جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

عقبگرد آخوندی از شعار دو دهه قبل

شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب: 575376
عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان با تاکید بر اینکه گفتمان امروز که غالب بر سیاست وزارت راه و شهرسازی است چشم‌پوشی از انبوه‌سازی است گفت: عدم توافق روحانی با آخوندی یک وجه سیاسی و یک وجه کارشناسی دارد.
عقبگرد آخوندی از شعار دو دهه قبل
به گزارش جهان نيوز، محسن بهرام غفاری در پاسخ به این سئوال که عدم توافق روحانی با وزیر راه و شهرسازیش که در جلسه رای اعتماد به وزراء از آن سخن به میان آورد بر سر چیست،گفت: یک وجه این اظهارات سیاسی و یک وجه آن کارشناسی است اما به هر حال از گفته‌های رئیس‌جمهور و اختلاف‌نظر با وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن بی‌اطلاع هستم و چون اطلاعی ندارم متوسل به حدس و گمان هم نمی‌شوم،

وی افزود:  اما در حال حاضر سیاست آخوندی در وزارت راه و شهرسازی یعنی پروژه انبوه‌سازی که دو دهه پیش شخص او مبتکرش بود و به اختصار سیاست پاک  می‌نامید و عبارت بود از "پس انداز"، "انبوه‌سازی" و "کوچک‌سازی"، را تغییر داده است، بدین معنا که کلمه وسط آن «انبوه‌سازی» است اکنون افتاده و تجدیدنظر جدی بر روی آن دارند.

وی ادامه داد: اینکه یک بخش از شهر را همانند نواب و یا شهرک‌سازی‌های خارج از شهر انبوه‌سازی کنند دیگر در گفتمان امروز وزارت راه و شهرسازی جایی نکرد از انبوه‌سازی چشم‌پوشی شده است.

بهرام غفاری تاکید کرد:برگشت و عدول از شعار 20 سال پیش که بخش مهم آن انبوه‌سازی بود امروز به خوبی دیده می شود،در سالهای 74 و 75  آیین‌نامه‌ای در خصوص انبوه‌سازی در هیأت وزیران با پیگیری آخوندی وزیر مسکن آن دوره به تصویب رسید و تسهیلات بانکی را همراه با سوبسیدهایی قائل شدند که امروزه از دستورکار خارج شده است.

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان ادامه داد: البته این از دستورکار خارج شدن بخاطر کسری منابع مالی دولت و ناکارآمدی سیاست‌های ساخت مسکن به شیوه توسعه مسکن است که هنوز هم در دنیا متداول است، بدین شکل که مجموعه‌سازی کرده و بخشی از شهر و حاشیه شهر را به انبوه‌ساز داده و مجموعه‌سازی می‌شود.

وی افزود:اما اینکه عدول شده است، گمان می‌کنم که دولت قادر نیست سوبسید بدهد و وقتی هم انبوه‌سازی تشویق شود تابع مؤلفه‌های بازار می‌شود.

بهرام غفاری اضافه کرد: به هر حال منابع مالی ته کشیده، دولت قادر به تعقیب پروژه‌های انبوه‌سازی که در آن معافیت‌های مالیاتی و هزینه انشعابات و سوبسیدها است نیست و این گونه می‌شود که انبوه‌سازی از سیاست پاک حذف می‌شود.

وی افزود: کوچک‌سازی هم مستلزم امتیازاتی بود؛ چراکه در مسکن یک الگوی مسکن طراحی شد و مسکن 75 متر و 100 متر الگوی مسکن در تهران و شهرستان‌ها شده و اعلام شد که اگر از این کوچک‌تر ساخته شود از معافیت‌هایی برخوردار خواهید شد.

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان اظهار داشت: اما این روزها رویکرد جدیدی به جای انبوه‌سازی در نظر گرفته شده و آن هم احیای بافت‌های فرسوده است تا از طریق بازسازی واحدهای مسکونی کهنه، واحدهای جدید مسکن احداث شود و اگر دولت در این بافت‌ها هم سوبسید ندهد و مداخله نکند و سیاست تشویقی اعمال نکند، اساساً دیگر اسم آن سیاست‌گذاری نیست.

بهرام غفاری ادامه داد: اگرچه وقوف کامل از اختلاف و عدم توافق میان رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی ندارم، اما این موارد می‌تواند مهم باشد.

*وقتی تقاضای مؤثر در بخش مسکن کاهش می یابد مشخص است که مسکن پیشران اقتصاد نیست

وی در پاسخ به این سوال که به هر حال روحانی رئیس‌جمهور در زمان ارائه لایحه بودجه 97 تأکید کردند که بخش مسکن می‌تواند مشکل اشتغال کشور را حل کند و باید بخش مسکن رونق بگیرد، اما آخوندی معتقد است که مسکن دیگر پیشران اقتصاد نیست، گفت: وقتی تقاضای مؤثر در بخش مسکن کاهش می یابد مشخص است که مسکن پیشران اقتصاد نیست و رونق تابع تقاضا است.

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان تصریح کرد: تقاضای مؤثر رونق و عرضه مازاد رکود به وجود می‌آورد.

بهرام غفاری اضافه کرد: ایجاد اشتغال تابع رونق اقتصاد است. در رکود ضد اشتغال داریم و در رونق است که شرط اصلی و محوری آن تقاضای مؤثر است.

وی گفت:یک زمان می‌توانستیم این رونق را با تسهیلات تبدیل به تقاضای مؤثر کنیم، اما در حال حاضر این اقدام نیز جواب نمی‌دهد؛ چراکه منابع بانکی اجازه دادن تسهیلات به چنین رونقی را نمی‌دهد.

بهرام غفاری در پاسخ به این سوال که آیا با سیاست‌های آخوندی در وزارت راه‌و شهرسازی موافق هستید، آیا در بخش مسکن موفق عمل کرده است، گفت: نمی‌توان در خصوص سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی نظر کلی داد اما اینکه مسکن مهر را ادامه نداد موافق هستم چون ضرر و زیان داشت. مسکن مهر یعنی زمین صفر و زمین صفر یک دروغ بزرگ است مگر اینکه یک کلاه بزرگ بر سر اشخاص گذاشته شود.

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان افزود: با رویکرد عقلانی وزیر راه و شهرسازی موافق هستم و اینکه از هیجان دور بوده است.

غفاری اظهار داشت: در اقتصاد کلان نیازمند عقلانیت هستیم، باید گام‌های سنجیده برداریم و دادن شوک شدید به اقتصاد یک اقدام اشتباه است.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یک دوست
Iran, Islamic Republic of
...