پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۴
۱۵
محاسبات درون دولتی پس از نامه اخیر کروبی؛

دو دو تا چهارتای دولت روحانی برای ماهیگیری از ماجرای سران فتنه

سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب: 484595
یک اشتباه بسیار غلط محاسباتی نیز در برخی دولتمردان وجود دارد. برداشت آنان این است که می توانند با طرح این دست مباحث یا به فرجام رساندن پرونده سران فتنه عملا در حوزه حقوق بشری با غربی ها وارد یک معامله همانند پرونده هسته ای بشوند.
دو دو تا چهارتای دولت روحانی برای ماهیگیری از ماجرای سران فتنه
گروه سیاست جهان نيوز ـ از ابتدای آغاز دولت روحانی بحث رفع حصر سران فتنه به ابزاری برای اقدامات تبلیغاتی و روانی برخی دولتمردان تدبیر و امید برای ایجاد دوقطبی ها اجتماعی و سیاسی شد.

اظهاراتی در این باره تا حد بالاترین مقامات دولت روحانی و شخص وی نیز بیان شد که نشان می دهد طرح این مباحث تا چه حد برای دولت تدبیر و امید به عنوان یک پروژه جدی مد نظر بوده و هست.

برخی مردان پشت صحنه دولت که از نزدیکان روحانی نیز محسوب می شوند، تلاش کردند از بحث آزادی سران فتنه سبد آرا و سرمایه اجتماعی برای دولت خود ایجاد کنند. ضمن اینکه آنها بدنه سیاسی و انتخاباتی اصلاح طلبان را نیز از این طریق مدیریت کردند. محاسبه آنها این بود که ضمن بدست آوردن سبد رای اصلاح طلبان و گره زدن آن با سبد ناراضیان اقتصادی از دولت دهم، می توانند به سرمایه اجتماعی قابل اتکا و نسبتا پایدار برای ریاست جمهوری آینده دست پیدا کنند.

آنها سه سال اول دولت روحانی را به عنوان درگیر بودن با مذاکرات هسته ای و به سرانجام رساندن برجام مهلتی برای دوری از برخی وعده ها در محیط داخلی توجیه کردند. ضمن اینکه پس از توافق نهایی برجام مشخص شد که میزان سبد رای شکل گرفته در این باره آنچنان که باید بزرگ نیست که به دیگر پروژه های جمع آوری سرمایه اجتماعی بی اعتنا باشند. اما اینک برخی پس از برجام و انتخابات 7 اسفند ظاهرا به علت پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری تلاش می کنند این موضوع را به صدر اخبار فضای سیاسی کشور بکشانند.

هدف گذاری انتخاباتی از طرح گاه و بی گاه رفع حصر سران فتنه کاملا مشهود است اما در این باره نیز گفتنی هایی دیگر وجود دارد. البته دولتمردان این بار موضوع تعیین تکلیف سران فتنه را طرح نکرده اند بلکه یکی از سران فتنه تلاش می کند به برخی دولتمردان پاس برای آبشارزنی بدهد. برای روشن شدن بیشتر موضوع باید گفت:

ژست مصلحانه برای افزایش محبوبیت روحانی

برخی در دولت تلاش می کنند از رییس جمهور تدبیر و امید در داخل و خارج از کشور تصویر یک چهره مصلح بسازند. اصرار بر کلید واژه هایی همچون احیای اخلاق و رفع کینه و کدورت ها در همین راستا قابل ارزیابی است. در این طراحی اینگونه توجیه می شود که روحانی ضمن هم سنگر نشدن با سران فتنه و زیر بار مسئولیت اقدامات مخربانه آنها نرفتن، از سر یک کار اخلاقی و مصلحانه به دنبال آشتی ملی در کشور است. این محاسبه در این راستا است که تصویرسازی از رئیس جمهور به عنوان یک مصلح در کشور می تواند بر محبوبیت وی بیفزاید.

ارسال پالس مثبت به غرب با رفع حصر برای گشایش اقتصادی!

طرح مباحثی همچون حقوق شهروندی، عملا کنش ها و علاقه مندی های جدی درباره دولت تدبیر و امید در محافل تصمیم گیر و تصمیم ساز غربی ایجاد نکرد. یک ارزیابی نشان می دهد که برخی دولتمردان معتقدند که می شود با هویج اشتهاآور برای غربی ها یعنی تعیین تکلیف مصلحانه برای سران فتنه، آنها را برای برخی گشایش ها برای دولت یازدهم در غرب تشویق کرد.

معامله حقوق بشری با غرب

یک اشتباه بسیار غلط محاسباتی نیز در برخی دولتمردان وجود دارد. برداشت آنان این است که می توانند با طرح این دست مباحث یا به فرجام رساندن پرونده سران فتنه عملا در حوزه حقوق بشری با غربی ها وارد یک معامله همانند پرونده هسته ای بشوند. آنها معتقدند که اگر این پرونده را به نتیجه برسانند می توانند غرب را در برخی حوزه های دیگر حقوق بشری وادار به تعدیل و چشم پوشی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خالقی
Iran, Islamic Republic of
اعتدال روحانی , اعتبار ایرانی , اعتماد جهانی
خخخخخخخخ
هه هه هه هه هه هه! مردم از خنده!
علی
خخخخخخخخخخخ....به طرف میگن سه تا ... بگو، مییگه : اعتدال روحانی ، اعتبار ایرانی ، اعتماد جهانی.....
Iran, Islamic Republic of
.. با این اظهار نظرت
ناصری
چرا این بهانه رو دست دولتی ها دادین تا بخوبی استفاده کنن؟ ...
دوران روحاني مچكريم و اين حرفا
متن خوبي بود
اي ول جهان
قاطبه مردم نیک می دانند سران فتنه چه کسانی هستن!!!!!!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
.. محاکمه اش کنید ...
یزدی
Iran, Islamic Republic of
باسلا
خداوند لعنت کند فتنه را همراه با طرفدارانشان
فرموده امام خمینی هرگاه دشمنان ( امریکا وانگلیس واسراییل ) تعریفتان کرد یک جای کارتان مشکل دارد
حال امریکا از چه کسانی در ایران حمایت وتعریف میکند ؟
آمریکاییها از کسانی حمایت میکنند که باعث بدبختی مملکت شوند
United States
پس چرا از اصلاح طلبان حمیات میکنند و علنی هم میگن؟! میخوای بگی زبونشون بد میچرخه؟!
United States
آدرس اشتباهی میدن اخوی
درود بر روحانی