جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۶
۷
پاسخ به یک شبهه تاریخی؛

آیا امام حسن علیه السلام صدها همسر داشت؟

شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۴
کد مطلب: 525802
زندگی مبارک امام حسن علیه السلام که در دامان علی و زهرا سلام الله علیهما پرورش یافته، سرشار از تقوا است.
 جهان نيوز - دکتر محمد لطفی زاده: عده‌ای در تاریخ آورده‌اند که امام حسن علیه السلام، همسران متعددی (صدها همسر) داشت و آنها را خیلی زود طلاق می‌داد و به سراغ دیگری می‌رفت و این موضوع حتی زبانزد مردم آن زمان شده بود. آیا این قضیه حقیقت دارد؟
 
به این شبهه بطور خلاصه با 4 نکته زیر پاسخ داده می‌شود :
 
1 - فردی که به دنبال تعدد زوجات به این شکل است قاعدتاً باید دور از تقوا باشد و زهد در زندگی وی جایی نداشته باشد. حال آنکه زندگی مبارک امام حسن علیه السلام که در دامان علی و زهرا سلام الله علیهما پرورش یافته، سرشار از تقوا است. ایشان در طول زندگی 25 بار به زیارت خانه خدا رفت و در حالی که مرکب داشت برای احترام بیشتر و تواضع و خشوع، این مسیر را پیاده طی کرد.
 
2 - تعداد فرزندان امام حسن علیه السلام گویای آن است که صدها همسر (!) واقعیت ندارد. از سویی آنها که این تعداد همسر را نوشته‌اند از ذکر نام و نَسَب و مشخصات همسران بازمانده‌اند و از سویی بیشترین تعداد فرزندان امام حسن علیه السلام را 23 و برخی 4 یا 5 یا 6 یا 7 و بالاخره شیخ مفید (ره) که به نظر ما اعتبار زیادی دارد 15 فرزند نوشته است (دقت کنید که در آن زمان رسم جلوگیری از بارداری نبود). طبیعی است امروزه برخی از یک ازدواج هم در بسیاری از نقاط کشورمان بیش از ده فرزند دارند و این تعداد فرزند نیازمند داشتن صدها (!) همسر نیست.
 
3 - برخی نوشته‌اند همه‌ صدها همسر امام حسن علیه السلام پس از شهادت ایشان، با پای برهنه در تشییع ایشان شرکت کرده‌اند. این ادعا هم از نظر شرعی (شرکت زنان در میان نامحرمان با پای برهنه) و هم از نظر روان‌شناختی (فردی که طلاق گرفته باشد علاقه به همسرش را از دست می‌دهد و حتی گاهی در زنان حس نفرت هم با طلاق ایجاد می‌شود) غلط است.
 
4 - تبلیغات شدید دستگاه معاویه، ضدّ امام حسن علیه السلام به گواه تاریخ همواره در جریان بود. آنها شایعه کرده بودند که امام حسن علیه السلام به دلیل آنکه علاقه به همسرگزینی دارد خلافت را به معاویه واگذار نموده و حتی به دروغ قصه‌ای جعل کرده بودند که امیرالمؤمنین علی علیه السلام هم بالای منبر به مردم توصیه کرده بود به پسرم (حسن) زن ندهید چون زود آنها را طلاق می‌دهد! به نظر شیعیان، تصور چنین جعلیاتی درباره فردی که معصوم است ممکن نیست و از سویی اشتغال به طلاق که برابر تعالیم اسلامی خداوند آن را دوست ندارد با مقام امامت و عصمت ایشان سازگار نمی‌باشد.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وقتی ویکیپدیا در قرن چهاردهم حرف معاویه قرن اول را میزند و دولت به اصطلاح اعتدالی شیعه هم آنرا فیلتر نمیکند و چه بسا آنرا ترویج مینماید، این یعنی امام شیعه هنوز هم مظلوم است...
عرفان
Iran, Islamic Republic of
راهش فیلتر نیست اونجوری بدتر بولد میشه

راهش ایجاد یک سایت صدبرابر قوی تر از ویکی پدیاست. که بعد پا گرفتن بخش فارسیش رو زبان های دیگه هم کار کرد تا فراگیر شند.
Iran, Islamic Republic of
بر پدر و مادر امويون لعنت كه هر چى لايق خودشون بوده به كريم اهل بيت نسبت دادن
میلی
Iran, Islamic Republic of
واقعاسودجویان همه جادنبال منفعت طلبی هستن اززندگی امامان هم میخان بدعت سازی کنن ورسمای عجیب قانون کنن مثه رسم رباخواری دربانکهای اسلامی ایرانی!واختلاس وحقوقهای نجومیه قانونی!!!
Iran, Islamic Republic of
جان و روح ما بفدای سلاله پاک رسول الله امام حسن مجتبی علیه السلام . دستگاه جاعل و لجن پراکنی اموی و بعد عباسیان در طول سالهای متمادی تلاش کردند نور خورشید علوی و ستارگان خلافش را خاموش کنند که البته نور خاموش نشدنی نور خداست و اهل بیت نورانیت از انوار الهی دارند.اعتقاد شیعه به ۱۴ معصوم علیهم‌السلام یک انسان کامل و یک نور واحد است و البته کم و بیش حاکمان زر و زور در مورد هر کدام از ائمه اطهار ما دروغ ها تهمت هائی را روا نموده اند.
علی رسولی
Iran, Islamic Republic of
با سلام- اینهم ظلم بزرگ در حق امام حسن (ع) و گناهی عظیم بر کسانی که به امام معصوم تهمت می زنند. منشأ این تهمت بزرگ همان معاویه ملعون بود که مهمترین موضوع زندگی امام حسن (ع) جنگ با معاویه بود که با توطئه و حیله و مکر معاویه همه یاران امام را از ایشان دور کرد و امام حسن (ع) تنها ماند و حتی عبیدالله ابن عباس که سردار و یار حضرت علی (ع) بود هم فریب وعده های معاویه را خورد و از امام حسن (ع) روی گرداند و بناچار قضیه صلح با معاویه پیش آمد. اگر چنین نشده بود چه بسا ریشه خاندان پلید بنی امیه کنده شده بود. مظلومیت امام حسن (ع) کمتر از امام حسین (ع) نبود و ما در حق این امام بزرگ کوتاهی می کنیم و باید بیشتر از حقانیت و مظلومیت ایشان گفته شود و نگذاریم چنین تهمتهای وقیحانه ای به امام بزرگ شیعیان زده شود.
بقال
Iran, Islamic Republic of
و لعن الله بنی امیه قاطبه
وطیفه حوزه و دانشگاه بسیار سنگین است .