سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱

خط بطلان رهبری بر جدایی مصلحت از حقیقت

مالک شریعتی
شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 241101
نکته مهم دیگر درباره سخنان مقام معظم رهبری آن است که بیانات ایشان درخصوص "درهم تنیدگی حقیقت و مصلحت" و ضرورت دیدن مصالح کشور در موضع گیری ها، در جمع تشکلهای دانشجویی بیان شده که همواره از سوی ایشان به پیشرو بودن در تحلیل و موضع گیری تشویق شده اند.
جهان نيوز - مالک شریعتی:
رهبر حکیم انقلاب در هر یک از چند دیدار دانشجویی سالهای اخیر به تبیین برخی از گرههای مهم سیاسی یا خط بطلان کشیدن بر برخی از عقاید انحرافی سیاسی در کشور پرداخته اند. به عنوان مثال در یک سال عبارت "ذوب در ولایت" را باطل دانسته و در سال دیگر معنای "ضدیت با ولایت فقیه" را تبیین کردند.

آخرین بحث مهم ایشان از این منظر، در دیدار اخیر با دانشجویان و تشکلهای دانشجویی مطرح شد. این فراز از بیانات معظم له آنچنان رسا و گویاست که چندان نیازی به تحلیل ندارد: «آرمان‌گرائى به‌هيچ‌وجه به معناى در همه‌ى زمينه‌ها پرخاشگرى كردن، برخى از واقعيات لازم و مصلحتهاى لازم را نديده گرفتن، نيست. مصلحت هم شده يك اسم منفور؛ آقا مصلحت‌گرائى ميكنند! خب، اصلاً بايد ملاحظه‌ى مصلحت بشود. هيچ وقت نبايد گفت كه آقا حقيقت با مصلحت هميشه منافات دارد؛ نه، خود حقيقت يكى از مصلحتهاست، خود مصلحت هم يكى از حقايق است. اگر مصلحت‌انديشىِ درست باشد، بايد رعايت مصلحت را كرد؛ چرا نبايد رعايت مصلحت را كرد؟ بايد مصالح را ديد... هيچ منافاتى وجود ندارد بين انجام دادن وظائفى كه جوانى و آرمان‌گرائى به انسان ديكته ميكند، و بين ملاحظه‌ى مصالح مديريتى كشور، ملاحظه‌ى قانون، ملاحظه‌ى تدبير و درايت مديريتى در كشور. يعنى ميتوان آرمان‌گرا بود، به احساسات جوانى هم پاسخ داد و بر طبق اقتضاى جوانى و آرمان‌گرائى عمل كرد؛ در عين حال جورى هم بود كه با مصلحت كشور و با مصالح مديريتى كشور تعارض و اصطكاكى نداشته باشد

هنوز دیری از انتخابات بحث برانگیز مجلس نهم و رقابت مذموم درون گروهی اصولگرایان نگذشته است که در آن گروهی از اصولگرایان (پایداری)، مجموعه اصولگرایان تحولخواه (جمعیتین رهپویان و ایثارگران) را به علت اغماض در برابر رعایت مصلحت بالاتر مورد شماتت قرار دادند؛ مصلحتی که اصرار بر رعایت آن نه تنها ناشی از استنباط شخصی آنها نبود بلکه دقیقا منطبق بر فرمایش 21 دی 88 مقام معظم رهبری در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به عناصری بود بعدا در فرآیند جبهه متحد اصولگرایان در زمان انتخابات قرار گرفتند: «ما در سطح كشور هم معتقد به وحدتيم. در اين مجموعه معتقد به ارزش ها و اصول هم معتقد به وحدتيم. اين را بايد حفظ كرد. ولو با يك اغماض هايي. بعضي از اغماض ها ممكن است اعتراض برخي ديگر را متوجه انسان بكند ولي خب بكند آدم حق را بايد ببيند چيست. يك جاهايي بايد برخي از اغماض ها را انجام داد براي يك مصلحت بزرگتري كه حالا در اين مورد بحث ما مصلحت اتحاد و اتفاق و عرض كنم كه با هم بودن و يك حرف زدن و يكصدا داشتن و اينهاست.»

در آن زمان هرچه به دوستان منتقد گفته شد که اصل با هم بودن و متفق بودن علاوه بر اینکه عقلا ضروری است و مضرات زیادی بر رقابت درونی اصولگرایان از جمله ـ کاشته شدن بذر کینه و اختلاف برای آینده ـ مترتب است، نقلا هم به شما گفته شده است؛ مورد قبول واقع نشد و در برابر دعوت به وحدت برای رعایت مصالح کلی اصولگرایان، سخنانی از این قبیل شنیده شد: «مصلحت اندیشی شما با آرمانگرایی ما همخوانی ندارد.» و یا سخنرانی دبیرکل آنان دیماه گذشته در کرمان که: «مصلحت اندیشی فقط مربوط به ولایت است و ما حق مصلحت‌اندیشی نداریم»(1) ؛ حتی یکی از چهره های شاخص این گروه منتقد به وحدت اصولگرایان، در توجیه حکم انتصاب اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام ـ که در تضاد آشکار با عقاید آرمانگرایانه صرف ایشان قرار داشت ـ اینگونه استدلال کرد: «بیکاری برای سیستم، مزاحمت ایجاد می‌کند. در مجمع تشخیص مصلحت، انتصاب خود افرادش هم یک جور مصلحت است. هم مصلحت است و هم باید از اطلاعات آن‌ها در یک جائی در نظام استفاده شود که می‌شود... ولی معلوم است که مجمع کارآیی خود را از دست داده است.»؛ به عبارت دیگر از منظر وی "حقیقت" ناکارآمدی مجمع تشخیص بود و "مصلحت" بیکار نماندن افرادی که البته خودشان هم به مصلحت منصوب شده اند!

نکته مهم دیگر درباره سخنان مقام معظم رهبری آن است که بیانات ایشان درخصوص "درهم تنیدگی حقیقت و مصلحت" و ضرورت دیدن مصالح کشور در موضع گیری ها، در جمع تشکلهای دانشجویی بیان شده که همواره از سوی ایشان به پیشرو بودن در تحلیل و موضع گیری تشویق شده اند و حتی در صورت تحلیل غلط نیز ماجور دانسته شده اند که با این حساب ضرورت مصلحت اندیشی درست دیگر خواص و سیاسیون نظام اظهر من الشمس خواهد بود.

اکنون و پس از این سخنان صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی که بلافاصله بعد از بیانات ایشان درباره "به هم پیوستگی آرمانگرایی و واقع بینی" در جمع کارگزاران نظام بیان شده است، امید است که همه سیاسیون کشور خصوصا اصولگرایان و علی الخصوص مجموعه هایی که بیش از بقیه سعی و تلاش برای تحقق منویات رهبری را وجهه همت خود می دانند، این دو اصل مهم را آویزه گوش خود کرده و دائما با خویش مشق کنند، چراکه زمان امتحان بعدی بسیار نزدیک است.
-----------------------------------
(1)   - http://rajanews.com/detail.asp?id=112274
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *