دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۴
۳
ابعاد تصمیم علی مطهری برای نایب رئیس شدن؛

اصلاح‌طلبان ناچارند با علی لاریجانی و مطهری بسوزند و بسازند!

سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب: 484394
آمادگی علی مطهری برای نایب رئیسی مجلس گرچه معلوم نیست چه میزان مورد استقبال همفکران وی همچون اعتدالیون و اصلاح طلبان در مجلس قرار بگیرد و وی عملا چه میزان امکان رسیدن به هیأت رئیسه مجلس را دارد ولی ابعاد و تبعاتی را با خود به همراه خواهد داشت.
اصلاح‌طلبان ناچارند با علی لاریجانی و مطهری بسوزند و بسازند!
گروه سیاست جهان نيوز ـ علی مطهری گرچه در لیست امید قرار گرفت ولی خودش معتقد است که توان وزن دادن به یک لیست مستقل در تهران را نیز داشته است. وی البته در دو انتخابات اخیر مجالس نهم و دهم، اقدام به ارائه لیست انتخاباتی ذیل نام خود کرده است.

با این وجود پس از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برخی اصلاح طلبان در توهینی آشکار بیان کردند که اگر علی مطهری در فهرست آنها نبود در انتخابات تهران شصتم هم نمی‌شد!

در همین حال علی مطهری در صفحه ایسنتاگرام خود نوشت: «این روزها بسیاری از مردم و خبرنگاران، از من می پرسند که آیا تصمیم نداری برای ریاست یا نایب رئیسی مجلس آینده در انتخابات هیأت رئیسه آن شرکت کنی؟»

مطهری در پاسخ نیز نوشته است:«برای آنکه یک پاسخ عمومی داده باشم، عرض می کنم که فعلا تصمیم دارم برای نایب رئیسی مجلس دهم کاندیدا شوم.»

اما آمادگی علی مطهری برای نایب رئیسی مجلس گرچه معلوم نیست چه میزان مورد استقبال همفکران وی همچون اعتدالیون و اصلاح طلبان در مجلس قرار بگیرد و وی عملا چه میزان امکان رسیدن به هیأت رئیسه مجلس را دارد ولی ابعاد و تبعاتی را با خود به همراه خواهد داشت.

اقدام علی مطهری به خوبی نشان می‌دهد لیست امید در تهران به چه میزان ناهماهنگ و غیر یک دست است. در واقع لیست امید ترکیبی از علی مطهری و افراد نزدیک به لاریجانی همانند کاظم جلالی، به همراه برخی چهره های طرفدار دولت و همچنین برخی از اصلاح طلبان است. همین تنوع سبب شده که ادامه این ائتلاف با گمانه زنی هایی همراه شود.

اصلاح طلبان نیز در چند روز اخیر پیش بینی کرده اند که انتخابات ریاست مجلس اولین نقطه اختلاف آنها با اصولگرایان نزدیک به علی لاریجانی و حامیان دولت خواهد بود.

با این وجود اعلام آمادگی ضمنی علی مطهری برای نایب رئیسی با توجه به نزدیکی وی به لاریجانی می تواند سبب ایجاد یک شکاف جدی در لیست امید شود. زیرا علی مطهری به ریاست لاریجانی راغب تر از عارف خواهد بود.

از سوی دیگر در صورتی که اجماع درباره علی لاریجانی شکل بگیرد، آنگاه نه تنها عارف به عنوان تنها گزینه برخی از اصلاح طلبان به ریاست مجلس نخواهد رسید بلکه برای نایب رئیسی مجلس نیز دچار مشکل خواهد شد.

در همین حال برخی ناظران سیاسی نیز گمان می کنند که علی مطهری با طرح نایب رئیسی خود در مجلس تنها خواسته است که به برخی اصلاح طلبان که این روزها برای وی بدون فهرست امید چندان وزنی قائل نیستند، هشداری داده باشد.

در هر صورت در روزهای باقیمانده باید اصلاح طلبان در بیرون و داخل مجلس راهی برای راضی کردن علی مطهری پیدا کرده و احیانا از وی به خاطر برخی مواضع چهره های اصلاح طلب عذرخواهی کنند.

البته این وضعیت کلی جریان اصلاح طلب در مجلس آینده است که به ائتلاف با چهره هایی همچون علی مطهری و علی لاریجانی به شدت نیازمند هستند و برای مؤثر بودن در مجلس راهی غیر از این هم ندارند.

به همین دلیل است که برخی چهره ها و رسانه های این جریان مرتبا از این موضوع سخن می گویند که ابتدا تکلیف 69 کرسی آینده مشخص شود و سپس از ریاست مجلس سخن به میان آید. اصلاح طلبان در صورتی که در 69 کرسی آینده مجلس موفقیتی کسب کنند البته ادبیاتشان با علی مطهری و علی لاریجانی هم متفاوت می شود. فعلا اصلاح طلبان ناچارند با این وضعیت بسوزند و بسازند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رسول
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات , امید و مدارا ...
سعید
United States
عجب جنگ قدرتي بشه
حسن
خداییش اینکه اگر علی اقای مطهری توی لیست اصلاح طلبها نبود شصتم هم نمیشد را راست گفتند.