پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - 23 May 2024
 
۰
۱

تحلیل جواد اطاعت از مناظره جنجالی اش با زاکانی

شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 93267
محمد جواد اطاعت در گفتگو با نشریه پنجره درباره مناظره جنجالی اش با زاکانی گفت:

اين برنامه ها بسيار مفيد، آموزنده و سازنده است. چراكه اولا صداي مردم با گرايشها و سليقه هاي مختلف، انعكاس پيدا ميكند و بعضا باعث تخليه عقده ها و حرفهاي ناگفته شده و ميتواند باعث تلطيف فضاي اجتماعي شود. 

ثانيا در اين گفتوگوهاي نقادانه، ضعف، كاستي ها و ايرادات سياست هاي حاكم منعكس شده و باعث تصحيح خطاها و كاهش اشتباهات احتمالي ميشود. 

همچنين به شفافسازي فضاي سياسي، آموزش و تربيت اجتماعي كمك ميكند و بي حسي، بي تفاوتي و انزواي سياسي، جاي خود را به شور، نشاط و آگاهي ميدهد. 

جريانهاي سياسي نيز مجبور مي شوند در يك فرايند رقابتي سطح دانش و آگاهي هاي خود را نسبت بهمسائل جامعه بالا ببرند و...

كار بي عيب و نقص وجود ندارد. انسان براي انجام امور خود ناگزير به انتخاب شيوه هاي مختلف است. بايد سود و زيان و نفع و ضرر برنامه ها را سنجيد و زماني كه منافع آن از مضار آن بيشتر بود، نسبت به انجام آن اقدام كند. 

اينگونه برنامه ها نيازمند ظرفيت بالاي مناظره كننده ها و همچنين ظرفيت بالاي اجتماعي است. ممكن است اين برنامه ها، به جاي تلطيف فضاي ذهني، كدورتها را زياد كند و شكاف هاي اجتماعي را توسعه و تعميق ببخشد؛ اما چنانچه مسائل انساني، اخلاقي و ديني رعايت شود، حتما اين ايراد به حداقل ممكن كاهش خواهد يافت.

مطالب آنقدر زياد بود كه در اين زمان كم حتي نتوانستم به سر فصلهاي آن اشاره كنم. 

مهمتر آنكه مجري محترم در يك ميان پرده قول دادند كه حداقل نيم ساعت وقت اضافه خواهند كرد، به ويژه آنكه در مناظره قبلي بيش از نيم ساعت وقت اضافه داده شده و من به خيال اينكه پانزده دقيقه ديگر وقت خواهم داشت، مطالب مهم و جمع بندي مباحث را براي مرحله آخر گذاشته بودم كه متاسفانه فرصت طرح آنها را نيافتم.

در اين مورد در مطلب با عنوان حاشيه هاي «مناظره ماندگار» نيز انعكاس داده ام كه آقاي دكتر زاكاني انساني شريف، متعهد و مومن نسبت به ديدگاه خويش و متخلق به اخلاق حسنه است.
قبلا هم افتخار گفتگو با وي را در يك برنامه انتخاباتي در دانشگاه صنعتي شريف داشته ام و به طور كلي به ايشان علاقه مندم و ادب، نزاكت و رعايت اصول مناظره از جانب وي را مي ستايم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا رسانه های اصولگر اینقدر ضعیف عمل می کنند؟
وقتی با همچون کسی صحبت می کنید و نشریه پنجره را در اختیار او قرار می دهید، به جای اینکه صرفا تریبون او شوید، به خاطر دروغ هایش بازخواستش کنید.
این همان کاری است که همه نشریات حرفه ای جهان و حتی اصلاح طلبان انجام می دهند و به شدیدترین نحو ممکن مخالفان را به چالش می کشند.
این فرصت ها را از دست ندهید