جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

انتقال آب به سمنان صرفه اقتصادی ندارد

شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 492497
یک کارشناس منابع آب و محیط زیست انتقال آب خزر به سمنان را بلند پروازانه و بدون مطالعات عمیق دانست و تاکید کرد که چنین برنامه‌ای صرفه اقتصادی ندارد.
به گزارش جهان، تورج فتحی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما تجربیات خوبی در زمینه انتقال آب نداریم و باید ابتدا قبل از هر انتقالی راهکارهای مدیریت منابع آب و یا راههای تجدید شونده را به کار ببندیم که در مورد سمنان هنوز این کار را نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: اینکه همه راهکارهای لازم را کنار بگذاریم  و فورا سراغ راه آخر که همان انتقال بین حوزه‌ای است برویم کار صحیحی نیست و در زمینه سمنان هم هنوز سیستم جمع آوری آب و یا تصفیه خانه ندارد که باید به آن توجه شود.

یک کارشناس منابع آب و محیط زیست صریح کرد: فرض بگیریم که این انتقال بین حوزه‌ای بخواهد انجام بگیرد اما این منطقه کمبود آب آشامیدنی ندارد و سمنان بین استان‌های دیگر از شرایط بدی برخوردار نیست و اگر انتقال بین حوزه‌ای بخواهد انجام شود مطمئنا سمنان اولویت اول نیست؛ باید کارهای مطالعاتی در زمینه هر انتقالی انجام بگیرد و بدون اطلاعات عمقی این کار نباید انجام شود.

فتحی خاطر نشان کرد: باید صرفه اقتصادی و آسیب‌های زیست محیطی را در هر انتقالی لحاظ کنیم چرا که ممکن است صدها هکتار جنگل هیرکانی در این نقل و انتقال از بین برود و اثرات تخریبی دارد.

وی اضافه کرد: مطمئنا خسارات وارد شده در این نقل و انتقال با منافع ایجاد شده هم سنگ نیستند و باید خسارت‌های چند برابری را تحمل کنیم و تضادها و تعارضات چنین طرحی باید ارزیابی شود.

یک کارشناس منابع آب و محیط زیست تصریح کرد: نمی‌دانیم چرا انتقال آب خزر به سمنان رویکرد دستوری پیدا کرده است و چرا به تعارضات بین حوزه‌ای و بین المللی در این باره توجه نمی‌شود.این کار حتی برای مردم مبداء نیز ضررهایی را به‌دنبال دارد که باید همه جوانب را در نظر گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *