شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱۱
۷۲
نگاهى به مسأله حصر فتنه‌گران و پاسخ به چند شبهه‏؛

حصر، اقل مجازات شورش و بغی در نظام اسلامی/ چهره‌هایی که علی(ع) آنان را حصر و حبس کردند

شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۳:۴۱
کد مطلب: 366197
حصر فتنه‏‌گران از سر لطف و رأفت نظام اسلامى است. حکم کسى‏‌که شورش کند و یا به شورش دعوت کند و باعث برهم‏‌خوردن نظام زندگى مردم و ایجاد رعب و وحشت شود و یا اقدام به بغى علیه حکومت عادل کند، در فقه شیعه معلوم است.
حصر، اقل مجازات شورش و بغی در نظام اسلامی/ چهره‌هایی که علی(ع) آنان را حصر و حبس کردند
گروه سیاسی جهان نيوز ـ در سال ۱۳۸۸ پس از انتخابات ریاست جمهورى پرشورى که صورت گرفت، گروهى دست به شورش زدند و کسانى که قبلاً از یاران انقلاب و مسؤولان عالى‌‏رتبه کشور بودند، در این شورش‏ها و ایجاد و تحریک آن‏ها نقش پر رنگى ایفا کردند. این افراد که در لسان عمومى مردم به سران فتنه مشهور شدند، براى جلوگیرى از فتنه‏‌گرى و مقابله با تهدیدهایى که علیه نظام اسلامى ایجاد کرده بودند، محصور شدند و تلاش شد که این افراد نتوانند با ارتباط‌گیرى با دیگران به فتنه‌‏گرى ادامه دهند. اکنون که به لطف خداى متعال باطل‌‏بودن همه ادعاهاى فتنه‌‏گران مشخص شده است، متأسفانه شاهد آن هستیم که عده‏‌اى با نادیده‏‌گرفتن صدماتى که این افراد به نظام اسلامى زده‌‏اند، از لزوم برطرف‌‏شدن حصر این افراد سخن مى‌‏گویند و مدعى مى‏‌شوند که نباید به گذشته نگاه کرد و باید با نگاه به آینده از خطاهاى این افراد گذشت. این در حالى است که فتنه‌‏گران نه تنها به خطا و خیانتى که مرتکب شدند اعتراف نمى‌‏کنند و از این گناه بزرگ توبه و اعلام پشیمانى نمى‌‏کنند بلکه گاه با طلب‏کارى و خودبرتربینى مدعى حقوقى بر گردن نظام اسلامى نیز مى‌‏شوند. از سوى دیگر عده‏‌اى مدعى شده‏‌اند که در نظام اسلامى حصرکردن افراد معنى ندارد و به‌‏زعم باطل خویش تصور کرده‌‏اند که حصرکردن فتنه‏‌گران خلاف دستورات اسلام و شرع مقدس است. این در حالى است که سیره امیرالمؤمنین حضرت على علیه السلام نشان مى‌‏دهد که در برخورد با فتنه‌‏گران مى‌‏توان از چنین راه‏کارهایى و نیز راه‏کارهاى شدیدترى استفاده کرد. متن حاضر به اختصار به این امر مى‌‏پردازد.

شورش و فتنه‏‌گرى ۸۸

انتخابات ریاست جمهورى سال ۸۸ که با حضور گسترده و چشمگیر مردم و رأى بالایى که به کاندیداهاى مطرح دادند، مى‌‏توانست به یک مدال افتخار و جشنى براى ملت ایران تبدیل شود که به‏‌واسطه فتنه‌‏گرى عده‌‏اى به یک بحران سیاسى و امنیتى براى کشور تبدیل شد به‏‌حدى که دشمنان قسم‌‏خورده نظام و استکبار جهانى به براندازى نظام اسلامى امیدوار شدند و به میدان آمدند. در این میان کسانى که قبلاً از یاران انقلاب و مسؤولان عالى‌‏رتبه کشور بودند، در این شورش‏ها و ایجاد و تحریک آن‏ها نقش پر رنگى ایفا کردند. این‏که در واقعیت امر طرح و نقشه فتنه از سوى آمریکا و دشمنان اصلى نظام طراحى شده بود و این افراد در آن دخیل شدند یا این‏که طرح و نقشه به‌‏صورت هماهنگ از سوى آمریکا و اینان صورت گرفته بود، بحث مفصلى مى‏‌طلبد که در جاى خود باید طرح شود. آنچه مسلم است این است که این افراد که در لسان عمومى مردم به سران فتنه مشهور شدند، در ایجاد و دعوت به شورش نقش جدى داشتند. مردم را به ریختن به خیابانها تحریک مى‌‏کردند و دستور مخالفت با نهادهاى قانونى کشور را مى‌‏دادند و در بیانیه‌‏ها و اقدامات خود تلاش مى‏‌کردند تا نظام اسلامى را از اجراى قانون و پایبندى به آن منصرف کنند و مجبور به پذیرش بدعتهایى مانند ابطال کلى انتخابات و تجدید انتخابات با شرایط تحمیلى آن‏ها و... کنند.

حاصل این شورش‏‌سازى آن‏ها و هماهنگى دستگاه‏‌هاى استکبارى با این اقدام و نیز تلاش‏هاى عناصر منافق و ضدانقلاب و... آن بود که قریب به ۸ ماه فتنه به‌‏صورت کم‏‌شدت و پرشدت در کشور ادامه داشت و جان‏هایى در این فتنه گرفته شد و خون‏هایى بر زمین ریخت و هرچند تعداد این کشته‌‏ها اندک بود ولى در مقوله جان حتى یک جان نیز قابل اغماض نیست. علاوه بر آن آبرویى که از نظام مقدس جمهورى اسلامى زیر پا شد و اهانت‏هایى صورت گرفت و تهمت‏هایى که به نظام زده شد و تلاش شد تا مردم را به نظام بى‌‏اعتماد کنند، بى‏‌سابقه و کم نظیر بود.

تدبیر نظام اسلامى در برخورد با فتنه‏‌گران‏

در چنین احوالى نظام جمهورى اسلامى ایران با تدبیر و حکمت اقدام کرد. اولاً از هر تلاش شتاب‏‌زده در برخورد با فتنه‏‌گران خوددارى کرد و سعى کرد تا صف مردم از صف شورشیان جدا شود. در اولین گام تلاش شد تا مردمى که به کاندیداى معترض که دست به شورش زده بود و دعوت به فتنه و شورش نیز مى‌‏کرد از او جدا شوند و حسابشان یکى تلقى نشود چراکه این مردم به کسى رأى داده بودند که تا دیروز مدعى بود که باید قانون‏گرا بود و اصلاً اعتراض خود به رقیبش را چنین بیان مى‏‌کرد که شما قانون‏گرا نیستى و جایى که قانون به نفعت نیست آن‌‏را عمل نمى‏‌کنى. حال خود این کاندیدا وقتى در یک روند قانونى رأى نیاورده بود، راهکارهاى قانونى را نفى مى‌‏کرد و مدعى بود که باید به‏‌صورت شورشى و با لشکرکشى خیابانى مسأله را حل کند و حاضر نبود که به نهادهاى قانونى شکایت کند. مردمى که به او رأى داده بودند که تأییدکننده این اقدامات خلاف نبودند و به همین جهت نیز بود که با گذشت زمان اندکى، حامیان این کاندیداهاى شورشى به‌‏حدى کاهش یافتند که حامیان این شورشى به چند هزار نفر رسید و در تجمعات غیرقانونى که به دعوت او و تحریک او شکل مى‏‌گرفت، بیش از این شرکت نمى‌‏کردند.

در چنین شرایطى نظام اسلامى براى جلوگیرى از فتنه‏‌گرى و مقابله با تهدیدهایى که این افراد علیه نظام اسلامى ایجاد کرده بودند، تصمیم به حصر این افراد گرفت. حصر به معنى آن است که این افراد از رابطه سیاسى و تشکیلاتى با کسانى‏‌که در فتنه‌‏گرى نقش دارند، منع شوند و تلاش شود که این افراد نتوانند بار دیگر جامعه را به آشوب بکشند. منظور از حصر نه زندان انفرادى است و نه حتى زندان به معنى مرسوم آن. بلکه فرد در انجام اعمال خود و حتى دیدار و... آزاد است اما با این شرط که این اعمال و دیدارها، بهانه و ابزارى براى تداوم فتنه نباشد و از این‏‌رو هر کس که به فتنه‏‌گرى کمک کند، از دیدار با آن فرد منع مى‌‏شود و از بیانیه‏‌دادن و شورش‏‌سازى... نیز جلوگیرى به‌‏عمل مى‏‌آ‌ید.

روشن‏‌شدن دروغ‏‌بودن ادعاهاى فتنه‏‌گران‏

اکنون به لطف خداى متعال باطل‌‏بودن همه ادعاهاى فتنه‏‌گران مشخص شده است. اصلى‏‌ترین ادعاى آن‏ها تقلب گسترده و متهم‌‏کردن نظام اسلامى به دست‌‏بردن در آرای مردم بود. این در حالى است که مشارکت گسترده مردم در انتخابات‏هاى بعدى و تعیین نمایندگان مجلس و رئیس جمهور بر اساس آرای مردم و بر اساس انتخابات قانونى، نشان داده است که فتنه‌‏گران در هدف خود شکست خورده‌‏اند و از منظر مردم نه تنها نظام اسلامى قابل اعتماد است بلکه همه ادعاهاى فتنه گران باطل بوده است و آن‏ها به دروغ ادعاى تقلب کرده‏‌اند. نظام اسلامى که در انتخابات ۹۲ نشان داد که حتى براى زیر یک درصد آرای مردم نیز ارزش قائل است و حاضر به جابجایى آرای و تغییر در آن‏ها نیست. بحث در این زمینه خیلى گسترده است و لازم است که در مجال دیگرى به این امر پرداخته شود.

دفاع از فتنه‌‏گران قابل قبول نیست‏

هدف اصلى از حصر این افراد این بوده است که مانع فتنه‌‏سازى و آشوبگرى این افراد شوند و بر این اساس جلوى صدمه‏‌زدن آن‏ها با کشور و مردم گرفته شود. متأسفانه شاهد آن هستیم که عده‏‌اى با نادیده‌‏گرفتن صدماتى که این افراد به نظام اسلامى زده‌‏اند، بدون آن‏که به جنایاتى که به دستور و با تشویق این افراد صورت گرفت، اشاره کنند، از لزوم برطرف‏‌شدن حصر این افراد سخن مى‏‌گویند و در سخنان و مطالب خود به‏‌گونه‏اى جلوه مى‌‏دهند که گویى یک دلخورى شخصى بین افرادى بوده است و حالا باید از آن گذشت کرد. این افراد مدعى مى‏‌شوند که نباید به گذشته نگاه کرد و باید با نگاه به آینده از خطاهاى این افراد گذشت، این در حالى است که جنایتى که فتنه‌‏گران مرتکب شدند امرى شخصى و فردى نبوده است که کسى بتواند از آن گذشت کند و یا آن‌‏را نادیده بگیرد. این یک جنایت بزرگ علیه نظام اسلامى و حق عموم مردم بوده است و فقط در صورتى گذشت از آن امکان دارد که حق مردم بازگردانده شود و فتنه گران توبه و جبران کنند.

فتنه‌‏گران باید توبه و جبران کنند

هرگاه سخن از این‏که فتنه‌‏گران باید توبه و جبران کنند به میان مى‏‌آید، یک عده افرادى که فهم دینى صحیحى ندارند، اعتراض مى‌‏کنند که چرا دیگران را به توبه دعوت مى‏‌کنید و معترض می ‏شوند. این در حالى است که دعوت به توبه امرى به‏جا و صحیح است. هر کس هر گناهى چه فردى و چه اجتماعى مرتکب شده باشد باید او را به توبه دعوت کرد. البته توبه امرى بین بنده و خداى متعال است اما در سیره امام على علیه السلام و نیز یاران ایشان به‌‏خوبى دیده مى‌‏شود که حتى در مورد فتنه‌‏گران زمان خود آن‏ها را به توبه دعوت مى‏‌کردند. در جنگ جمل و جنگ صفین و جنگ نهروان و دیگر فتنه‏‌ها، حضرت و نمایندگانشان فتنه‏‌گران را قبل از فتنه و بعد از فتنه به توبه دعوت مى‏‌کردند. به این‌‏ترتیب توبه بین بنده و خداست اما ما باید بندگان خدایى که عصیان و گناهى مرتکب شدند را به توبه دعوت کنیم. البته این‏که توبه پذیرفته مى‏‌شود یا نمى‌‏شود به دست ما نیست و به دست خداست.

مثلا اگر کسى آدم کشته باشد ما او را به توبه دعوت مى‏‌کنیم و نیز او را قصاص مى‏‌کنیم. دعوت به توبه که امرى بین او خداست مانع از اجراى حکم شرعى او نیست. اگر توبه کرد و توبه او حقیقى بود خداى متعال مى‏‌داند و از او مى‏‌گذرد و بعد از قصاصى که شده است دیگر گناهى به گردن ندارد اما اگر توبه نکرد و قصاص هم شد، حساب او نزد خداى متعال باقى است و خداى متعال (لایعزب عنه مثقال ذره)

از سوى دیگر فتنه‌‏گران باید جبران کنند. یعنى توبه کنند تا گناهى که میان آن‏ها و خداست بخشوده شود و جبران کنند حق مردم را. اگر کسى گناهى مرتکب شد که در آن به مردم نیز صدمه‏‌اى زد، صرف توبه بین خود و خدا کفایت نمى‏‌کند. این‏ها به نظام اسلامى دروغ بستند، مردم را به شورش دعوت کردند، اعتماد مردم به نظام را آسیب زدند، به گروه‏ها و افرادى اهانت کردند و به آن‏ها دروغ بستند، آیا این حق الناس به صرف توبه بین خود و خدا از میان مى‏‌رود؟ مسلم است که نه.

از این‏‌جهت هم دعوت فتنه‌‏گران به توبه کارى شرعى و درست است و هم این‏که باید صدماتى که به حق الناس چه حق افراد و چه حق حکومت اسلامى و حقوق عمومى زدند را جبران کنند. از این‏‌جهت است که این افراد باید رسماً و علناً ادعاهاى دروغ و باطل خود را پس بگیرند و باید از همه مردمى که در سال ۸۸ با امنیت و اعتقاد آن‏ها به نظام اسلامى بازى کردند عذر بخواهند و این حداقل توقع است.
متأسفانه این سخن برخى از افراد که خواهان رهاکردن فتنه‏‌گران هستند در حالى است که فتنه‏‌گران نه تنها به خطا و خیانتى که مرتکب شدند اعتراف نمى‌‏کنند و از این گناه بزرگ توبه و اعلام پشیمانى نمى‌‏کنند بلکه گاه با طلب‏کارى و خودبرتربینى مدعى حقوقى بر گردن نظام اسلامى نیز م‌ى‏شوند.

حصر شورش‏گران مبناى اسلامى دارد

از سوى دیگر عده‌‏اى مدعى شده‏‌اند که در نظام اسلامى حصرکردن افراد معنى ندارد و به‌‏زعم باطل خویش تصور کرده‌‏اند که حصرکردن فتنه‏‌گران خلاف دستورات اسلام و شرع مقدس است. این در حالى است که سیره امیرالمؤمنین حضرت على علیه السلام نشان مى‏‌دهد که در برخورد با فتنه‏‌گران مى‌‏توان از چنین راه‏کارهایى و نیز راه‏کارهاى شدیدترى استفاده کرد.

حضرت على علیه السلام در فتنه‌‏هاى زمان خویش با برخى از فتنه‏‌گران وارد جنگ شدند و در این جنگ‏هایى که فتنه‌‏گران ایجاد کردند، هزاران انسان کشته شدند. سران آن فتنه‌‏ها نیز به دست حضرت و یارانشان و برخى از آن‏ها به دست خود فتنه‏‌گران کشته شدند. در برخى از این فتنه‏‌ها، پس از آن‏که حضرت بر فتنه‏‌گران پیروز شدند، برخى از سران و ایجادکنندگان فتنه را آزاد و رها نگذاشتند چنان‏که در فتنه اول، برخى از فتنه‌‏گران اصرار داشتند در مراکز سیاسى مسلمین باقى بمانند و با استفاده از روابط خود، دست به کارهایى بزنند. اصرار داشتند در بصره بمانند و حتى حاکم بصره از سوى حضرت (عبدالله‌‏بن عباس) خدمت حضرت عرضه داشت که اگر شما اجازه دهید این‏ها در بصره بمانند اما حضرت فرمودند که این افراد دست به فتنه‏‌گرى جدید مى‏‌زنند و از هیچ مشکل‌آفرینى خوددارى نمى‌‏کنند و شر به پا مى‌‏کنند و از این‌‏جهت لازم است که به جایى فرستاده شوند که نتوانند با مراکز سیاسى ارتباط داشته باشند که دست به فتنه‌‏گرى مجدد بزنند. (براى مطالعه بیشتر در این زمینه مراجعه بفرمایید به کتاب شریف الصحیح من سیرة الامام على علیه السلام، جلد سى و چهارم خصوصاً صفحات ۲۰۰ به بعد)

از سوى دیگر حبس و حصرکردن افراد در نظام اسلامى مبنا دارد، به‌‏عنوان مثال امام على علیه السلام مطابق حدیث شریفى که در کتاب من لایحضره الفقیه شیخ صدوق بیان شده است، مى‌‏فرمودند: یَجِبُ على الإمامِ أنْ یَحْبِسَ الفُسّاقَ مِن العُلَماءِ، والجُهّالَ مِن الأطِبّاءِ، والمَفالِیسَ مِن الأکْرِیاءِ. (الفقیه، ج ۳، ص ۳۱، ح ۳۲۶۶ - منتخب میزان الحکمة، ص ۱۲۸) و مشخص است که خطر و ضرر این افراد براى جامعه کمتر از ضرر فتنه‏‌گران است. و نباید این گونه تصور شود که حکم به حصر و حبس افراد صرفا در مسائل مالى است چراکه مولى الموحدین حضرت على علیه السلام در دوران حکومت خویش کارگزاران و سیاسیونى که خیانت مى‏‌کردند و براى حکومت دردسرهاى مختلف اقتصادى و نظامى و سیاسى درست مى‏‌کردند را حبس و حصر کردند. مثلاً المسیب‏بن نجبه الفزارى را که با شورشیان، اقلى از همراهى را کرده بود، در خانه خودش حبس کردند (حبس فرد در خانه خودش چیزى دقیقاً شبیه حصر امروزى است) و المنذربن جارود العبدى و ابن هرمه و زیدبن حجیة و... را نیز حبس کردند.

برخى افراد بى‌‏اطلاع از مسائل اسلامى تصور مى‏‌کنند که چون خود از احکام شرع بى‌‏اطلاع هستند پس حصر یا حبس افراد در خانه‏‌شان و جلوگیرى از صدمات آن‏ها به مردم و نظام اسلامى مبناى شرعى ندارد و لازم است که به این افراد پاسخ داده شود.

حصر فتنه‌‏گران، لطف و رأفت نظام اسلامى‏

علاوه بر این باید توجه داشت که حصرکردن و حبس‏‌کردن این افراد در خانه‌‏شان و جلوگیرى از فتنه‏‌گرى و آسیب‏‌رسانى آن‏ها، اقل مقابله با آن‏هاست و کمترین کارى است که مى‏‌شود در برابر این افراد انجام داد. حصر فتنه‏‌گران از سر لطف و رأفت نظام اسلامى است. حکم کسى‏‌که شورش کند و یا به شورش دعوت کند و باعث برهم‏‌خوردن نظام زندگى مردم و ایجاد رعب و وحشت شود و یا اقدام به بغى علیه حکومت عادل کند، در فقه شیعه معلوم است و مشخص است که حصر و حبس این افراد از سر گذشت و لطف است که صورت مى‏‌گیرد که هم به خودشان و هم به مردم آسیب نرسانند اگر نه در صورتى‏‌که دادگاه تشکیل شود (اگر شرایط آن فراهم شود آن نیز باید صورت گیرد) مکافات جرم این افراد و حکم آن‏ها بسیار بیش از این خواهد بود.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نصرتی
این آقایانی که ادعای خط امامی دارند تا به حال به این اندیشیده اند که اگر امام در قید حیات بودند با این افراد چه می کردند؟ امامی که دیدیم با تظاهرات علیه قصاص توسط جبهه ملی چه درباره آنان گفتند. یا چه حکمی برای سلمان رشدی صادر کردند. یا همان زمان در قبال ایستادن مقابل قانون چه واکنشی نشان دادند.
نظام با این طاغیان و یاغیان با رأفت برخورد کرده است و گرنه حکم این گردنکشان قانون شکن که دستشان به خون بی گناهان آلوده است معلوم است.
یک مبارز با مفاسد اقتصادی
Iran, Islamic Republic of
اشتباه استراتژیک است که اگر فکر کنیم که امام بود چنین می کرد و چنان می کرد....
حقیر با قاطعیت می گویم اگر امام بود همان کاری را میکرد که امروز حضرت سید علی کرد....
مجتبی
Serbia
خیر جناب مبارز با مفاسد اقتصادی ، حضرت روح الله این سگان اسراییلی را با ذلت به جهنم می فرستاد چون خواص هنوز غرق در چرب و شیرین دنیا نشده بودند و نیز جرأت اعلام هم عرضی وبرابری با امام روح الله را نداشتند از سوی دیگر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم در آن هنگام به این درجه نرسیده بود که مرتدین رسما در اینترنت کشف حجاب و مبارزه با شرع انور را کلید بزنند و مردم رسما در انتخابات به جای مبارزه به شکم رای دهند....
داوود
اینکه گفتی سگان اسرائیلی راسته واقعٱ
یک مبارز با مفاسد اقتصادی
Iran, Islamic Republic of
سلام مجتبی جان
سخنان شما در تایید حقیر است امروز امام ره با شرایط حاضر و خواص غرق در دنیا و........
همان کاری می کرد که حضرت سید علی روحی فداه کرد.
داوود
صد در صد درست میفرمائید
یک مدیر اجرایی
Iran, Islamic Republic of
از افکار و نوشته های با عنوان یک مبارز با مفاسد اقتصادی خوشم می آید واقعا شرایط را خوب فهمیده و کامنت های خوبی می گذارد
ان شاالله خداوند ایشان را برای نظام حفظ و از خط رهبری دور نکند....
ف
Iran, Islamic Republic of
سران فتنه بایداعدام شوند/حصر وزندانی کردن درکشورهای اروپایی که خودفتنه گران به آنهااعتقاددارن برای چندتاقاتل الکی است ولی کسی که علیه ملتش فقط حرف بزنه می کشن چه برسه بخوادمث سران فتنه این کارا روبکنه/برن خداروشکرکنن که مملکت ما اسلامیه وگرنه تا الان 7تاکفن پوسنده بودن
Iran, Islamic Republic of
طاغیان و باغیان رو خوب اومدی
هادی
لعنت بر فتنه گر و فتنه دوست
م.د
Iran, Islamic Republic of
يعني عدده اي رانت خوار وقدرت طلب كه 1% مردم ايران قبولشان ندارند باید از حصر آزاد شوند و بیان تو خیابون ول ول بچرخن؟؟؟
1 % ???
....
United States
پ ن پ اندازه سن داماد و دختر لرستان درصد؟؟؟؟
توهم زدن هم حدی داره
فتنه گرای وطن فروش
Serbia
... بهتره آزاد بشن و بیان تو خیابون به قول شما ول بچرخن تا من و شمای بچه حزب الهی درسی بهشون بدیم که روزی صد بار آرزوی رفتن به اسفل السافلین رو داشته باشن......
سوفیا خله
عجب ساده ای هستی تو دیگه اینا همون شب اول که آزاد بشن دارو دسته .... [می کشند] میندازن کردن نظام
Iran, Islamic Republic of
شما اگر ایران تشریف دارید چرا با پرچم کشور بیگانه نظر می گذارید و اگر خارج از کشور تشریف دارید چرا خود را در خیابان های تهران می بینید؟!
Iran, Islamic Republic of
درود بر حصر این فتنه گران
آل صیهون
همینکه این جانب و جورج سوروس یهودی قبولشون داریم کافی است
ali
Iran, Islamic Republic of
شما یک نکته بگوئید....
United States
نکته ما مرگ بر سران فتنه و حامیای خائن اوناست
همین و بس
عصمت بابلی
نکته من اینه که این فتته گران بخصوس رآسشو ن ... نوکران کد و رمز دار سرویس م...د هستند
حصر حق فتنه گرانه
Serbia
جناب با بصیرت حصر حقشان نیست طناب دار و گلوله سربی حق این ...هاست.....بدون هیچ دلیلی ...
حصرحقشون نیست بلکه مورد لطف قرارگرفته اندوگرنه ....
لعن علی عدوک یا حسین...کروبی خاتم...و میرحسین
اینه صدای مردم
شما خودت و جای صدای مردم می دونید؟؟
پناه بر خدا
بیشبار
Iran, Islamic Republic of
و الان دوستانشان که در ریاست جمهوری به هر عنوانی راس کار قرار گرفتند فکر کردند می توانند اینان را از حصر نجات دهند ولی ملت منتظر محاکمه این سران فتنه و بقیه سران فتنه می باشد. سران فتنه باید محاکمه شوند این حق ملت است و ملت از حقش یک قدم کوتاه نمی آید.
....
لعن بر فتنه گر
لعنت خدا بر موسوی، کروبی،....، خاتم....،.. موسوی خوء....
Serbia
...انگلیسی رو هم از قلم ننداز......
استدلال خوبی بود
عااالی
Iran, Islamic Republic of
خیلی هم مغلطه بود. کسی نگفته ما در اسلام حبس یا حصر نداریم. اینا میگن باید حکم قاضی باشه نه رای شورای عالی امنیت ملی.
مرگ برفتنه گرواقعي............................
کار اینا از شورش گذشته بود
عبد الله
از همه عزیزان خواهش می کنم آزادانه حرف بزنند استدلال کنند اما مردانه فحش ندهید چون مسلمان راستین و شیعه علی اهل فحش و ناسزا گفتن نیست با دلیل اثبات کنید که اینها دشمن خدا وپیامبر و امام حسین هستند .
Serbia
تا امثال شما مقدس نماهای بی بصیرت در این کشور هستید ، غربت سرورم و مرادم امام خامنه ای روز افزون است.....فحش ندین یعنی چه وقتی شرع انور حرمت اینان را برداشته ؟ خداوند هم در قرآن بعضی وقت ها کفار را خوار و خفیف می کند ، آیا شما خود را نعوذ بالله بالاتر از خداوند می دانید؟
يوسف
ميگوئيم لعنت بر خوارج ،لعنت بر منافقين ،اينها فحش است ،خود قرآن دشمنان را لعن كرده ،يعني شما (نعوذ بالله )از قرآن بيشتر ميفهمي
اشتباهی مثبت دادم ....اثباتش خیلی سخت نیست فقط کمی بصیرت علوی وبکارانداختن عقل می خواهد وایمان به اینهائی که گفتی ....
شروین
Iran, Islamic Republic of
بخدا من در تعجبم که چرا اینارو اعدام نکردن تا حالا . اونوقت بعضیا دنبال رفع حصرن ؟ خیلی رو میخاد .
ادامه حصر را خواهانیم
هرچه مولایمان سیدعلی تشخیص بدهند وبخواهندماهم همان رامی خواهیم .
آدم فراموش بشه ولی ملعبه دست دیگران نشه!
مطئنم موسوی و کروبی تا انتخابات بعدی در حصر در آب نمک خوابونده میشتن تا دوباره ملعبه دست جماعتی بشن واسه 2 رای بیشتر.
آقای موسوی این بود آرمان های شما؟
درود بر قوه قضائیه کشور عزیز ایران که در این مسئله فتنه تدبیر به خرج داد
مجید مجد
میرحسین موسوی و کروبی دادگاهشون هم برگزار شه حکمش معلومه
اعدام
اونایی که می گن چطوری فهمیدی باید بگم اینطوری: به نظر شما اگر کسی دو نفر رو کشته باشه به عمد حکمش چی می شه کمتر از قصاصه؟؟؟؟
درود بر این مقاله پایگاه خبری جهان نیوز
یا علی
Iran, Islamic Republic of
عدالت حكم مي كند هر گناه كاري در يك دادگاه صالحه محاكمه و به سزاي عملش برسد . در مورد اين دو كانديداي رياست جمهوري آيا اين دادگاه صالحه تشكي شده است؟
Serbia
خیر لازم نیست دادگاهی تشکیل شود ، به دو دلیل یک جرم اینان جرم مشهود است و خود هم مدعای جرم یعنی اعلان جنگ بر علیه حکومت اسلامی را قبول دارند دوم اینکه اینها و حامیانشان قصد دارند به دستور اربابانشان یعنی اسراییل و امریکا و انگلیس جلسه دادگاه را به شو و نمایشی جدید برای تجدید فتنه مبدل کنند پس محاکمه اینان همانا بازی در زمین اینها و اجرای نیت پلیدشان است....پس بهترین راه همانی است که این حقیر بارها اینجا نوشته ام : اعدام ناگهانی و در ملا عام این حرامیان با فاصله زمانی بسیار کوتاه از زمان اعلام شده مثلا سه ساعت....
مسیح
جنابعالی در حدی نیستیدکه عدالت را تفسیر کنید
Iran, Islamic Republic of
حصر باید ادامه یابد
Serbia
برای چی حصر ادامه یابد؟ تا این مرده های متحرک نفس بکشند و هوا را به نجاست آلوده کنند و برای حکومت الله هزینه درست کنند؟ ....
قمر تاج خانوم
ننه من هم باشما موافقم که این کروبی و موسوی فتنه گر هستند و باید به سزای عملشون برسند ولی این را هم باید گفت که این دو نفر گول خاتمی ... رو و اون ه.... خوردند...
رفع حصز غیر ممکن است
درود بر همه آزادمردانی که در برابر فتنه 88 و فتنه گرانش ایستادگی کردند
مرگ بر همه فتنه گران
خلاص
Iran, Islamic Republic of
حصر،کمترین حق این فتنه گران وطن فروشه
حالا این دنیارو از محاکمه فرار کنن آخرت رو چیکار می کنن؟
استدلال فتنه گرا ...همان استدلال يزيد ..است
فتنه گران برید جمع کنید دیگه حنا تون رنگی ندارهه
تقلب خواب داماد لرستان بود همین
هیچ سندی هم نداشتن برای این ادعا
فتنه گرا که دم از مردم می زنن چرا به حرف مردم توجه نمی شه که آحاد مردم خواهان اعدام هستن
Iran, Islamic Republic of
کروبی و موسوی اعدام باید گردند همین و بس.
فتنه و فتنه گران به زباله دانی تاریخ می پیوندند
مملی
همین الآن هم در زباله‌دانی تاریخند. بوی گندشان را احساس نمی‌کنید؟
حصر فتنه تا زمان مرگ طبیعی این فتنه گران باید ادامه دار باشه
حصر خوشگذرونیه این فتنه گرانه
پس فتنه گران سکوت!
اعدام.خلاص
علی
با سلام کسانی که حرف از آزادی اینها میزنند اگر یکی از فرزندانشان توسط این منافقین کوردل کشته میشد یا ناموس آنهارا درخیابان عریان میکردند باز هم ازاین حرفها میزدند بروید شرم کنید ای فتنه گران از فاطمه زهرا (س) که عاشورای حسین عزیزش را مثل یزیدیان جشن گرفتید و دل امام زمان (عج)را شکستید ودیدید که دعای خیر امام زمان (عج)شما را رسوا کرد
حاجی
Iran, Islamic Republic of
بنده به عنوان یک عضو کوچک از خانواده حقوق این نکات به نظرم می‌رسد
حصر مبتنی است بر اصول پنجم و 176 با این توضیح

1- بر اساس اصل پنجم، ولایت امر و امامت امت بر عهده رهبری است. بر اساس اجماع فقهای همه فرق اسلامی، فقها بر قضاء ولایت مطلقه دارند. در جمهوری اسلامی، ولی فقیه در برخی شئون، ولایت قضاء را به قوه قضائیه تفویض کرده اما این تفویض نافی ولایت و اختیار خود ولی فقیه در امور قضائی نیست. پس ولی فقیه می‌تواند در امور قضائی راسا مداخله کرده و نظر بدهد
2- بر اساس اصل 176، مصوبات شورای عالی امنیت ملی پس از تایید رهبری لازم الاجراست و مافوق قانون عادی تلقی می‌شود (در زمره قوانین ارگانیک است). حصر مذکور، مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده و لذا این حصر، امری خلاف قانون تلقی نمی‌شود
مهدی
چقدر آدم میتونه پررو و بی حیا باشه که بعد از این همه خیانت حالا مدعی باشه که چرا من تو حصرم!!! بنده خدا برو خدا رو شکر کن نظام باهات مسامحه کرده تو باید اعدام میشدی. از اون تعجب برانگیز تر این طرفدارهای خام و بی توجه اونهاست....
جهان جون چرا نظرای مخالف رو سانسور میکنی جیگر
مهدي
حصر بدون دادگاه؟؟؟؟؟چرا خودتون رو ميزنيد به اون راه
این شطرنجی کردنتون منو کشته . . .