شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۵

رهرو بی‎قرار سلوک الی‌الله

علیرضا زاکانی
شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۱۱
کد مطلب: 273473
همه دستورالعمل سلوکی ایشان(آیت الله خوشوقت)، رعایت تقوا و حرکت در مسیر انجام واجبات و ترک محرمات و دستورالعمل‎‎های خاص به اقتضای شرایط مراجعه‎کننده بود.
جهان نيوز - علیرضا زاکانی:
طالب بی‎قرار باش تا که قرار آیدت
از پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی‎الله‎علیه‎وآله‎وسلم) روایت شده است: «هرگاه عالمی فقیه از دنیا برود، رخنه و ثلمه‎ای در عالم اسلام ایجاد می‎شود که هیچ‎چیز نمی‎تواند آن را پر کند.» می‎توان آیت‎الله خوشوقت را مصداق کامل این حدیث شریف دانست. ایشان از شاگردان برجسته مرحوم آیت‎الله بروجردی، حضرت امام (رحمت‎الله‎علیه)، علامه طباطبایی (رحمت‎الله‎علیه) و شهید محراب آیت‎الله صدوقی بودند که پس از کسب درجه اجتهاد عمر پربرکت خویش را در راه تربیت اخلاقی و تهذیب نفوس در تهران سپری کردند.

آیت‎الله خوشوقت جزء آن دسته از عالمانی بودند که اقشار مختلف مردم به‎ویژه جوانان را به‎سوی خود جلب می‎کردند و این موضوع در نماز جماعت‎‎های مسجد امام حسن مجتبی (علیه‎السلام) و سخنرانی‎‎های ایشان کاملا مشهود بود. ایشان مانند شمع پرفروغی بودند که جوانان به دور او حلقه می‎زدند و از نورانیت وجود پاکش بهره می‎بردند و به‎راستی مصداقی بارز در جمع بین تقوا و علم محسوب می‎شدند که در خصوص رعایت شرع مقدس بسیار حساس و پردقت بود.

بی‎تکلفی حضرت آیت‎الله خوشوقت و محبت وی و تأکید بر ارزش‎های اسلامی و راهبری عملی سالکان الی‎الله، از وجود مبارک ایشان دژ عظیمی برای اتکا و هدایت در طریق حق ساخته بود. به‎روز بودن و اشراف به موضوعات مختلف نیز بهره‎ فراوانی را برای هر مراجعه کننده‎ای به ایشان فراهم می‎کرد. چهره خندان و صبر و حوصله فراوان در شنيدن صحبتهاي ديگران اين جرأت را به پرسشگران ميداد كه بدون هيچ  دغدغهاي سؤالات خود را بپرسند و بي صبرانه پاسخ خويش را دريابند.

ما از سال 71 توفیق رسیدن به محضر آیت‎الله خوشوقت را یافته بودیم و همیشه سعی در برقراری ارتباط و بهره‎مندی از سخنان ایشان در بسیج دانشجویی داشتیم. ايشان دائماً متذكر مسئوليت سنگين مسئولان نظام اسلامي و دقت در انتخاب درست آنها داشتند و جايگاه خدمتگزاري را در صورت رعايت مقدمات، محل رشد جهش‌وار آنها مي‌دانستند.

در سال 76 در بسیج دانشجویی دانشگاه تهران جلسات ویژه‎ای را برای فعالان دانشجو برگزار می‎کردیم. در پایان یکی از جلسات که آیت‎الله خوشوقت سخنران آن بود، به ایشان گفتم که ما در دانشگاه صبح تا شب تلاش می‎کنیم ولی عده‎ای هم هستند که با وظایف انقلابی کاری ندارند و اهل تهذیب و حاشیه‎نشینی هستند. تعبیر بنده این بود که ما از سرمایه دوران دفاع مقدس می‎خوریم ولی آنها در کمال آرامش به‎دنبال ترقی و سیر و سلوک‎ هستند. ایشان فرمودند که اگر شما مقدمات را رعایت کنید و عمل به واجبات و ترک گناه را پیشه کنید، دویست برابر آن‎ها جهش خواهید نمود و این فعالیت‎‎ها نعمتی است که خدا در اختیار شما قرار داده است.

به امام(ره) و مقام معظم رهبري عشق مي ورزيدند و يادآور حق بزرگ شهدا برما مي شدند. مدتی قبل از محضر ایشان پیرامون جایگاه شهدا پرسیدم. فرمودند که برای هر فرد در این دنیا مرتبه‎ای از رشد میسر است که بنا به اقتضائات وجودی هرکس متفاوت است ولی در هنگام شهادت به یکباره خداوند همه ظرفیت‎‎ها و مدارج ممکن شهید را به فعلیت می‎رساند و شهدا با این مقام بالا به محضر حضرت حق می‎رسند.

نسبت به حق الناس بسيار حساس بودند و به رعايت آن تاكيد مي ورزيدند. در ابتدای دهه هشتاد و در ماه مبارک رمضان با مرور گذشته زندگی خویش به موردی رسیدم که در دوران جوانی در سال 67 در اختلاف با یکی از همسایگان سبب دلگیری یکی از آن‎ها شده بود. گرچه در آن زمان مقصر بودن این همسایه  معلوم بود ولی دغدغه آن موضوع باعث شد که بنده مسئله را با آیت‎الله خوشوقت در میان بگذارم. ایشان فرمودند که بهتر است از آن همسایه دلجویی شود. تصمیم گرفتم که به منزل آن همسایه بروم اما تا میدان نبوت در فکر چگونگی عذرخواهی و عکس العمل آن همسایه بودم. با مراجعه به منزل آن‎ها و عذرخواهی از ایشان با صحنه‎ای مواجه شدم که برایم غیرقابل تصور بود. پدر خانواده و پسر وی با حسن برخورد و در نهایت صمیمیت گفتند که هیچ دلگیری نداشته‎اند و با دعوت من به داخل خانه و پذیرایی، همه تصورات بنده را باطل نمودند.

ايشان با كهولت سن اما با نشاط فراوان موضوعات كشور را رصد مي كردند تا جايي كه هربار که توفیق رسیدن به محضرشان را داشتم، نسبت به موضوعات مختلف رخ‎داده در جامعه حساس بودند و موارد مطرح‎شده در متن جامعه را پیگیری نموده و تدابیرشان را می‎فرمودند.

همه دستورالعمل سلوکی ایشان، رعایت تقوا و حرکت در مسیر انجام واجبات و ترک محرمات و دستورالعمل‎‎های خاص به اقتضای شرایط مراجعه‎کننده بود. بنابراین در فضای فعلی جامعه که توجه به مسائل معنوی بیشتر شده و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم رعایت اخلاق در همه سطوح اعم از مردم و مسئولان – که در تکریم ایشان نسبت به عالمانی چون مرحوم آیت‎الله حاج آقا مجتبی تهرانی نیز قابل مشاهده بود- واقعا جای خالی این عالمان احساس می‎شود؛  عالمانی که مسئولان و مردم می‎توانند با گوش سپردن به مواعظشان راه را از بیراهه تشخیص دهند تا در نهایت به‎سوی اجتماع مطلوب‎مان با سرعت بیشتری پیش رویم. در شرایطی که دشمنی‎‎های مستکبران عالم علیه ملت عزیز و انقلابی ایران اسلامی شدت گرفته است، آنچه امروز بیش از پیش به آن نیازمندیم، وحدت و برادری در سایه تقوا و چنگ زدن به ریسمان الهی است: « و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» کافی است به جملات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان نگاهی دوباره بیندازیم: «توقع بنده از مسئولان این است که حالا که رفتار دشمن شدت پیدا کرده است، شما هم رفاقت‎هایتان را با هم شدت بدهید و بیشتر باشد. تقوا، تقوا، تقوا، صبر، میدان ندادن به احساسات سرکش، ملاحظه مصالح کشور، متمرکز کردن همه توان و نیرو برای حل مشکلات مردم و کشور؛ این توقع ماست».

به‎نظر می‎رسد راه لبیک به این ندای رهبری یعنی رعایت تقوا و صبر، جامه عمل پوشاندن به نصایح علمای اخلاقی چون مرحوم آیت‎الله خوشوقت است تا در سایه این تقوا و صبر بتوانیم از گردنه‎‎های پرپیچ و خم با سربلندی و عزت عبور کنیم؛ آن عزیزی که در فقدان جانسوزش رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «عمری با برکت، سرشار از معنویت و تهذیب و گام‎های پیوسته در سلوک الی الله همراه با مجاهدتی کم‎نظیر در تربیت نفوس مستعد و دل‎های مشتاق، خلاصه‎‎‎ای از زندگینامه این‎ روحانی مهذب و این معلم اخلاق و معرفت است.».
منبع:پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *