سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۳
۲
گزارش تحلیلی؛

تحرکات تازه آل سعود در حیات خلوت روسیه/ محمد بن سلمان در چچن به دنبال چیست؟

چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 490639
بنا به اعتقاد کارشناسان، محمد بن سلمان تحرکات تازه ای را برای افزایش توان نظامی معارضین سوری از چند هفته قبل آغاز کرده است که علایم آن نیز در صحنه میدانی نبرد در سوریه کاملا مشخص است.
تحرکات تازه آل سعود در حیات خلوت روسیه/ محمد بن سلمان در چچن به دنبال چیست؟
گروه بین الملل جهان نيوزـ براساس گزارش های انتشار یافته، چند هزار شهروند روسی در صفوف تروریست ها به ویژه داعش در سوریه و عراق می جنگند که بیشتر آنان از جمهوری های قفقاز روسیه از جمله چچن هستند و گردان معروف به «چچنی های داعشی» از مخوف ترین واحدهای تروریستی در سوریه است. این در حالیست که گزارش های متعددی تاکنون از جنایت های تروریست های چچنی در سوریه منتشر شده است.

در همین حال، طی پنج سالی که از بحران سوریه می گذرد، مقامات سوری بارها از حضور شمار زیادی از تروریست های چچنی در خاک سوریه خبر داده بودند که مقامات سعودی زمینه انتقال آنها را فراهم کرده بودند. همچنین در گزارش های نهادهای اطلاعاتی و همچنین تحقیقاتی بین المللی به حضور هزاران تروریست چچنی در سوریه اشاره شده بود.

چندی قبل روزنامه الشروق تونس به‌ نقل از مؤسسات آماری غربی، گزارش‌های پژوهشی تحقیقی را منتشر کرده است که در این گزارش‌ها، تعداد جنگجویان بیگانه‌ای را که در سوریه می‌جنگند، فاش کرده است. در این پژوهش که عنوان آن "جنگجویان خارجی در سوریه و ملیت‌های آنهاست"، آمده است که چچنی‌های مسلح بیشترین تعداد جنگجویان خارجی را در سوریه تشکیل داده‌اند به‌طوری که تعداد آنها به حدود 14هزار نفر می‌رسد که از این تعداد، سه‌هزار و 671 نفر به هلاکت رسیده‌اند و هزار و 397 نفر مفقود شده‌اند.

چچنی ها همزمان با شروع اعتراضات مسالمت آمیز مردم سوریه بر علیه نظام بشار اسد در سال 2012م از طریق مرزهای ترکیه وارد سوریه شده و عمدتاً در مناطقی از قبیل حلب و ادلب مستقر شدند. چچنی ها دارای بهترین‌سلاح‌های نظامی و جنگ‌افزار هستند و از لحاظ جسمانی قوی‌ترین، بلندترین و با تجربه‌ترین تروریست های سوریه محسوب می شوند؛ بگونه ای که زنان چچنی بهترین تک تیراندازها در میان معارضین سوری هستند.

جمهوری چچن از جمهوری‌های فدراسیون روسیه از جمله دولت‌هایی است که همسویی بیشتری با حکومت عربستان در منطقه قفقاز روسیه دارد به‌طوری که احمد قدیروف رئیس جمهور سابق چچن پدر رئیس جمهوری فعلی یعنی و مفتی سابق جمهوری چچن در ژوئن 2004 یعنی پس از گذشت تنها دو ماه از تصدی مسئولیت خود، پیشنهادی را مطرح کرد مبنی بر این که چچن حلقه وصل در روابط روسیه و عربستان شود.

این در حالیست که رمضان قدیروف پس از برگزيده شدن به پست رياست جمهوري، كشور عربستان را به عنوان اولين هدف سفر خود به يك كشور خارجي انتخاب كرده بود.

همچنین قدیروف از شخصیت‌های نزدیک به نظام سعودی قلمداد می‌شود که اولین فرد روسی و مقام خارجی به شمار می‌رود که چندین بار افتخار شرکت در مراسم شستشوی کعبه مشرفه را در سالهای گذشته را کسب کرد علاوه بر آن که وی روابط نزدیکی با بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی در عربستان دارد و در میهمانی‌های آنها عضو همیشگی است.

در همین حال قدیروف از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز، راوبط نزدیکی با محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان پیدا کرده و دیدارهای متعددی با یکدیگر تاکنون داشته اند.

روزنامه ورلد تریبیون آمریکا هم به نقل از تحلیلگران غربی نوشته است عربستان سعودی، زمینه به خدمت گرفتن و جذب بیش از هزار جنگجوی مسلمان از منطقه حکومت خودمختار چچن در روسیه برای جنگیدن در سوریه را تسهیل کرده است.

تحلیلگران غربی بر اساس آنچه روزنامه ورلد تریبیون نوشته است، اظهار داشته‌اند: "از زمانی که عربستان سعودی مسئولیت جنگ بر ضد نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه را در اواخر سال 2013 به‌عهده گرفته است، چچنی‌ها حضور خود را به‌صورت چشمگیری در سوریه تقویت کرده‌اند".

اما بنا بر گزارش نشریه «نیوزویک»، رهبر چچن در تعطیلات پایان هفته گذشته میزبان هیأتی سعودی در سنت‌پترزبورگ بود. در این دیدار هیأت سعودی وی مسائل مربوط به افزایش سرمایه‌گذاری عربستان در چچن و افزایش مشارکت میان ریاض و این منطقه مسلمان نشین روسیه را به بحث گذاشت.

بر اساس این گزارش، این هیأت سعودی که به ریاست معاون ولیعهد عربستان به چچن سفر کرده بود حامل پیام خاندان سلطنتی عربستان برای روسیه و منطقه چچن بود و در نهایت پیشنهادات مقامات چچنی برای مشارکت اقتصادی در این منطقه را نیز با خود به ریاض برد.

بنا به اعلام قدیروف، مقامات چچنی گزینه‌های متعددی را برای هیأت سعودی مطرح کردند و نماینده ریاض نیز اعلام کرد که به زودی سرمایه‌گذاران سعودی برای مشارکت در طیف گسترده‌ای از پروژه‌های اقتصادی به چچن خواهند آمد.

به نوشته نیوزویک، پروژه‌هایی که چچن به دنبال سرمایه‌گذاری و حمایت عربستان در آنهاست شامل ساخت یک مجموعه پیست اسکی در منطقه قفقاز شمالی، یک آسمان خراش در شهر گروزنی با نام «برج احمد» برگرفته از نام پدر قدیروف و نیز یک مرکز آموزش بین‌المللی برای نیروهای ویژه می‌شود.

این در حالیست که «بندر بن‌ سلطان» رئیس سابق اطلاعات عربستان نیز دو سال پیش به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه هشدار داده بود که اگر از سوریه خارج نشود عربستان سعودی برای تحریک تندروهای چچن وارد عمل خواهد شد.

بنا به اعتقاد کارشناسان، محمد بن سلمان تحرکات تازه ای را برای افزایش توان نظامی معارضین سوری از چند هفته قبل آغاز کرده است که علایم آن نیز در صحنه میدانی نبرد در سوریه کاملا مشخص است.

این شاهزاده جوان سعودی به دلیل فراهم شدن شرایط یکی از منابع افزایش توان نظامی معارضین سعودی را چچن انتخاب کرده است. وی شیوه مرسوم آل سعود در سیاست خارجه یعنی پیشنهاد سرمایه گذاری و ترزیق دلار نفتی در مقابل گرفتن امتیاز را در چچن در پیش گرفته و به دنبال فرآهم کردن زمینه حضور بیشتری از چچنی ها برای انتقال به سوریه است.

از سوی دیگر محمد بن سلمان نیز همانند بندر بن سلطان معتقد است که باید روسیه را در حیات خلوتش تحت فشار قرار داد تا در پرونده های همچون سوریه مجبور به عقب نشینی شود.

هرچند آل سعود عملا با کاهش قیمت نفت ماه هاست که علاوه بر ایران تلاش می کنند روسیه را نیز به لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار بدهند.

به اعتقاد ناظرین بین المللی گرچه روسیه در سالهای اخیر نفوذ خود را در حکومت چچن افزایش داده ولی تحرکات عربستان در چچن همواره یکی از نگرانی های امنیت ملی مسکو به شمار می آید.

تحرکات آل سعود در چچن بیش از پیش عربستان و روسیه را در مقابل هم قرار خواهد داد و پوتین این اقدامات را نمی تواند به راحتی تحمل کند.

گفتنی است، پیش از این نیز افشا شده بود که بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی از رئیس جمهور چچن خواسته است زمینه مشارکت جنگجویان چچنی را در تجاوز به یمن در مقابل حمایت مالی و سرمایه گذاری سعودی در این جمهوری فراهم کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به نتیجه نمی رسه
Iran, Islamic Republic of
پوتین نباید گول بخوره