جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ - 24 May 2024
 
۰
تکرار/جشنواره موسیقی فجر افتتاح شد:

موسیقی کوچه بازاری جایگزین موسیقی اصیل ایرانی می شود!

دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب: 97689
موسیقی کوچه بازاری جایگزین موسیقی اصیل ایرانی می شود!
در حالیکه موسیقی کشور از کمبود تولید آثار فاخر به شدت رنج می برد و عملکرد متولیان این هنر مورد انتقاد جدی  صاحبنظران و هنرمندان  دلسوز و متعهد کشور می باشد  اما این یکه تازی در عرصه موسیقی همچنان به کار خود ادامه می دهد.
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر جهان ،حوزه موسیقی در کشورمان بدلایل گوناگون که مجال پرداخت به آن فرصتی دیگر می طلبد دچار ضعفهای ساختاری و بخصوص محتوایی بسیار میباشد.و از آنجا که انتظار می رفت حداقل نگاه ویژه مسئولین به موسیقی اصیل کشور در این دوره از جشنواره آغازی برای حل بسیاری از معضلات موسیقی کشور  باشد، اما جدول بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و پشت پرده برگزاری این جشنواره حکایت از مسائلی دیگر دارد.

متاسفانه ضعف مدیریت در عرصه موسیقی و عدم توانایی مدیران آن در جذب هنرمندان شاخص  که بخشی از آن حکایت از تصمیم گیران غیر متخصص دارد ،جای بزرگان موسیقی سنتی و محلی کشور را در این دوره از جشنواره خالی کرده است، تا کمتر بتوان چهره آشنایی در بین اسامی سنتی ها یافت،
 آنهم به بهانه حمایت از جوانان و برای توجیه ضعفهای مسئولین مربوطه در جذب هنرمندان ،در حالیکه بارها تاکید شده که جشنواره فجر جای تجربه اندوزی نیست.
 موسیقی پاپ جایگزین موسیقی اصیل ایرانی :
اما در مقابل  این عدم حمایت مسئولین از موسیقی اصیل و سنتی ایران، متولیان موسیقی کشور برای پهن کردن فرش قرمز به افتخار موسیقی کوچه بازاری گوی سبقت را از یکدیگر ربوده اند.
و تسهیلاتی که امسال برای موسیقی پاپ در نظر گرفته شده نشان از توجه ویژه مسئولین به این ژانر از موسیقی دارد.این در حالی است که بسیاری از صاحبنظران نسبت به رشد روز افزون و حمایتهای بی شائبه مدیران از این نوع موسیقی بارها هشدار داده بودند.
 شاهین فرهت از اساتید موسیقی کشور که اتفاقا در این دوره از جشنواره عضو شورای سیاستگزاری  هم می باشد، سال پیش در گفتگویی عنوان کرده بود که ورود اين ژانر موسيقي به جشنواره موسيقي فجر کار فرهنگي جديدي نيست.
وي افزود: موسيقي پاپ را همه جا مانند کوچه بازار، خيابان و ... مي توان شنيد ؛ اين نوع موسيقي جاي موسيقي هاي سنتي و جدي ما را گرفته است .
رييس دانشکده موسيقي دانشگاه تهران تاکيد کرد: در جشنواره مهمي مانند جشنواره موسيقي فجر بهتر است به موسيقي جدي و ريشه دار خودمان بپردازيم.
اما نگاهی به این دوره از جشنواره :
بزرگترین و مجهزترین سالنهای تهران از جمله سالن بزرگ وزارت کشور ،برج میلادو...در اختیار کنسرتهای پاپ قرار گرفته است  و سالنهای نه چندان مناسب از جمله فرهنگسراها  برای موسیقی اصیل و محلی اختصاص یافته است.
برای با اهمیت جلوه دادن موسیقی پاپ قیمت بلیط آن را 40 هزار تومان تعیین کرده اند و برای موسیقی اصیل 3 یا 4 هزارتومان.
افتخار برخی از این دست اندرکاران که البته برای پر رونق  نشان دادن جشنواره ،پوشاندن نقاط ضعف در جذب هنرمندان موفق موسیقی اصیل و ...بوده ، برگزاری کنسرت گروه آریان و ...در طول جشنواره می باشد !تا جایی که مدیریت برگزاری کنسرتهای برج میلاد در طول برگزاری جشنواره به همین گروه محول شده است و...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *