شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۵
۲۶
عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با جهان نیوز:

وقتی روحانی مشکلات را به کاخ سفید ربط می‌دهد و ترامپ هم همین را تکرار می کند خطا را باید بر خودی گرفت/ این عجز و لابه‌ها آمریکا را برای تشدید تحریم امیدوار می‌کند/ سکوت برخی افراد از اظهاراتشان سودمندتر است/ فهم دولتی‌ها از سیستم بین المللی در دهه ۹۰ میلادی باقیمانده

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب: 742335
دکتر رضایی گفت: بخش اعظمی از امیدواری‌های آمریکا در تشدید تحریم همین اظهار عجز و لابه‌هاست. قطعا خموشی برخی افراد از اظهاراتشان سودمندتر است.
وقتی روحانی مشکلات را به کاخ سفید ربط می‌دهد و ترامپ هم همین را تکرار می کند خطا را باید بر خودی گرفت/ سکوت برخی افراد سودمندتر است/ فهم دولتی‌ها از سیستم بین المللی در دهه ۹۰ میلادی باقیمانده
گروه سیاسی جهان نيوز: اخیراً دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با استفاده از الفاظ زننده و زشت کشورمان را تهدید کرده است. فحاشی ترامپ علیه ایران به حدی بود که با انتقادات زیادی در فضای مجازی روبه‌رو شد و بسیاری از کاربران، او را به دلیل استفاده از لحن نامتناسب در جایگاه ریاست‌جمهوری یک کشور، مورد انتقاد قرار دادند.

ترامپ در این مصاحبه تاکید کرده که ایران قبلاً کشور ثروتمندی بود و به دلیل اقدامات دولت او، ایران ورشکسته شده است.
 
در همین رابطه دکتر ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با جهان نيوز در پاسخ به این سوال که چرا رئیس جمهور و وزیر خارجه واکنش قاطعی نسبت به گستاخی‌های مقامات آمریکایی علیه ایران نشان نمی‌دهند، اظهارت داشت: بگذارید کمی صریح سخن بگویم وقتی رئیس جمهور ما همه مشکلات را به واشنگتن دی‌سی و کاخ سفید ارجاع می‌دهد و طرف مقابل هم این حرف را تکرار می‌کند، خطا را باید بر خودی گرفت نه دشمن. این یک جنگ ادراکی است و در جنگ ادراکی شما نباید به طرف پالس و گرایی بدهید که وقیحانه با شما برخورد کند.
 
وی درباره اظهارات برخی مقامات دولتی که اکثر مشکلات کشور را ناشی از تحریم‌ها می‌دانند، گفت: در جنگ ادراکی کنش‌های شما موجب واکنش طرف مقابل می‌شود و هرچه کنش ضعیف‌تر باشد واکنش طرف مقابل شدیدتر و وقیحانه‌تر است. بخش اعظمی از امیدواری‌های آمریکا در تشدید تحریم همین اظهار عجز و لابه‌هاست. قطعا خموشی برخی افراد از اظهاراتشان سودمندتر است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که اظهارات آقای روحانی و دستگاه دیپلماسی زیر نظر ایشان را در زمان جنگ اقتصادی چطور ارزیابی می‌کنید؟، توضیح داد: از حیث گفتمانی، دال گفتمانی دولت توسعه برونگراست و قطعا وقتی راه حل همه مشکلات را در گشایش از سمت دشمن تعریف کنید در راه حل‌یابی هم با مشکل مواجه خواهید شد. دولت نخواسته و نمی‌تواند از دال گفتمانی خود یعنی توسعه برونگرا یا به زبان ساده نگاه ملتمسانه برای گشایش صرف نظر کند و این عامل اصلی در ریشه یابی مشکلات از سوی دولتی‌هاست.
 
رضایی درباره درک وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی دولت در رابطه با تحولات منطقه و جهان، تصریح کرد: سیستم بین‌الملل و دوقطبی‌های آن متغیر است. ما از دوقطبی جنگ سرد و تک قطبی دوره آمریکایی‌ها به عصر چندقطبی رسیدیم، ولی فهم دولتی‌ها از سیستم بین‌المللی هنوز در دهه ۹۰ میلادی باقیمانده است. ضمن احترام به برخی نیروهای کارکشته دولت که بعضا سوابق زمانی زیادی در حوزه دیپلماسی دارند معتقدم دولتی‌ها یکبار دیگر باید نظریات نوین در عرصه بین‌الملل را مطالعه کنند.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا بین جمهوریخواهان و دموکراتها در ارتباط با ایران تفاوتی وجود دارد که برخی در داخل کشور چشم انتظار نتایج انتخابات آمریکا هستند، تصریح کرد: اگر تفاوتی در دموکرات‌‌ها و جمهوریخواهان باشد تفاوت شکلی و تاکتیکی است نه ماهوی و راهبردی. تحریم‌هایی که بر ایران وضع شده را اگر نگاه کنید می‌بینید که هر دو جریان دخیل بوده‌اند و شاید دموکراتها بیش‌تر دستشان آلوده است. دولتی‌ها باید از نگاه ملتمسانه به غرب به نگاه به توانمندی‌های داخلی معطوف شوند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان درباره ادعای رئیس جمهور فعلی آمریکا مبنی بر اینکه در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، ظرف یک ماه ایرانی‌ها با وی توافق خواهند کرد، خاطرنشان کرد: بخشی از این اظهارات بخاطر انتخابات ۲۰۲۰ است. در زمانی که ترامپ با بحران کارآمدی در حوزه مدیریت کرونا و اشتغال مواجه است یکی از دستاوردسازی‌ها در حوزه بین‌الملل است. بخش دوم از این اظهارات شرطی شدن جامعه برای تقویت نیروهای غربگراست. از طرفی مطمئن باشید پالس‌های آشکار و نهان داخلی‌ها در این موضع‌گیری‌ها فوق‌العاده تاثیرگذار است.

گفت‌وگو از محمد هادی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
آیا فکر نمی کنید همین عجز ولابه هاست (البته به قول شما ) که دشمن را به خطا اداخته و نسخه اشتباهی می پیچد ؟!
Iran, Islamic Republic of
فی المثل بفرمایید این عجر و لابه ها دشمن را در چه اشتباهی فرو برده؟!!! .
Romania
همین که 40 ساله دشمن فکر میکند نظام تا چند هفته دیگر سرنگون میشود ولی با مقاومت مردم هر روز یاس دشمنان بیشتر می شود.
Iran, Islamic Republic of

مشکلات اقتصادی مردم و کشور هیچ ارتباطی و ربطی به کاخ سفید ندارد و نداشته است چون کاخ سفید از سال 1332 تاکنون ملت ایران دشمن بوده است و هم به امور ایران دخالت و مداخله کرده است و می کند.
United Kingdom
اینکه از دشمن بودن آمریکا با ملت ایران از سال ۳۲ تاکنون اینطور نتیجه گرفتی که پس مشکلات ما ربطی به کاخ سفید ندارد نشان از دانش و منطق بالای شما دانشمند محترم است!
Iran, Islamic Republic of
ما دشمن امریکا نیستیم؟ دوره های گذشته که اقتصاد ما به رابطه با امریکا مربوط نبود چه فرقی با الان داشت که شما میگویید اقتصاد بدون رابطه با امریکا گل و بلبل میشود!؟
دانیال
Iran, Islamic Republic of
گستاخی اخیر ترامپ بدلیل ضعف دیپلماسی دولت است!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
ايران اگر جلوي يكي از ناو هاي امريكا وكشتي هاي حامل نفت براي امريكا و اروپا را در خليج فارس بگيرد و نگذارد يك قطره نفت براي دينا صادر شود تا اينكه نفت ايران هم صادر شود ان وقت ترامپ احمق و نكبت و كل اروپا فرانسه و انگليس آلمان .. خفه خون مي گيرند .
Iran, Islamic Republic of
عملکرد، رفتار، سیاست نادرست، غلط و اشتباه دولت روحانی عامل اصلی مشکلات مردم، کشور و... بوده است.!
Iran, Islamic Republic of
برجام بدون ضمانت های کافی امضاء شده بود
Iran, Islamic Republic of
روحانی:از بین رفتن برجام به نفع منطقه و جهان نیست
درپاسح به روحانی
از بین رفتن برجام به نفع منطقه و جهان است
Iran, Islamic Republic of
ترامپ هم‌ گفت که برجام بدترین کار دولت قبلی بود و و به ضرر منافع آمریکا بود.
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی و دیگر دولتی ها:!!
شما که هر چند وقت بکیار میگید: بقیه پیشنهاد بدهند و به دولت کمک کنند یا علی شروع کن!!
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد این آقا چی بود؟ماکه صبح از درب خونه میایم بیرون اول میگیم الهی به امید تو بعد میگیم مرگ بر آمریکا
خطا را بر خودی هم بگیریم دشمن سوء استفاده خواهد کرد
Iran, Islamic Republic of
به خاطر همین بهتر است سکوت کند!!
Iran, Islamic Republic of
از ماست که برماست
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
...!
Iran, Islamic Republic of
هیچ ترس و واهمه ای از دشمنان نداریم
Iran, Islamic Republic of
اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود باید ۴ سال دیگر ترامپ را تحمل کنیم
Iran, Islamic Republic of
ترامپ: از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار با ایران خارج شدم/ جان کری به شدت بی‌کفایت بود!
Netherlands
۱ دلار ۳۱۸۰۰۰ ریال....!؟
مشکل اقتصاد ایران ربطی به آمریکا ندارد ...
Iran, Islamic Republic of
تحریم ها هم نتیجه تحریک آمریکا و ترامپ است..
Iran, Islamic Republic of
دکتر رضایی جان ؛ شما منتخب چند نفری برادر ؟؟..
مهدی
Iran, Islamic Republic of
......