سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۷
۴

آیا "نظام" به تهدیدکنندگان داخلی باج خواهد داد؟

سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 288015
نظامی که مبارزه با اسراییل جزء اصول خدشه ناپذیر سیاست خارجی اش بوده و رسما اعلام کرده «پشت هر گروه و كشوري كه با اسرائيل بجنگد ايستاده ايم»، نظامی که تا کنون سر سوزنی نه از مرزهای جغرافیایی و نه از مرزهای عقیدتی و سیاسی خود عقب نشینی نکرده و برای این استقلال و عزت، تحریم ها، قطعنامه ها و تهدیدها و فشارهای بسیاری را متحمل شده اما باج نداده است، باورپذیر نیست که امروز در مقابل درخواست های فراقانونی عده ای مغرور و جاه طلب کوتاه بیاید.
آیا "نظام" به تهدیدکنندگان داخلی باج خواهد داد؟
جهان نيوز – گروه سیاسی:
کمتر از یک ماه به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده است. در طی 34 سال گذشته 10 انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده و افراد و رجال مختلفی خود را در معرض انتخاب مردم قرار داده اند. آنچه در همه این انتخاب ها مشترک بوده و البته قاعده ای عقلی است که در همه جای دنیا نیز برقرار است اینکه نامزدهای انتخابات همه در چارچوب نظام رقابت و فعالیت کرده، می‌کنند و خواهند کرد و هیچ نظامی وجود ندارد که کاندیداهایش بخواهند و بتوانند براندازانه و ساختارشکنانه وارد گود رقابت شوند.

اکنون که موسم انتخابات یازدهم است، این پندار در میان برخی خواص بوجود آمده که نظام جمهوری اسلامی با مصلحت اندیشی و شاید از سر "ترس" در برابر برخی کاندیداهای منسوب به جریان فتنه و حلقه انحراف کوتاه آمده و اجازه ساختارشکنی به ایشان خواهد داد. اما براستی آیا "نظام" در برابر براندازان کوتاه آمده و باج خواهد داد؟

روی این نوشته با هیچ کاندیدای خاصی نیست اما اگر فرض بگیریم که برخی نامزدهای مشهور بخواهند با گروکشی، فشار یا چانه زنی، نظر خود را بر نظام تحمیل کنند و مثلا شورای نگهبان را در وضعیتی قرار دهند که حکمی بر خلاف قانون دهد، آیا می توانند و موفق می شوند؟ آیا می توانند با تهدید برگزار نکردن انتخابات یا اخلال در آن و یا تحریم، نظر خود را تحمیل کنند؟

پاسخ به این سئوال منفی است:

1- نگاهی به اندیشه ها و عملکردهای رهبران جمهوری اسلامی چه در زمان امام راحل و چه در دوره حضرت آیت الله خامنه ای گویای این نکته است که نظام، هیچگاه از اصول خود کوتاه نیامده و تاکید بر قانون و قانون مداری همواره سرلوحه بیانات و سفارشات این دو بزرگوار بوده است. آنجا که معمار کبیر انقلاب اسلامی می فرمایند: «من باز به همه اين آقاياني كه مي‌خواهند نطق كنند و اعلاميه بدهند و نمي‌دانم نامه سرگشاده بفرستند و ازاين مزخرفات، به همه اينها اعلام مي‌كنم كه برگرديد به اسلام، برگرديد به قانون، برگرديد به قرآن كريم،‌ بهانه درست نكنيد كه اسباب اين بشود كه شما همه به انزوا كشيده بشويد. من به بسياري از شما علاقه دارم و ميل دارم كه همه به قانون عمل كنند و همه در جاي خود باشند و چنانچه اين‌طور نباشد،‌ مسئله طور ديگر خواهد شد. (صحيفه امام جلد 14 صفحه 415) نمي‌شود از شما پذيرفت كه ما قانون را قبول نداريم. غلط مي‌كني قانون را قبول نداري! قانون تو را قبول ندارد... همه بايد مقيد به اين باشيد كه قانون را بپذيريد،‌ ولو برخلاف راي شما باشد. بايد بپذيريد، براي اين‌كه ميزان اكثريت است؛ و تشخيص شوراي نگهبان كه اين مخالف قانون نيست و مخالف اسلام هم نيست، ميزان است كه همه بايد بپذيريم. (صحيفه امام جلد 14 صفحه 378)» 

و نیز رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «ان‌شاءاللّه شوراى محترم نگهبان طبق وظائف قانونى خود، آن كسانى را كه صلاحيت دارند، به مردم معرفى خواهد كرد. همه هم بايد تابع قانون باشند. آنجائى اشكال پيش مى‌آيد كه تخلف از قانون انجام مي گيرد. راه درست، راه قانون است. همه تابع قانون باشند، همه تسليم قانون باشند. (25 /2/ 92)... در همين قضاياى جارى هم بنده مصر بودم و هستم و خواهم بود بر اجراى قانون؛ يعنى يك قدم از قانون فراتر نخواهيم رفت؛ قانون كشورمان، قانون جمهورى اسلامى. مطمئنا نه نظام، نه اين مردم به هيچ قيمتى زير بار زور نخواهند رفت. نقطه‌ى مقابل قانون‌گرائى و انقياد در مقابل قانون، ديكتاتورى است. (3 /4/ 1388)

2-مرور تجربه ها و سوابق گذشته تاریخ دور و نزدیک انقلاب اسلامی نیز ثابت می کند که نظام در هیچ زمانی و حتی در بدترین شرایط از قانون و از اصول خود کوتاه نیامده است. در ماجرای تحصن دشمن شادکن نمایندگان مجلس ششم که ده‌ها نماینده اصلاح طلب استعفا داده و در ساختمان مجلس متحصن شدند و تعداد زیادی از وزرا، استانداران و فرمانداران کشور و همچنین بسیاری از سفارتخانه ها و مقامات کشورهای غربی همراه ایشان شدند و رسما خواستار برگزار نشدن و تعویق انتخابات شدند، رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: «انتخابات مجلس حتی بدون يك روز تاخير، در اول اسفند برگزار خواهد شد... راهبرد و استراتژی كلی آنها اين است كه انتخابات اول اسفند را تخريب كنند و مانع برگزاری آن شوند كه اين خط مشی كلی را اين روزها در قالب تاكتيك به تعويق انداختن انتخابات دنبال می كنند و با انواع تبليغات مستقيم و غير مستقيم و يا روشهای ديگر، به مسوولان اجرايی كشور القا می كنند كه شما نمی توانيد انتخابات اول اسفند را برگزار كنيد و نبايد برگزار كنيد، اما دولت و ملت در مقابل اين توطئه می ايستند... دشمنان با تبليغات و روشهای مختلف سياسی، برخی مسوولان اجرايی را به كنار رفتن و عمل نكردن به مسووليت های قانونی شان تشويق می كنند اما همه بايد متوجه باشند كه برگزار شدن انتخابات حق مردم است و هيچ كس اجازه ندارد با اين حق مهم مردم بازی كند... كسی نمی تواند به علت مخالفت با يك روش يا يك پديده، وظايف قانونی خود را انجام ندهد و شانه خالی كردن از مسووليت به شكل استعفا يا به هر شكل ديگر، خلاف قانون و هم حرام شرعی است.»(15/11/1382)

در ماجرای فتنه 88 نیز که همه توان جناح اصلاح طلب به همراه متحدان غربی ایشان بسیج شد تا با تهمت تقلب و به عبارتی رمز "تقلب" نظام را به بن بست ابطال انتخابات بکشانند، باز هم با اقتدار رهبر انقلاب و حمایت ملت ایران، ره به جایی نبردند تا این بار ولی امر، حافظ جمهوریت نظام در برابر زیاده خواهی برخی داخلی های خودخواه و خارجی های معاند باشد. بازخوانی ماجرای فتنه ای که زمان زیادی از وقوع آن نگذشته است، عبرت خوبی برای آنهایی است که فکر می کنند می توانند با اردوکشی خیابانی، فشار، جوسازی، یارگیری از دشمن و... نظام را مجبور به تغییر محاسبات نمایند.

3- پس از 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی نهادهای کشور شکل گرفته و تثبیت شده اند. این تثبیت نه فقط تثبیت جایگاه که شامل تثبیت در تصمیمات هم می شود بنابراین هرچه زمان می گذرد خطای احتمالی کمتر شده و حاکمیت قانون محکم تر می شود لذا امکان خطای نهادهای قانونی کشور به پایین ترین حد در طی سه دهه گذشته رسیده است چرا که تجربه حوادث و رخدادهای گوناگون، میزان پختگی تصمیمات را بالاتر برده و ضریب اشتباه را پایین آورده است.

4-در عرصه بین الملل و در مقام ایستادگی و اصولگرایی، نظام جمهوری اسلامی کارنامه درخشانی دارد و به جرات می توان گفت در استکبارستیزی و دفاع از حق، هیچ نظامی در دنیا به پای ایران اسلامی نمی رسد. نظامی که مقتدرانه 34 سال در برابر عربده کشی های سیاسی و اقتصادی دنیای غرب و بویژه آمریکا -و به قول بعضی ها کدخدای دنیا!- ایستاده است، نظامی که مبارزه با اسراییل جزء اصول خدشه ناپذیر سیاست خارجی اش بوده و رسما اعلام کرده «پشت هر گروه و كشوري كه با اسرائيل بجنگد ايستاده ايم»، نظامی که تا کنون سر سوزنی نه از مرزهای جغرافیایی و نه از مرزهای عقیدتی و سیاسی خود عقب نشینی نکرده و برای این استقلال و عزت، تحریم ها، قطعنامه ها و تهدیدها و فشارهای بسیاری را متحمل شده اما باج نداده است، باورپذیر نیست که امروز در مقابل درخواست های فراقانونی عده ای مغرور و جاه طلب کوتاه بیاید. نظامی که به اسراییل و امریکا و جبهه سازش باج نداده و تا آنجا رفته که امثال ژنرال «کینگستون» فرمانده اسبق نیروهای آمریکایی در خلیج فارس اعتراف می کند که "مانده ایم با ایران قدرتمند چه کنیم"، قطعا به سیاست بازان سرمست و خوش خیال باج نخواهد داد.

همان طور که رهبر انقلاب پیشتر فرموده اند مصلحت، بخشی از حقیقت است اما جمهوری اسلامی هیچ گاه تحت فشار دیگران به مصلحت تن نداده است بلکه اعمال هر مصلحتی بنا بر منافع ملی -ونه جناحی و شخصی- و برای رسیدن به حقیقت بزرگتری بوده است بنابراین در این مورد حتی نمی توان به "مصلحت کوتاه آمدن در برابر باج خواهان" فکر کرد.

سال 1392 سال حماسه سیاسی و  حماسه اقتصادی نامگذاری شده است. انتخابات 24 خرداد نماد حماسه سیاسی ملت ایران است، روزی که ملت ثابت خواهند کرد حماسه آفرینی ایرانیان ارتباطی با قهر و آشتی و شرط گذاری و بود و نبود برخی فرسوده های سیاسی و تشنگان قدرت نخواهد داشت.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
نظام از متحجرین عبور خواهد کرد
مرادی
اینها اگر خواسته خودشون تعو انخابات عمل شد که شد اگه نشد حاضرند کل مملکت رو فدای توهم خودشون کنند. بابا چه خبرتونه؟ هر کدوم هشت سال تو این مملکت همه کاره بود اید بس کنید بذارید دیگران هم بیایند.
علوی
United States
بهتر است که همگان -و نه فقط یک طرف- به قانون پایبند باشند. بعضیها خیال میکنند که قانون فقط برای دیگران است.
حسین
همه ما پشت سر رهبر عزیزمان تا پای جان ایستاده ایم پس آقایان خرابکار و قانون گریز بدانند که با این کارها و تحریکات فقط مردم را جری تر نسبت به خودشان میکنند.صبر مردم هم حدی دارد.