کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیات رئیسه مجلس در گفتگو با جهان نیوز:

زیان انباشته خودروسازان وحشتناک است/ اگر قوانین مصوب مجلس اجرا شود بازار خودرو از آشفتگی نجات پیدا می‌کند/ نه مردم راضی هستند نه دولت نه خودروساز/ شرایط انحصاری است؛ باید رقابتی شود

21 فروردين 1403 ساعت 14:17

سلیمی گفت: باید کیفیت خودروی داخلی را به نحوی افزایش دهند که این ذهنیتی که مردم نسبت به کیفیت این خودروها دارند برطرف شود.


گروه اقتصادی جهان نیوز: علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس در گفتگو با جهان نیوز با اشاره به قوانینی که در مجلس یازدهم به منظور بهبود شرایط بازار خودرو تصویب شده، اظهار داشت: یکی قانون ساماندهی صنعت خودرو و دیگری واردات خودرو است. این دو قانون در آغاز اجرای خود قرار دارند اگر این دو اجرا شوند بخش عظیمی از وضعیت آشفته بازار خودرو سامان خواهد گرفت.
 
وی در ادامه افزود: از طرفی به دلیل اینکه خودروسازان نتوانستند تعهد خود را به موقع انجام دهند همین موضوع باعث شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار شده که بخشی از آن خارج از اراده خودروسازان است.
 
عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه مشکل خودرو در صورتی حل می‌شود که دو اتفاق بیافتد، گفت: یکی اینکه خودرو باید از حالت کالای سرمایه‌ای خارج و تبدیل به کالای مصرفی شود این موضوع نیازمند این است که شکاف قیمتی بین بازار آزاد و کارخانه را دولت پوشش دهد و باید این موضوع تدبیر شود. دوم اینکه باید کیفیت خودروی داخلی را به نحوی افزایش دهند که این ذهنیتی که مردم نسبت به کیفیت خودرو داخلی دارند برطرف شود.
 
سلیمی با اشاره به اینکه از این وضعیت نه دولت راضی است، نه مردم و نه خودروساز، بیان کرد: در حوزه خودرو انحصار وجود دارد، باید یک فضای رقابتی در داخل کشور وجود داشته باشد تا در این فضای رقابتی نه خودروساز ضرر کند نه مردم. راهکار جدی عمل به قوانینی است که در مجلس تصویب شده اگر اشکالی هم وجود دارد مجلس آمادگی دارد هر چه سریع‌تر آن را حل کند.
 
وی با بیان اینکه زیان انباشته خودروسازان وحشتناک است، گفت: این موضوع دلایل متعددی دارد یکی از دلایلش این است که تعداد نیروهایی که در برخی از این خودروسازی‌ها به کار گرفته شده‌اند زیاد است. برای نمونه نماینده مجلس سفارش کرده و مثلا 100 نفر رفتند آنجا و مشغول به کار شدند یا وزیر یا مثلا مدیر کل فشار آوردند. بخشی از آن هم بخاطر این است که برخی از قطعاتی که برای خودروسازان تامین می‌شود به دلایلی گران به دست آن‌ها می‌رسد و از آن طرف هم قیمت گذاری دستوری است. در حال حاضر به دلیل انحصار در بازار نمی‌توان قیمت را تغییر داد. اگر انحصار برداشته و فضا رقابتی شود قیمت گذاری دستوری هم برداشته می‌شود.


کد مطلب: 876031

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/interview/876031/زیان-انباشته-خودروسازان-وحشتناک-اگر-قوانین-مصوب-مجلس-اجرا-شود-بازار-خودرو-آشفتگی-نجات-پیدا-می-کند-نه-مردم-راضی-هستند-دولت-خودروساز-شرایط-انحصاری-باید-رقابتی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com