چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۱

پاسخ زیبای امیرالمؤمنین (ع) به مردیهودی

سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 497441
روزى يك يهودى به عنوان اعتراض به مسلمانان گفت: شما هنوز جنازه‏ پيامبرتان را دفن نكرده بوديد كه با هم اختلاف كرديد!
به گزارش جهان به نقل از تراز، در آیه ۱۳۷ سوره آل عمران به توسعه و پیشرفت قوم فرعون از لحاظ صنعت و ساخت بنا اشاره می شود. اما در نهایت این پیام را می دهد که رشد و توسعه اگر جدا از دين و ايمان باشد، سرانجام خوبى ندارد. در سایر آیات قرآن كريم نیز تقوا را سبب نزول بركات مى داند. (آیه ۹۶ سوره اعراف) از طرفی مطابق فرمایش امیرمومنان (ع) تقوا و پارسايى از خطا مى كاهد: «من زاد ورعه نقص إثمه» و تلاش ها را ثمر بخش مى سازد: «مع الورع يثمر العمل» و چراغ موفقيّت است: «الورع مصباح نجاح». (غررالحكم، ح ۵۹۷۰)

در آیات ۱۳۷ و ۱۳۸ سوره اعراف می خوانیم:
«و بخش‏هاى شرقى و غربى سرزمين (فلسطين) را كه در آن بركات قرار داده بوديم به قومى كه پيوسته تضعيف می شدند به ميراث داديم و وعده‏ نيكوى پروردگارت درباره (پيروزى) بنى اسرائيل، به خاطر صبرشان تحقّق يافت و آنچه را فرعون و قومش (از كاخ) ساخته و آنچه را افراشته بودند ويران كرديم.» (۱۳۷)

و بنى اسرائيل را از دريا گذرانديم، تا به قومى برخوردند كه بر پرستش بت‏هاى خويش پايبند بودند، (با ديدن اين صحنه) گفتند: اى موسى! براى ما خدايى قرار بده، همان گونه كه براى اينان معبودها (و بت‏هايى) است.
موسى گفت: براستى، شما گروهى نادان (و جهالت پيشه) هستيد.» (۱۳۸)

سه نکته:
* شرط لازم برای مجریان پروژه های توسعه
مجريان هر پروژه صنعتی و غیر صنعتی که در توسعه جامعه موثرند لازم است از تقوا و پارسايى برخوردار باشند تا از افتادن در ورطه يك جانبه نگرى، دنيازدگى و دلبستگى هاى مادى، قوميتى و نژادى دور بمانند و عادلانه به مردم جامعه نگاه كنند و برنامه هاى توسعه را بر محور عدالت قرار دهند. تقوا و پرهیزکاری به طریق اولی جزو شروط پيشوايى و رهبرى يك جامعه از ديدگاه اسلام است لذا در روایت نبوی یکی از شروط واجب برای امامت و رهبری جامعه اسلامی ورع در برابر معاصی برشمرده است: «لاتصلح الإمامة إلاّ لرجل فيه ثلاث خصال، ورع يحجزه عن معاصى الله...».( كافى، ج ۱، ص ۴۰۷، ح ۸)

** حمایت دائمی خداوند از مستضعفان
حمايت خداوند از مستضعفان، مخصوص بنى اسرائيل نيست، بلكه يك سنّت دائمى است. لذا می بینیم که در آیه فرمود: «أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ» و نفرمود: «أَوْرَثْنا بَنِي إِسْرائِيلَ» و البته قوم بنی اسرائیل در آن زمان یکی از مصادیق قوم مستضعف به شمار می رفتند.

از طرف دیگر حكومت همه انبياء، حكومت مستضعفان است و شرط پيروزى مستضعفان نیز صبر و مقاومت است. مطابق وعده قرآن نیز مستضعفان و ملّتى كه صابر و مقاوم باشند، وارث زمين می شوند.

*** پاسخ زیبا و کوبنده امیرالمؤمنین (ع) به مرد یهودی
روزى يك يهودى به عنوان اعتراض به مسلمانان گفت: شما هنوز جنازه‏ پيامبرتان را دفن نكرده بوديد كه با هم اختلاف كرديد! حضرت على عليه السلام در پاسخ او فرمود: «اختلاف ما [برخی از مسلمان] در سخن پيامبر بود، نه در خودش و نه در خدا، امّا شما هنوز پايتان از آب دريا خشك نشده بود كه از موسى تقاضاى بت كرديد!» (نهج البلاغه، حكمت ۳۱۷)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *