جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

بارش در تمام ایران منفی شد

يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 499126
ثبت 56 میلیمتر بارش در سال جاری در حالی است که مقدار بارش ها در مدت مشابه سال گذشته 128 میلیمتر ثبت شده که مقایسه این دو رقم، نشان‌دهنده کاهش 56 درصدی بارشها در سال جاری است.
بارش در تمام ایران منفی شد
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، کل ریزشهای جوی ایران از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر 95) تا پایان روز گذشته (دوم بهمن) بالغ بر 56 میلیمتر است.

ثبت 56 میلیمتر بارش در سال جاری در حالی است که مقدار بارش ها در مدت مشابه سال گذشته 128 میلیمتر ثبت شده که مقایسه این دو رقم، نشان‌دهنده کاهش 56 درصدی بارشها در سال جاری است.

همچنین میزان بارشهای ایران در مدت مشابه در 48 سال گذشته (درازمدت) به طور متوسط 99 میلیمتر بوده که در مقایسه با میزان بارشهای سال جاری، از کاهش 43 درصدی بارش ها در سال آبی 96 - 955 حکایت دارد.

حجم بارش ها از ابتدای مهرماه 94 تا پایان روز دوم بهمن ماه سال گذشته 209 میلیارد و 299 میلیون مترمکعب بود اما در مدت مشابه سال جاری حجم بارش ها با کاهش 116 میلیارد و 379 میلیون مترمکعبی، به 92 میلیارد و 920 میلیون مترمکعب رسید.

در ایران 6 حوضه اصلی آبریز داریم که شامل حوضه آبریز دریای خزر،‌ حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، حوضه آبریز دریاچه ارومیه، حوضه آبریز فلات مرکزی، حوضه آبریز مرزی شرق و حوضه آبریز قره‌قوم است.

در حوضه آبریز دریای خزر از ابتدای سال آبی جاری تا امروز 147 میلیمتر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 33 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت کاهشی 11 درصدی داشته است.

در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در مجموع 84 میلیمتر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 64 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت کاهشی 51 درصدی داشته است.

در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در مجموع 82 میلیمتر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 41 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت کاهشی 15 درصدی داشته است.

در حوضه آبریز فلات مرکزی از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در مجموع 30 میلیمتر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 57 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت کاهشی 50 درصدی داشته است.

در حوضه آبریز مرزی شرق از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در مجموع 5 میلیمتر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 85 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت کاهشی 83 درصدی داشته است.

در حوضه آبریز قره‌قوم از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در مجموع 19 میلیمتر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 67 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت کاهشی 66 درصدی داشته است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *