات و عوارض فراهم شود تا بخش خصوصي در اين زمينه فعاليت كند. در همين راستا بود كه دولت نهم و دهم طرح مسكن مهر را پياده كرد كه با اجاره 99 ساله زمين هزينه بزرگي از بخش مسكن را حذف كرد و در واقع قيمت زمين از واحد مسكوني حذف شد و از سوي ديگر با مصوبه مجلس تسهيلات بانكي نيز فراهم شد.
 
وي با بيان اينكه در زمينه عرضه مسكن دولت و مجلس همكاري نزديكي با يكديگر داشتند تا براي حمايت از اقشار كم درآمد فعاليتي انجام دهند، تصريح كرد: البته اشكالاتي در مسكن مهر وجود داشت و دولت يازدهم هم ايراداتي به مسكن مهر وارد كرد، اما اي كاش اين اشكالات و نواقصي كه طرح مسكن مهر داشت، برطرف مي‌كردند و طرح را به صورت تكميل‌تر شده‌اي ادامه مي‌دادند كه متاسفانه اينگونه نشد و مساله مسكن اجتماعي مطرح شد و هنوز هم به طور كامل رونمايي نشده است.
 
اين عضو كانون انبوه سازان در خصوص ركود در بخش مسكن طي چند سال اخير گفت: بخش مسكن 35 تا 40 درصد اقتصاد كشور را در اختيار دارد ما در اين زمينه درست برعكس عمل كرديم و اگر بنا داشتيم اشتغال در كشور و وضعيت اقتصادي مردم رونق پيدا كند بايد به بخش مسكن توجه بيشتر مي‌كرديم اما درست برعكس شد و در حال حاضر هم در رسانه‌ها و ديگر منابع مي‌شنويم كه طبق اظهارات آقاي وزير مسكن اضافه هم داريم. در سال 92، 650 هزار واحد و هم اكنون يك ميليون و 650 هزار واحد مسكن اضافه داريم.

وي افزود: كارشناسان بايد در خصوص اين مسائل با يكديگر بحث كنند كه آيا در بخش اقشار كم درآمد مسكن اضافه داريم يا فقط مسكن‌هاي لوكس اضافه داريم، آيا آمايش سرزمين در كشور ما تا جايي كه مسكن نياز هست رعايت شده است يا نه فقط در مراكز استان‌ها و كلان‌شهرها مسكن ساخته‌ايم و باقي آن فروش نرفته و آن مسكن اضافي تلقي مي‌شود. 
 
رهبر با اشاره به طرح جامع مسكن كه هر ده سال يك بار مصوب مي‌شود، گفت: در طرح جامع مسكن كه حدود دو سال پيش مطرح و اشاره شد كه يك ميليون واحد مسكوني در كشور نياز داريم؛ چرا كه طبق آمار ما در سال 850 هزار ازدواج داريم و اگر از اين تعداد 80 درصد آنها به مسكن نياز داشته باشند، حداقل حدود 700 هزار مسكن براي زوج‌ها جوان نياز داريم. حال چطور شده كه طي اين چند سال ما زير 300 هزار واحد مسكوني در سال ساخته‌ايم و اكنون يك ميليون و ششصد هزار واحد اضافه داريم، بايد علت بررسي شود.      
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *