دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱۰
عضو هیات رئیسه مجلس در گفتگو با جهان نیوز:

زیان انباشته خودروسازان وحشتناک است/ اگر قوانین مصوب مجلس اجرا شود بازار خودرو از آشفتگی نجات پیدا می‌کند/ نه مردم راضی هستند نه دولت نه خودروساز/ شرایط انحصاری است؛ باید رقابتی شود

سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 876031
سلیمی گفت: باید کیفیت خودروی داخلی را به نحوی افزایش دهند که این ذهنیتی که مردم نسبت به کیفیت این خودروها دارند برطرف شود.
زیان انباشته خودروسازان وحشتناک است/ اگر قوانین مصوب مجلس اجرا شود بازار خودرو از آشفتگی نجات پیدا می‌کند/ نه مردم راضی هستند نه دولت نه خودروساز/ شرایط انحصاری است؛ باید رقابتی شود
گروه اقتصادی جهان نيوز: علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس در گفتگو با جهان نيوز با اشاره به قوانینی که در مجلس یازدهم به منظور بهبود شرایط بازار خودرو تصویب شده، اظهار داشت: یکی قانون ساماندهی صنعت خودرو و دیگری واردات خودرو است. این دو قانون در آغاز اجرای خود قرار دارند اگر این دو اجرا شوند بخش عظیمی از وضعیت آشفته بازار خودرو سامان خواهد گرفت.
 
وی در ادامه افزود: از طرفی به دلیل اینکه خودروسازان نتوانستند تعهد خود را به موقع انجام دهند همین موضوع باعث شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار شده که بخشی از آن خارج از اراده خودروسازان است.
 
عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه مشکل خودرو در صورتی حل می‌شود که دو اتفاق بیافتد، گفت: یکی اینکه خودرو باید از حالت کالای سرمایه‌ای خارج و تبدیل به کالای مصرفی شود این موضوع نیازمند این است که شکاف قیمتی بین بازار آزاد و کارخانه را دولت پوشش دهد و باید این موضوع تدبیر شود. دوم اینکه باید کیفیت خودروی داخلی را به نحوی افزایش دهند که این ذهنیتی که مردم نسبت به کیفیت خودرو داخلی دارند برطرف شود.
 
سلیمی با اشاره به اینکه از این وضعیت نه دولت راضی است، نه مردم و نه خودروساز، بیان کرد: در حوزه خودرو انحصار وجود دارد، باید یک فضای رقابتی در داخل کشور وجود داشته باشد تا در این فضای رقابتی نه خودروساز ضرر کند نه مردم. راهکار جدی عمل به قوانینی است که در مجلس تصویب شده اگر اشکالی هم وجود دارد مجلس آمادگی دارد هر چه سریع‌تر آن را حل کند.
 
وی با بیان اینکه زیان انباشته خودروسازان وحشتناک است، گفت: این موضوع دلایل متعددی دارد یکی از دلایلش این است که تعداد نیروهایی که در برخی از این خودروسازی‌ها به کار گرفته شده‌اند زیاد است. برای نمونه نماینده مجلس سفارش کرده و مثلا 100 نفر رفتند آنجا و مشغول به کار شدند یا وزیر یا مثلا مدیر کل فشار آوردند. بخشی از آن هم بخاطر این است که برخی از قطعاتی که برای خودروسازان تامین می‌شود به دلایلی گران به دست آن‌ها می‌رسد و از آن طرف هم قیمت گذاری دستوری است. در حال حاضر به دلیل انحصار در بازار نمی‌توان قیمت را تغییر داد. اگر انحصار برداشته و فضا رقابتی شود قیمت گذاری دستوری هم برداشته می‌شود.
https://jahannews.com/vdcc1eq4s2bqmx8.ala2.html
jahannews.com/vdcc1eq4s2bqmx8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
Iran, Islamic Republic of
خسته نشدید از تکرار این موضوعات همه این ها رو همه می دانند راه حل قابل اجرا ارائه دهید
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
دلالي و واسطه گري را از قلم انداختيد حاج آقا
بازار خودرو الان تو مشت دلالان هست و بنگاهداران
پرنفوذ همينطور سكه و ارز
United Arab Emirates
نخریم تا درست شود ، دلال و واسطه هم وقتی کارش رونق دارد که مصرف کننده نهایی می خرد
United States
مگر مجلس قانون واردات خودرو دست دوم با عمر کمتر از ۵ سال را تصویب نکرد پس چرا دولت اجرا نمیکند ؟
Iran, Islamic Republic of

چاره کار یک انقلاب اداری واقعی و محاسبه درآمد هاست
مهدی
Iran, Islamic Republic of
واقعیت اینکه کشور تحریمه و درامداش خیلی کاهش پیدا کرده و با کمبود ارز مواجهه از طرفی هم انتقال تکنولوژی روز دنیا به ایران انجام نمیشه ثالثا خودروسازی دولتیه و بازدهی لازم رو‌نداره همین عوامل صنعت خودرو رو به این روز انداخته و به دلیل تحریم امکان ازادسازی واردات خودرو هم به صلاح نیست چون خیلی ارز از کشور خارج میکنه
1
Iran, Islamic Republic of
واردات خودرو ایضا تولید خودرو توسط خودروسازان به قیمت تمام شده . کی گفته تولید کنندگان داخلی یک و نیم میلیون خودرو با ضرر تولید کنند ! ۵۰۰ هزار تا یک میلیون به قیمت تمام شده تولید کنند الباقی واردات. نیاز به ارز هم ندارد ؛ تعرفه ها را کاهش بدهید مردم خودشان وارد می کنند
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا قیمت فولاد ماشین و مواد اولیه که در داخل تولید می شود را به قیمت دلار به خودروساز می دهید و بعد انتظار دارید قیمت تمام شده منطقی باشد؟
ناصر
Iran, Islamic Republic of
تا زمانی که دولت از فروش هر دستگاه خودرو سود قابل ملاحظه می برد اش همین است وکاسه همین
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
راست ميگه