جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

هر آنچه درباره عمر متین گفته شد

چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 497736
پشت مرگبارترین حمله مسلحانه در تاریخ معاصر آمریکا یک شهروند آمریکایی و افغان تبار به نام «عمر متین» است که گفته می‌شود عضو داعش بوده و از صحنه بوسیدن دو همجنسگرا در میامی خشمگین شده است.
به گزارش جهان، فرادید به نقل از تلگراف نوشت:، خبر حمله تروریستی عمر متین به کلوپ شبانه همجنسگرایان اورلاندو در فلوریدای آمریکا به سرعت به تیتر یک تمام رسانه‌های جهان تبدیل شد. تاکنون شمار کشته‌ها ۵۰ و شمار زخمی‌های این حادثه تروریستی ۵۳ نفر اعلام شده است.

* مامور امنیتی

عمر متین، ۲۹ ساله، از سپتامبر سال 2007 به عنوان مامور امنیتی در یک شرکت بزرگ خدمات امنیتی به نام  G4S در فلوریدا مشغول به کار بود. این شرکت مسئول برقراری امنیت ساختمان‌های فدرال آمریکا است.
 
شرکت خدمات امنیتی G4S مدتی بعد به عمر متین مجوز حمل سلاح برای انجام وظایفش داد. سخنگوی این شرکت می‌گوید که آن‌ها بر این باور بودند که متین در یک آسایشگاه بازنشستگان در فلوریدای جنوبی مشغول به کار بوده ست.

دیوید ساترفیلد، سخنگوی جی4اس در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «او یک مامور امنیتی مسلح بود.» این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که عمر متین از 10 سپتامبر 2007 میلادی استخدام شده است. در این بیانیه آمده که پرونده سوابق عمر متین دو مرتبه در سال‌های 2007 و 2013 تحت بررسی قرار گرفته است.
 
ساترفیلد در تلاش بود تا اطمینان حاصل کند که آیا سلاح‌های به کار گرفته شده در حمله مسلحانه اورلاندو ارتباطی با شغل متین در آن شرکت دارد یا خیر. وی گفت: «بسیاری از این مسائل بسته به قوانین اجرایی است که در حال انتشار است.»
 
گفته می‌شود که عمر متین در منطقه پورت سن لوسی زندگی می‌کرده است.

* زندگی شخصی

ستاره یوسفی، همسر سابق عمر، می‌گوید که «او از نظر روانی بی‌ثبات و مریض است.» ستاره در گفتگو با خبرنگاران در بولدرِ کلرادو می‌گوید که عمر به اختلال دوقطبی مبتلا بوده و سابقه ابتلا به استروئید را نیز داشته است.
 
بنا به گفته ستاره، عمر در طول چهار ماه زندگی مشترکشان او را از خانواده‌اش جدا کرده و گهگاهی نیز او را به باد کتک می‌گرفته است. ستاره در ادامه صحبت‌هایش نیز گفت که در آن دوران خانواده‌اش پس از دیدار با وی و آگاه شدن از شرایطش، به او کمک کرده‌اند.
 
خانم یوسفی می‌گوید که آن‌ها او را به معنای واقعی کلمه از آغوش متین بیرون کشیده‌اند! ستاره تاکید می‌کند که تمام دارایی‌اش را همان‌جا گذاشت و حالا هفت یا هشت سالی است که او را اصلا ندیده است.

خانم یوسفی اظهار داشت که همسر سابقش مذهبی بوده اما او هرگز هیچ نشانه‌ای از افراطی گرایی را در او ندیده است.
 
گفته می‌شود که عمر متین مجوز حمل مخفیانه سلاح در فلوریدا را داشته است. البته برای حمل سلاح نیازی به مجوز نیست، اما باید آن را مخفی کرد. او همچنین دارای مجوز کار به عنوان مامور امنیتی بود. هنوز تاریخ صدور این مجوزها مشخص نیست.

هویت عمر یک مرتبه در سال 2013 و یک مرتبه در سال 2014 به عنوان «شخص ذینفع» برای پلیس آشکار شد. یک منبع ارشد اجرایی در گفتگو با دیلی بیست گفت که پلیس FBI یک مرتبه از متین بازجویی کرد اما پرونده را متعاقبا مختومه اعلام کرد، زیرا به دلایل کافی برای ادامه بازجویی‌ها نرسیده بود.
 
گفته می‌شود که عمر حین گروگان گیری با شماره 911 (پلیس) تماس گرفته تا وفاداری خود به داعش را اعلام کند. همچنین گفته شده که او نامی از عاملان انفجارهای ماراتن بوستون نیز برده است.
 
میر صدیق، پدر عمر متین، می‌گوید که کلوپ همجنسگرایان عمدا انتخاب شده است. او در گفتگو با ان‌بی‌سی نیوز گفت که مشاهده بوسیدن دو همجنسگرا در میامی او را به شدت آزرده خاطر کرده بود. وی در ادامه گفت: «ما برای وقوع این حادثه از همه عذر خواهی می‌کنیم. ما اصلا از هیچ‌یک از کارهای او اطلاعی نداشتیم. ما نیز مانند بقیه مردم آمریکا از این رویداد بهت‌زده هستیم.» او اضافه کرد که این حمله مسلحانه هیچ ارتباطی با مذهب ندارد.
 
سید الرحمان امام جماعت همان مسجدی است که متین چهار روز در هفته به آنجا می‌رود. سید الرحمان در مصاحبه با دیلی تلگراف گفت که او از کودکی عمر متین را می‌شناخته است. متین کودکی بازیگوش و جوانی باوقار بود، اما در سال‌های اخیر تغییر کرده بود.
 
آقای رحمان از «شایعاتی مبنی بر پرخاشگر بودن عمر» سخن می‌گوید و اینکه او چگونه همراه با پسرش برای عبادت به مسجد می‌آمده بی‌آنکه حتی یک کلام با کسی حرف بزند.

تاکنون یک نفر از جوانانی که به آن مسجد می‌رفته در نهایت برای عضویت در داعش راهی سوریه شده است. این در حالی است که آقای رحمان می‌گوید که آموزه‌های مسجدش کاملا صلح‌طلبانه و به دور از افراط بوده است.
 
البته ناگفته نماند که شیخ فرخ سکالشفر، واعظ مسلمان متولد بریتانیا، در ماه مارس سخنرانی در خارج از اورلاندو انجام داد که بر اساس آن خواهان مرگ تمام همجنس‌‎بازان شده بود. وی گفته بود: «حکم آن‌ها فقط مرگ است. در این مورد نسبت به هیچ چیزی نباید شرمنده بود. حکم آن‌ها فقط مرگ است.» هنوز مشخص نیست که آیا متین در آن سخنرانی حضور داشته است یا خیر.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *