کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقال آب به سمنان صرفه اقتصادی ندارد

1 خرداد 1395 ساعت 9:07

یک کارشناس منابع آب و محیط زیست انتقال آب خزر به سمنان را بلند پروازانه و بدون مطالعات عمیق دانست و تاکید کرد که چنین برنامه‌ای صرفه اقتصادی ندارد.


به گزارش جهان، تورج فتحی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما تجربیات خوبی در زمینه انتقال آب نداریم و باید ابتدا قبل از هر انتقالی راهکارهای مدیریت منابع آب و یا راههای تجدید شونده را به کار ببندیم که در مورد سمنان هنوز این کار را نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: اینکه همه راهکارهای لازم را کنار بگذاریم  و فورا سراغ راه آخر که همان انتقال بین حوزه‌ای است برویم کار صحیحی نیست و در زمینه سمنان هم هنوز سیستم جمع آوری آب و یا تصفیه خانه ندارد که باید به آن توجه شود.

یک کارشناس منابع آب و محیط زیست صریح کرد: فرض بگیریم که این انتقال بین حوزه‌ای بخواهد انجام بگیرد اما این منطقه کمبود آب آشامیدنی ندارد و سمنان بین استان‌های دیگر از شرایط بدی برخوردار نیست و اگر انتقال بین حوزه‌ای بخواهد انجام شود مطمئنا سمنان اولویت اول نیست؛ باید کارهای مطالعاتی در زمینه هر انتقالی انجام بگیرد و بدون اطلاعات عمقی این کار نباید انجام شود.

فتحی خاطر نشان کرد: باید صرفه اقتصادی و آسیب‌های زیست محیطی را در هر انتقالی لحاظ کنیم چرا که ممکن است صدها هکتار جنگل هیرکانی در این نقل و انتقال از بین برود و اثرات تخریبی دارد.

وی اضافه کرد: مطمئنا خسارات وارد شده در این نقل و انتقال با منافع ایجاد شده هم سنگ نیستند و باید خسارت‌های چند برابری را تحمل کنیم و تضادها و تعارضات چنین طرحی باید ارزیابی شود.

یک کارشناس منابع آب و محیط زیست تصریح کرد: نمی‌دانیم چرا انتقال آب خزر به سمنان رویکرد دستوری پیدا کرده است و چرا به تعارضات بین حوزه‌ای و بین المللی در این باره توجه نمی‌شود.این کار حتی برای مردم مبداء نیز ضررهایی را به‌دنبال دارد که باید همه جوانب را در نظر گرفت.


کد مطلب: 492497

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/492497/انتقال-آب-سمنان-صرفه-اقتصادی-ندارد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com