جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
وطن امروز نوشت

اظهارنظر‌های سیاسیون بر ویرانه پلاسکو/ یار نبودید بار نباشید

يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 499068
اظهارنظر‌های سیاسیون بر ویرانه پلاسکو/ یار نبودید بار نباشید
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری جهان نيوز به نقل از وطن امروز، پلاسکو هنوز هم می‌سوزد اما در این میان بیشتر از حرارت ویرانه‌های پلاسکو که به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، گرمای آن بین 200 تا 600 درجه سانتیگراد است، دل شهر از آنچه بر سر فرزندان مظلوم آتش‌نشان آمده، می‌سوزد. شیردلانی که بیشتر از شجاعت‌شان، مظلومیت‌شان اشک شهر را درآورده است.

به گزارش «وطن امروز»، اگرچه اولویت اصلی در این شرایط تلاش برای آواربرداری و تعیین سرنوشت اجساد زیر آوار مانده است اما حضور سیاسیون بر ویرانه پلاسکو و برخی اظهارنظرهای آنان به‌گونه‌ای است که نمی‌توان در شرایط فعلی چشم بر آنها بست، چراکه به نظر می‌رسد طرح برخی مسائل در شرایط فعلی نمی‌تواند مانع تکرار حوادث اینچنین در پایتخت یا سایر کلانشهرهای کشور شود.

حسن روحانی دیروز بر ویرانه پلاسکو حاضر شد و اظهاراتی مطرح کرد. او درباره فاجعه پلاسکو تصریح کرد: تاسف بسیار زیاد برای عزیزانی است که زیر آوار ماندند و همه نگرانی ما برای آنهاست و امیدواریم امیدی باشد و برخی از آنها به سلامت خارج شوند. آنهایی که جان عزیز خود را از دست داده‌اند در دل مردم همیشه جاودانه می‌مانند چون اینها برای نجات مردم رفته‌اند و خودشان در میان آتش و دود و آهن و مشکلات زیادی گرفتار شده‌اند. خداوند به آنها در دنیا و آخرت اجر دهد همچنین به خانواده عظیم‌الشان آنها خداوند صبر دهد و همه ما نسبت به این فداکاری و حماسه‌ای که آتش‌نشانان و امدادگران به وجود آوردند باید سر تعظیم فرود بیاوریم. این اظهارات حسن روحانی از چند جهت قابل تامل است. هنوز چند ساعتی از فاجعه پلاسکو نگذشته بود که همکاران حسن روحانی در دولت در شبکه‌های اجتماعی مطالبی منتشر کردند که شائبه سیاسی داشته است و به اعتقاد برخی به‌گونه‌ای نوشته شده که موجب تخریب شهرداری تهران می‌شود. در حالی که همه عوامل در شهرداری تهران، نیروی انتظامی و نیروهای نظامی در سپاه درگیر ماجرای پلاسکو بودند؛ حمید ابوطالبی و شهیندخت مولاوردی مطالبی شائبه‌دار منتشر کردند. حمید ابوطالبی در تلگرام مطلبی منتشر و تلویحا ماجرای استعفا را مطرح کرد! او نوشت: استعفای شرافتمندانه در فاجعه اخیر راه‌آهن، آغازی بود بر ضرورت مسؤولیت‌پذیری اجتماعی در حوادث ناخواسته کشور برای کاهش آلام اجتماعی. ‏این موضوعی ملی و ارزشمند است که نباید آلوده به سیاست‌زدگی‌ها شود، چراکه ارزش‌های اجتماعی ارزشمندتر از سیاست‌بازی‌ها هستند. دولت برای آغاز و ماندگاری این گام ارزشمند، و احترام به ملت بزرگ ایران که تا صبح نخوابید، پیشقدم بود.

شهیندخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در امور زنان هم در توئیتر نوشت: «دیروز که پلاسکو فرو ریخت، هیمنه‌ مدیریت شهری، مدیریت بحران، قانون‌مداری و فرهنگ رفتاری مردم در رویارویی با بحران به چالش کشیده شد».

در چنین شرایطی که نزدیکان حسن روحانی همنوا با ضدانقلاب اینگونه مطالب شائبه‌دار درباره فاجعه پلاسکو منتشر کرده‌اند؛ حسن روحانی بر ویرانه پلاسکو حاضر شد. اظهارات روحانی در بازدید از ویرانه پلاسکو نیز قابل‌تامل بود. او در حالی زنده بیرون آوردن افراد از زیر آوار پلاسکو را مطرح کرد که وضعیت آوار و افراد مدفون در آن کاملا مشخص است. ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی بارها اطلاعات دقیقی از وضعیت آتش‌نشان‌های دفن شده زیر آوار مطرح کرد و با اشاره به واقعیات موجود درباره احتمال زنده ماندن افراد و آتش‌نشانان زیر آوار توضیح داد. از سوی دیگر شهردار تهران نیز درباره احتمال زنده بودن این افراد در زیر آوار گفت: با این شرایطی که در محل حادثه مشاهده می‌کنیم احتمال زنده بودن افراد بسیار پایین است اما امیدوارم بتوانیم پیکر مطهر شهدای عزیز آتش‌نشانی را پیدا کنیم.

این البته واقعیاتی نیست که حسن روحانی از آنها بی‌اطلاع باشد. شورای تامین، استانداری و وزارت کشور کاملا در جریان ماجرای پلاسکو و وضعیت افراد دفن شده در زیر آوار قرار دارند و قاعدتا جزئیات این ماجرا در اختیار حسن روحانی نیز قرار گرفته است، بنابراین چرا حسن روحانی مطالبه زنده بیرون آوردن افراد از زیر آوار را مطرح می‌کند؟

از سوی دیگر روحانی در حالی از آتش‌نشان‌ها و دلاوری‌های آنان گفته است که در زمان مقتضی نسبت به بی‌مهری‌های دولت او نسبت به این آتش‌نشان‌ها اطلاعات دقیقی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. کمبود امکانات آتش‌نشانی در ماجرای مهار آتش در پاساژ پلاسکو کاملا محرز بود. شاید اگر آتش‌نشانی امکانات لازم را در اختیار داشت؛ نه فاجعه‌ای در پلاسکو رخ می‌داد و نه نزدیک به 20 آتش‌نشان مظلوم به شهادت می‌رسیدند. حسن روحانی دیروز در حالی از آتش‌نشانان گفت و حتی یکی از آنان را در آغوش گرفت که براساس اظهارات اعضای شورای شهر تهران، دولت بودجه این سازمان را هم در سال گذشته و هم در سال جاری محقق نکرده است.

سرخو، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران درباره عدم تحقق بودجه آتش‌نشانی توضیحاتی ارائه کرده است. او با اشاره به اینکه بودجه آتش‌نشانی تهران به طور کامل تخصیص پیدا نکرده و این سازمان برای تامین تجهیزات خود در مواقع بحران با مشکلات جدی روبه‌رو است، اظهار کرد: با اندک تجهیزاتی که در اختیار سازمان آتش‌نشانی است، نمی‌توان از این نهاد انتظار داشت در حوادث مشابه پلاسکو بتواند موفق و بموقع عمل کند.

محسن پیرهادی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در این‌باره گفت: بودجه‌ای که دولت باید در اختیار آتش‌نشانی قرار می‌داد، محقق نشده و حتما آنان باید پاسخگوی خون عزیزان ما در آتش‌نشانی باشند. البته عدم تحقق بودجه سازمان آتش‌نشانی در سال 94 نیز برای این مجموعه مشکل‌ساز شده بود. احمدی، مدیرکل دفتر هماهنگی خدماتی و عمرانی سازمان شهرداری‌های کشور اسفندماه سال گذشته در این‌باره گفت: سال گذشته مبلغی از سوی دولت برای کمک به آتش‌نشانی اختصاص یافت اما متاسفانه محقق نشد، برای سال آینده نیز مبلغی تعیین شده اما اینکه چه میزان از آن تحقق خواهد یافت غیرقابل پیش‌بینی است. اینها البته جدای از بدهی 16 هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری تهران است. بدهی‌ای که قاعدتا در صورت پرداخت آن به شهرداری، موجب ارتقای سطح کیفی و کمی تجهیزات آتش‌نشانی می‌شود.  البته در کنار این مسائل، کوتاهی وزارت کار در برخورد با نابسامانی در واحدهای تولیدی پاساژ پلاسکو هم مطرح است. از آنجا که شهرداری و آتش‌نشانی به دلیل محدودیت قانونی توان اعمال قانون درباره این واحدهای ناامن را نداشتند، اکنون این وزارت کار است که باید پاسخگوی کوتاهی‌های احتمالی در جلوگیری از فعالیت غیرقانونی برخی تولیدی‌های پاساژ پلاسکو یا اجبار آنها به رعایت مسائل ایمنی باشد. اگرچه براساس فرمایش مقام معظم رهبری، اکنون اولویت نخست رسیدگی به اصل ماجرا و تعیین سرنوشت اجساد مدفون شده در زیر آوار است اما وظیفه انسانی همه در این شرایط پرهیز از سوءاستفاده‌های سیاسی از این فاجعه ملی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *