شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

جشن میلاد حضرت زهرا(س) در انگلیس

شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 414440
با حضور جمعی از ایرانیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مراسم جشن ولادت باسعادت حضرت صدیقه کبری(س) در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.
به گزارش جهان به نقل از ابنا، مراسم جشنی به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) در روز ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ در محل مرکز اسلامی انگلیس در لندن و با حضور جمعی از ایرانیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار گردید.

در این برنامه که شامل بخش‌هایی گوناگون، از جمله قرائت شعر، مولودی خوانی و نمایش کلیپ‌های ویدئویی به مناسبت خجسته میلاد حضرت صدیقه کبری(س) بود، حجت الاسلام و المسلمین دکتر شمالی رئیس مرکز اسلامی انگلیس به ایراد سخن پرداخت.

وی با تبریک این روز فرخنده به محضر حضرت امام زمان(عج) و همه دوستداران و علاقه مندان اهل بیت(ع) سخنان خود را با بحث بر روی یکی از القاب آن حضرت ادامه داد.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس در ابتدا توضیح داد که شناخت حضرت زهرا(س) همانند شناخت شب قدر از مردم پوشیده است و هیچ کس نمی‌تواند به درستی از همه ابعاد شخصیت آن حضرت آگاهی حاصل کند. و به همین سبب وی به توصیف فقط یکی از القاب آن حضرت یعنی لقب «صدیقه» اکتفا کرد.

شمالی گفت: معصومین علیهم السلام علاوه بر اسم، همه لقب و کنیه نیز داشته‌اند، که از آن میان اسم، تنها نامی است که در هنگام تولد، بر انسان می‌گذارند. وی با اشاره به بحث‌هایی که در آن تصادفی بودن اسامی انسان‌ها رد شده و گفته می‌شود که اسامی نیز هنگام تولد نازل می‌شوند، گفت: حتی اگر این فرض در مورد اسم‌های افراد عادی صحیح نباشد، اما در مورد لقب و به خصوص القاب معصومین(ع) واضح است که انتخاب این القاب قطعاً از روی حکمت بوده است.

وی توضیح داد که در هر سه نوع متون دینی رسیده از طرف معصومین، یعنی دعا، زیارت و حدیث؛ لقب صدیقه برای حضرت زهرا(س) ذکر شده است. وی در این خصوص از هر کدام از متون فوق نمونه‌هایی را برای حضار بازگو کرد و نتیجه گرفت که لقب صدیقه لقبی بسیار با اهمیت است.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس در ادامه به بررسی تفاوت «صدیق» با «صادق» پرداخت و توضیح داد که صدیق صیغه مبالغه بوده و به معنای کسی است که بسیار راستگو باشد.

وی گفت این راستگویی نه فقط در کلام که راستگویی و صداقت در عمل و نیّت را هم شامل می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین شمالی با اشاره به آیاتی از قرآن توضیح داد که خداوند در مواردی اشخاصی را به طور خاص به صفت صدیق موصوف کرده است. از جمله در قرآن حضرت ابراهیم، حضرت ادریس، حضرت مریم و حضرت یوسف به عنوان صدیق معرفی شده‌اند.

وی گفت: در موارد دیگر از صفت صدیق به صورت عام استفاده شده. در این رابطه وی به چهار صفت یا مقام اشاره کرد که در قرآن به آن‌ها اشاره شده است. این مقامات عبارتند از نبی، صدیق، شهید و صالح. وی گفت به این ترتیب در بین غیر انبیاء هیچ صفت و مقامی بالا‌تر از صدیق نیست.

دکتر شمالی در ادامه با بیان دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان در تفسیر آیه ۶۹ سوره نساء گفت: که به نظر علامه صدیق کسی است که ابدا دروغ نمی‌گوید و اصلاً به دروغ آلوده نیست. کارهای او فقط از روی حق و برای حق است. او از هوای نفس پیروی نمی‌کند و نهایتاً اینکه صدیق کسی است که به حقیقت اشیاء رسیده باشد.

وی نتیجه گرفت که حضرت فاطمه(س) به این ترتیب قله صداقت و واجد عالیترین مقامات در بین صدیقین است. وی با دعا و ابراز امیدواری برای همه گیر شدن صفت صداقت در بین جوامع اسلامی سخنان خود را به پایان برد.

این برنامه که با قرائت قرآن توسط استاد مصطفی مرجان و اجرا و قرائت شعر توسط آقای موسوی آغاز شده بود، با مولودی خوانی حاج علی مصلایی ادامه یافت. در پایان و پس از سخنرانی و مولودی خوانی، این برنامه با برپایی نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام و المسلمین دکتر شمالی به پایان رسید.

این گزارش حاکیست شب گذشته نیز جشن مشابهی به زبان عربی برای مسلمانان عرب زبان مقیم لندن برگزار شده بود که حجت الاسلام سید سعید خلخالی به ایراد سخنانی در فضایل و مناقب حضرت زهرا(س) پرداخت و آقای سید جعفر موسوی نیز عهده دار مولودی خوانی این مراسم بود.




























https://jahannews.com/vdceee8e7jh8zei.b9bj.html
jahannews.com/vdceee8e7jh8zei.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *