جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

زنان و بيداري اسلامي

ليلا نعمتي
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب: 234151
زنان در طول تاريخ ديدگاه هاي متفاوت و متنازعي را نسبت به خويش تجربه نموده‌اند. در مكاتب و نظريه ‌هاي غربي جايگاه ارزشي زن با شعارهاي فريبنده‌اي چون آزادي و ديدگاه‌هاي جنسيت گرا مورد تخريب و تخطئه قرار مي گيرد.
سرویس زنان جهان- ليلا نعمتي:  محروميت از داشتن پوششي كه مصونيت زن را تضمين نمايد، اخراج از شغل و ممنوعيت از تحصيل به دليل داشتن حجاب، نمودهاي گزنده اي از انديشه‌ هاي ارتجالي و متهورانه‌اي است كه شعار آزادي و حمايت از زن را به سرابي مضحك مبدل مي سازد. جريان بيداري اسلامي مي تواند در بيدارسازي زنان و بازشناسي هويت حقيقي آنان نقشي ارزنده ايفا نمايد. از اين رو زنان جوامع اسلامي در راستاي زدودن ابعاد چنين رهيافت ‌هاي
سلطه جويانه ، وظيفه‌اي خطير بر عهده دارند.
 
جايگاه و موقعيت زن به عنوان موجودي انساني والا مورد اتفاق تمامي ملل و اديان
مي‌باشد. زنان به عنوان نيمي از اقشار جامعه از جمله طبقات انكارناپذير هر اجتماعي محسوب
مي‌گردند. در تكوين تمامي تمدن ها و فرهنگ‌ ها
زنان اقشاري بودند كه مهمترين نقش را ايفا
مي‌كردند، جايگاه زنان در عرصه حيات معنوي و اعتقادي جوامع، امري است كه مورد تاييد بسياري از انديشمندان و متفكران مي باشد. بسياري از حوادث و رويدادهاي بزرگ تاريخي تحت تاثير قدرت معنوي زنان صورت گرفته است.
 
جايگاه زن در جوامع و مكاتب غربي
 
زنان در طول تاريخ ديدگاه هاي متفاوت و متنازعي را نسبت به خويش تجربه نموده اند.
در بسياري از ملل گذشته زن به عنوان موجودي انساني چندان مورد توجه و عنايت نبود. گاه در ميان برخي از اقوام و ملل نسبت به جايگاه و ارزش اجتماعي زن به ديده ترديد نگريسته مي‌‌شد تا جايي كه در ميان برخي ملل زن موجودي پست، حقير و فاقد ارزش به شمار مي رفت.
 
در انديشه ‌هاي كلاسيك اروپا، بخصوص در عقايد قرون وسطي، زن به عنوان موجودي شيطاني و نماد گناه شناخته مي شد و همين ديدگاه موجب كناره‌ گيري زن از مسائل سياسي و ديني گشت. در جوامع غربي، تحت تأثير چنين ديدگاه ناعادلانه اي بسياري از حقوق انساني زن مورد تضييع و فراموشي قرار مي گرفت؛ از جمله آنكه وي از حقوقي چون حق مالكيت، تحصيل و توارث محروم و ممنوع مي بود و به كل از عرصه ‌هاي سياسي، فرهنگي، ديني و حقوقي جامعه محروم بود.
 
جايگاه و نگرش زن در مكاتب و رويكردهاي مختلف، بيانگر اصول كلي و اهداف آن مكتب مي باشد. در نظريه ‌هاي غربي كه از هر موضوع و شخصيتي در جهت استثمار و سودجويي بهره برده مي شود، اقشار زنان نيز به عنوان بخشي از اين سيستم جهاني، مورد بهره‌ كشي اقتصادي و سياسي قرار گرفته است. جوامع غربي با مطرح ساختن طرح‌ها، كنوانسيون و همايش ‌هاي
به ظاهر مدافع حقوق زن، او را در نظام اقتصاد جهان و سرمايه‌ داري وارد ساخته و از كل انسان‌ها اعم از زن و مرد در تنسيق اهداف خود و استثمار آنان بهره مي برند.
 
در بسياري از انديشه ‌هايي كه در غرب نسبت به زن ابراز مي گردد؛ علي رغم شعارهاي پرهياهويي كه وجود دارند، جايگاه ارزشي زن مورد نسيان قرار گرفته و كرامت انساني وي به شدت مغفول و مهجور مانده است. در اين رويكردها كه با جنجال هاي تبليغاتي هدايت و مديريت
مي‌گردد، هويت واقعي زن با شعارهاي فريبنده‌اي چون آزادي و ديدگاه هاي جنسيت گرا مورد تخريب و تخطئه قرار مي گيرد.
 
نهايت آنكه زن به عنوان موجودي طفيلي و ابزارگونه معرفي و مطرح مي گردد. موجودي كه ارزش واقعي وي با مسائل ظاهري چون زيبايي و ... سنجيده مي گردد. همچنين در اين گونه جوامع جايگاه خانوادگي زن و نقش وي در توليد و تربيت نسل به عنوان انگاره هاي
تحقيركننده نگريسته مي شود. حال آنكه وظيفه خطير زن در تربيت نسل نشان از اعتبار و ارزش وي دارد. اين چنين ديدگاهي بيش از همه از جريان هاي سوء سياسي و شائبه دار نشأت مي گيرد.
 
جايگاه زن در نظام اسلام
 
تاريخ حيات زنان در پس دوران جهالت و ناداني، سراشيبي ها و ناگواري هاي فراواني را بر خود تجربه مي نموده و گرفتار افراط‌ها و تفريط ‌هايي مي گشت كه فرسنگ ها از جايگاه رفيع وي فاصله و افتراق داشت. تصويري كه از زن در اذهان و مخيله اجتماع ترسيم
مي‌گشت، با هاله‌اي از ابهامات و انكارها به نقش نگاره اي زنگار بسته شباهت داشت. علي رغم چنين ديدگاه‌هاي مغرضانه و شائبه داري كه بر انكار جايگاه والاي زن صحه مي گذاشت، پس از ظهور دين مبين اسلام، زن به عنوان موجودي كه موهبت سرشار آفرينش بود، متجلي گشت.
 
شريعت اسلام در مقابل تمامي ديدگاه‌ها و انديشه ‌هاي  كوركورانه اي كه از اعماق جهالت و نابخردي بشريت سرچشمه مي گرفت و جايگاه زن را در فراسوي سراشيبي پرسنگلاخ و نابرابرانه‌اي مورد تهديد قرار مي داد، به مبارزه و مقابله برخاست. دين اسلام با نداي وحدت و انسانيت مترصد آن گشت تا حقوق ازدست رفته و تضييع گشته زن را احيا نموده و جهانيان را به تنوير افكار خويش در باره موجودي كه مظهر آفرينش و نوزايي بود، دعوت نمايد. تنسيق حقوقي چون حق مالكيت، ارث، شهادت، مهريه و ديگر حقوق مالي و معنوي براي زنان، نشان از توجه ارزنده شريعت اسلام به زن دارد.
 
آيين اسلام به عنوان نجات‌گر تمامي جوامع بزرگ ترين خدمت را به زنان دنيا داده است و با بيان اصول و قواعدي منظم و منطقي از اقشار زنان در برابر ظلم و محروميت‌ها دفاع كرده و حقوقي شايسته و كامل براي زنان قائل شده است. زن در جامعه اسلامي، نقش و جايگاهي چند بعدي دارد، او در نقش مادري دلسوز، همسري فداكار، خانه ‌داري، تربيت فرزندان و... محيط خانه را با آرامش و امنيت توام مي سازد و در جامعه با حضور در محيط كاري و اجتماعي، گامي بزرگ در توسعه و پيشرفت كشور بر مي دارد. زن با حضور فعال و سرزنده در عرصه‌ هاي اجتماعي، سياسي و علمي موجب پيشبرد اهداف نظام و نيل به پيشرفت اسلامي مي شود.
 
سيره عملي پيامبر اكرم (ص) و ائمه اطهار (ع) جملگي حاكي از تحفظ جايگاه و كرامت زن و يادآور ارزش والاي اجتماعي و خانوادگي او است. دين مبين اسلام نه تنها زن را به عنوان موجودي ناتوان و طفيلي نمي شناسد، بلكه همواره توانايي هاي والاي وي را در تربيت نسل مؤمن و متدين گوشزد مي نمايد. در اهميت توجه دين اسلام كافي است يادآور شويم كه سوره اي از سور قرآن كريم به نام زنان يعني «نساء» مي باشد. اما علي رغم چنين امعان نظري به زن به عنوان موجودي نيك سرشت متأسفانه در جوامع غربي با تأسي از نگرش‌ هاي مغرضانه و سياسي، رويكردي ابزاري به زن و جايگاه وي گسترش و رشد مي يابد.
 
بيداري اسلامي و زنان
 
در بين ديدگاه‌ها و نگرش‌ هاي مختلفي كه سعي در ارائه تصويري گوناگون و حتي متعارض از وجود زن دارد، جريان بيداري اسلامي
مي‌تواند در بيدارسازي زنان و بازشناسي هويت حقيقي آنان نقشي ارزنده ايفا نمايد. با آنكه شايد در جوامع و محافل غربي در مورد زن، سخن پراكني‌هاي فراواني مي گردد، اما متاسفانه اين بار نيز چهره اي جديد و نوين از حقارت و تضعيف زنان ارائه مي شود. در روزگاران گذشته كه زنان حتي از حق تحصيل نيز محروم بودند و مردان رفتارهاي مالكانه با آنها را رويه خود قرار داده بودند، اما امروزه همان محروميت‌ها به شكل ‌هاي ديگري متجلي مي گردد. در جريان بيداري اسلامي، تمام افراد جامعه اعم از مرد و زن دوشادوش يكديگر، سرنوشت كشور خود را تعيين مي كنند.
 
امروزه ديگر نمي توان زنان را در سياه چاله‌ هاي  حقارت و نيستي زنده به گور نمود، اما زن امروز در دست اندازي انديشه‌ هاي سودجويانه و انتفاع طلبانه و غريزه‌ هايي كه با روبان هاي فمينيستي آذين گشته اند، حلق آويز مي گردد. در روزگاران نه چندان دور زن قرباني جهالت و نابخردي مي گشت، اما در دنياي مدرن و صنعت زده امروز زن در سرداب ها و دالان هاي روشنفكرزده به مسلخ كشيده شده و مثله  مي‌گردد. محروميت از داشتن پوششي كه مصونيت زن را تضمين نمايد، اخراج از شغل و ممنوعيت از تحصيل به دليل داشتن حجاب، نمودهاي گزنده اي از انديشه هاي ارتجالي و متهورانه‌اي است كه شعار آزادي و  حمايت از زن را به سرابي مضحك مبدل  مي سازد.
 
وظايف خطير زنان در جريان بيداري اسلامي
 
زنان جوامع اسلامي در راستاي زدودن ابعاد رهيافت‌ هاي سلطه جويانه غرب، وظيفه‌اي خطير بر عهده دارند.
 
ارائه تصويري حقيقي و ناب از چهره زن به عنوان موجودي انساني و اجتماعي، تبيين حقوق فردي، اجتماعي، سياسي و خانوادگي زن و تلاش در جهت تحقق اين حقوق، تشريح اهميت وظيفه و نقش زن در جريان سالم سازي و تربيت نسل گوشه اي از آرمان هايي است كه مي بايست در افق چشم انداز جريان بيداري اسلامي مورد توجه و عنايت قرار گيرد.
 
ترويج اخلاق و گسترش حجاب به عنوان فرايندي كه امنيت اخلاقي و اجتماعي زن را تضمين و تأمين مي نمايد و حساسيت نسل جوان و دختران جوان نسبت به رعايت هر چه تمام تر موازين اخلاقي مي تواند در نايل گشتن به آتيه اي  درخشان كه سعادت زنان و آرامش حيات بشري را تضمين نمايد، از جمله ضروريت ‌هايي  است كه مي بايست در سياستگذاري هاي كلان مورد امعان نظر قرار گيرد.
 
افزايش بهداشت عمومي، توازن و تناسب وظايف اجتماعي با نقش خانوادگي زن، بالابردن سطح تحصيلات زنان، شناساندن حقوق و تحريك وجدان جمعي در احقاق حق زنان از ديگر ابزارهايي است كه مي تواند در شكوفايي جامعه و سالم سازي اجتماع و هدايت آن به تبلور انديشه ‌هاي والاي
مدني و اجتماعي تاثيرات فراواني را داشته باشد.

منبع: رسالت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *