چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - 22 May 2024
 
۰

پیکر پرویز کلانتری تشییع شد

دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب: 493014
پیکر مرحوم پرویز کلانتری نقاش کویرها صبح امروز از مقابل خانه هنرمندان با حضور اهالی هنر و دوستداران وی تشییع شد.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا،مجید ملانوروزی مدیر مرکز هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در این مراسم با اشاره به ویژگی های پرویز کلانتری اظهار داشت: پرویز کلانتری نقاش ارزشمند ایرانی با آثار نقاشی و تصویرسازی هایش به قابلیت فرهنگ و هنر ایران افزود و از سویی عمده آثار او روایتگر سنت ها، معماری و فرهنگ بومی است که این مشخصه نقش و جایگاه ویژه تری به کلانتری در فرهنگ ما داده است.

وی در ادامه افزود: نقاشی از بناها و فضاهای سنتی و روستایی و کویرهای ایران و استفاده از کاهگل در این آثار بیانگر توجه و تمرکز او بر فرهنگ و مشخصه های بومی است و از این راه کلانتری زمینه ها و فرصت هایی را برای شناساندن فرهنگ و هنر ایران فراهم کرد. تصویرسازی ها و نقاشی های کلانتری مصداق ها و نمونه هایی از آثار مبتنی بر فرهنگ بومی هستند که در دنیای امروز با نگاه خلاقانه و نو بیان شده اند.

در ادامه علی مراد خانی معاون امور فرهنگی با اشاره به ویژگی های اخلاقی کلانتری گفت: ایشان هنرمندی مهربان ، صادق راستگو مودب و یک هنرمند بزرگ بود.
وی ادامه داد: ایشان عمر پربرکت خود را در مسیراعتلای هنر ایران عزیزصرف کردند وتصویری که پرویز کلانتری از ایران در آثار خویش به یادگار گذاشت نام او را با نام سرزمینش پیوند خواهد زد.

در ادامه مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان گفت:کلانتری انسانی شریف و هنرمندی بزرگ که در این دیار به نقاش کویر شهره بود، پس از تحمل رنج بیماری، سرانجام هنرمندانه پرواز کرد و از میان ما رفت.

وی ادامه داد: او از میان ما رفت ولی نقاشی‌ ها، تصویرگری‌ ها و تابلوهای کاهگلی اش همیشه در یاد ها خواهد ماند.

پرویز کلانتری هنرمند معاصر ایران، پس از سکته مغزی که از آذر ماه سال 1393 داشت در بستر بیماری بود و شامگاه جمعه 31 اردیبهشت ماه در سن 85 سالگی و پس از تحمل یک دوره نقاهت طولانی پس از سکته مغزی درگذشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *