چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۳
۱
ارزیابی راهبردی؛

پیش بینی رفتار مجلس دهم با دولت/ اصلاح طلبان بیش از همه به دنبال تغییرات در دولت

سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۳
کد مطلب: 490330
بر خلاف آنچه تصور می شود که ترکیب مجلس دهم به گونه ای است که دولت یازدهم با آن راحت تر در تعامل خواهد بود ولی بررسی برخی شواهد نشان می دهد که کار دولت یازدهم در برخی مسائل سخت تر نیز خواهد شد.
پیش بینی رفتار مجلس دهم با دولت/ اصلاح طلبان بیش از همه به دنبال تغییرات در دولت
گروه سیاست جهان نيوز ـ پیش بینی رفتار مجلس دهم با دولت یازدهم از هم اکنون گرچه سخت است ولی غیر ممکن نیست. عموما اینگونه استدلال می شود که با توجه به اینکه اصولگرایان منتقد دولت در مجلس صاحب اکثریت قاطع نیستند بنابراین مجلس دهم به نسبت مجلس نهم بیشتر حامی دولت خواهد بود و از انتقادات به دولت در این مجلس کاسته خواهد شد.

از طرف دیگر نیز با توجه به اینکه فراکسیون امید ـ ائتلاف اصلاح طلبان، اصولگریان حامی دولت و اعتدالیون ـ صاحب بیش از 100 کرسی مجلس شده است، برخی کارشناسان معتقدند که دولت تدبیر و امید به یک فراکسیون حامی و تاثیرگذار در مجلس دست پیدا کرده است. به این استدلال ها این موضوع را نیز اضافه می کنند که چه عارف و چه لاریجانی رئیس مجلس بشوند، هر دو با دولت رابطه خوبی دارند و به همین دلیل نه تنها روند مجلس در تقابل با دولت نخواهد بود بلکه حمایتی نیز می شود. برخی تحلیلگران اصلاح طلب نیز معتقدند مستقلان که در مجلس دهم تعداد قابل توجهی دارند، با توجه به اینکه عموما کمتر سیاسی بوده و بیشتر به دنبال تعامل با دولت رفته و سعی می کنند با دولت از سر همکاری برای گرفتن خدمات در شهرستان ها و استان هایشان برآیند، به آنان متمایل خواهند شد.

اما بر خلاف آنچه تصور می شود که ترکیب مجلس دهم به گونه ای است که دولت یازدهم با آن راحت تر در تعامل خواهد بود ولی بررسی برخی شواهد نشان می دهد که کار دولت یازدهم در برخی مسائل سخت تر نیز خواهد شد. در این باره باید گفت:

دولت نه می خواهد لاریجانی را از دست بدهد نه عارف را، پس منفعلانه عمل می کند

دولت در شرایط یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری اصولا بسیار دست به عصا عمل خواهد کرد. این موضوع در انتخاب ریاست مجلس نیز این روزها به خوبی خود را نشان می دهد. دولتی ها در انتخاب رئیس مجلس نه می توانند طرف لاریجانی را بگیرند و نه عارف را! دولتی ها به هر طرف که چرخش کنند طرف دیگر را از دست خواهند داد. این انفعال دولت در ادامه کار مجلس نیز ادامه پیدا خواهد کرد. مجلسی که از دو فراکسیون بزرگ اصولگرا و اصلاح طلب تشکیل بشود، کار را برای تعامل دولت در ماه های آینده که دولتمردان انتخاباتی تر فکر می کنند، بسیار پیچیده و سخت خواهد کرد. دولتی که مثلا در استان خراسان رضوی با ترکیب اکثریت نمایندگان اصولگرا روبه رو است و در یزد با ترکیب عموما اصلاح طلب، برای انتخابات ریاست جمهوری، چگونه باید وارد تعامل با کلیت مجلس بشود؟! بنابراین کار تعامل دولت و برآورده کردن رضایت مجلس به صورت اکثریت قاطع عملا برای دولت ممکن نخواهد بود. ضمن اینکه دولت یا باید به شعار فراجناحی بودن و اعتدالی بودن خود پایبند بماند که کار سخت می شود یا عملا بیش از پیش به سمت اصلاح طلبان در مجلس گرایش پیدا کند که در آن صورت همان هویت نیم‌بند خود را نیز از دست می دهد.

محدود شدن آزادی عمل دولت برای تغییرات در کابینه/ برای دولت، ضعیف و حرف گوش کن بودن فراکسیون اصلاح طلبان، بهتر است/ عارف نمی تواند نظاره گر باشد

اگر به روند چند ماه اخیر مصاحبه های متعدد چهره های اصلاح طلب، نگاهی گذرا بیاندازیم، اکثریت آنان خواستار تغییرات در کابینه دولت تدبیر و امید بوده و هستند و حتی اینک که وزنی در مجلس نیز برای خود قائل‌اند این درخواست را با صراحت بیشتری دنبال می کنند. اصلاح طلبان چند وقتی است که حتی می گویند اتاق فکر دولت تدبیر و امید نیز باید تغییر کند! اینک اگر دولت خود نیز از قبل، بنای تغییر در برخی وزرای خود را داشته، با توجه به سهم خواهی اصلاح طلبان و فشاری که به نماینده های لیست امید از خارج مجلس ـ توسط پدرخوانده ها یا حامیان مجلس در سایه ـ وارد خواهد شد، آزادی عمل دولت را محدود و البته آغازی نیز برای اختلافات نیز خواهد بود. به همین دلیل شاید برای دولت تدبیر و امید بهترین وضعیت این باشد که فراکسیون اصلاح طلبان یک فراکسیون ضعیف و حرف گوش کن باشد و اصلاح طلبان همچنان ترجیح بدهند که تحت سایه اعتدالیون عمل کنند. در این میان از این نکته نیز نباید غفلت کرد که خود عارف هم با بی مهری روحانی در انتخاب کابینه پس از پیروزی در انتخابات روبه رو شد و از سوی دیگر اگر عارف در جایگاه رهبری اصلاحات می خواهد اقتداری داشته باشد، نمی تواند از این به بعد تنها یک نظاره گر درباره تصمیمات کلان و راهبردی دولت همچون انتخاب وزاری جدید باشد.

دولت، با فراکسیون جدی و مصمم اصولگرا رو به رو است

اکثریت اصولگرایانی که به مجلس راه یافته اند، با وجود فضاسازی متعددی که در افکار عمومی در سه سال اخیر صورت گرفت، با قاطعیت و با تابلو اصولگرایی و دفاع از آرمان ها به صحنه انتخابات آمدند و پیروز شدند. از این منظر دولت روحانی با یک فراکسیون جدی و مصمم اصولگرا رو به رو است که انسجام در آن حرف اول را خواهد زد. فراکسیون بزرگ اصولگرایان که با وزن کشی اخیر و جذب تعداد بیشتر مستقلان و عدم همراهی اصولگرایان رهروانی و حامی لاریجانی با لیست امید اکثریت خود را نیز به نمایش گذاشتند، اینک برای دولت به مثابه اصلی ترین فراکسیون برای تصمیمات مهم مجلس در آینده محسوب می شوند و اعتدالیون باید برای تعامل با آنها تدابیر بیشتری بیاندیشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یزدی
Iran, Islamic Republic of
باسلام
شما را به خداوند بجای بازیگری بفکر مردم باشید
به یاد خدا باشید
روسیاهی برای خود باقی نگذارید
دشمن در صدد فرصت است بفکر کشور و حافظ خون شهدا باشید .