سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰
۲

جزئیات تازه از گشت نامحسوس پلیس از زبان سردار اشتری

دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 490251
اين افراد کار را بلد هستند. 24 ساعت در صحنه هستند، مي‌شناسند و دوره‌هاي لازم را ديده‌اند. مورد اعتماد و ضابط دادگستري و قوه قضائيه هستند. اين افراد از کارکنان ما هستند، کدي دارند و مي‌توانند اين کار را انجام دهند.
جزئیات تازه از گشت نامحسوس پلیس از زبان سردار اشتری
به گزارش جهان، سردار حسین اشتری فرمانده ناجا در گفت و گو با هفته نامه مثلث در پاسخ به سوالی مبنی بر " طرح گشت نامحسوس که اين روزها مورد توجه قرار گرفته مسلما در راستاي همين تامين و حفظ امنيت و آرامش جامعه است. از مباحث مطرح‌شده در چند وقت اخير به‌نظر مي‌رسد ناجا در اين زمينه مظلوم واقع شده است. حتي برخي مقامات دولتي از جمله مقامات ارشد وزارت کشور هم عنوان کردند که طرح اين‌گونه نبود که بعضا برخي رسانه‌ها با گرايش‌هاي خاص سياسي مطرح کرده‌اند. من مي‌خواهم بپرسم اين طرح دقيقا چيست، چه هدفي دارد و چرا تصميم گرفته شده که اين طرح اجرايي شود؟" گفت: نکته اول اين است که ما قبل از انجام طرح‌ها و ماموريت‌ها روي آنها کار کارشناسي مي‌کنيم. در واقع اول بايد تکليف قانوني داشته باشيم.

شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مصوباتي که داشت به ما مسئوليت داده در قبال ناهنجاري‌هاي اجتماعي و اخلاقي ورود پيدا کنيم. قوه محترم ‌قضائيه هم اين مساله را از ما خواسته و حمايت هم مي‌کند، مردم هم مطالبه دارند.

 پس قانون را داريم، قوه‌قضائيه و مردم را هم داريم که از ما مطالبه دارند که نيروي انتظامي ‌در قبال اين ناهنجاري‌ها، اقدام انجام دهد.

نيروي انتظامي ‌هم براساس وظايف ذاتي‌اش که برخورد با جرائم مشهود است کارش را به صورت روزمره انجام مي‌دهد و اثراتش را هم مي‌بينيد. اين موضوعي که اخيرا به آن اشاره شد، خيلي جديد و نو نبود.

ما معتقديم در برخي جاها وقتي پليس به صورت آشکار وارد مي‌شود، مجرمين مطلع مي‌شوند. مثل کساني که در پارک‌ها و کوچه‌ها موادمخدر مي‌فروشند. برخي محلي‌ها به ما مي‌گويند که با ورود گشت‌هاي شما فروشنده‌ها به کناري رفته و بعد از آن دوباره برمي‌گردند.

ممکن است که يک ساعت يا دو ساعت تا ورود گشت بعدي طول بکشد چون ما آن‌قدر امکانات در اختيار نداريم.

ايستگاه تاکسي نيست که گشت‌هاي ما پشت سر هم برسند. درخواست مردم اين بود که محله‌ها را به صورت غيرمحسوس هم زيرنظر بگيريم و بعد اقدام کنيم.

يا مثلا خودروهايي که در اتوبان براي نواميس مردم مزاحمت ايجاد مي‌کنند. نمونه‌اش يک خانم است که کارمند اداري است.

او از سر کار برمي‌گردد درحالي که دختربچه‌اش را در خودرو سوار کرده تا به منزل برسند. در اتوبان چند نفري در خودرويي برايش مزاحمت ايجاد مي‌کنند.

اين خانم عنوان کرده زماني که گشت حضور داشته، مزاحمين آرام بودند و بعد از رد شدن گشت، دوباره مزاحمت خود را از سر مي‌گرفتند.

 اوضاع به‌گونه‌اي مي‌شود که اين خانم به دليل اضطرابي که پيدا مي‌کند با جدول برخورد کرده و منجر به مجروح‌شدن فرزندش و ايجاد مشکلات مي‌شود.

خودِ اين خانم به ما پيشنهاد مي‌داد که در اتوبان‌ها و جاده‌ها کساني را داشته باشيد که ببينند و بعدا با آنها برخورد داشته باشند.

ما بايد کاري در جامعه و کشور بکنيم که ناموس مردم، دختر، مادر و خواهر من و شما اگر هر وقت از شبانه‌روز اراده کرد که در کل کشور در خياباني براي انجام کاري برود، هيچ‌کسي حق نداشته باشد به او جسارت کند.

 البته قشري که با اراده دنبال کار خلاف هستند، مساله ديگري است. هدف ما ايجاد امنيت براي شهروندان عزيز است نه گروهي که عامدانه خلاف مي کنند ، در واقع مي بايست فضا براي اين عده نا امن باشد.

چه پسر، چه دختر، زن، مرد، کوچک، بزرگ، پير يا جوان هروقت اراده کرد از اين سر شهر به آن سر شهر برود و شما در خانه احساس کنيد که او به راحتي به مقصد مي‌رسد. بايد چه کار کنيم که اين امنيت بيشتر شود؟

يک بخش جلوگيري است؛ در جايي که مي‌بينيم خلافي صورت مي‌گيرد اما يک بخش هم وجود دارد که ما نمي‌بينيم. البته دوربين‌هايي که نظاره‌گر ‌ترافيک است، حتما جرائمي‌ را که پيش مي‌آيد، مي‌بينند.

تصويري که اخيرا از زورگيري يکي از شهروندان در جرايد منتشر شد، توسط همين دوربين‌ها برداشته شده است که البته اقدامات بعدي آن هم براي دستگيري متهم به خوبي انجام شد. اين دوربين، شکلي از نظارت و پايش نامحسوس پليس است.

يک جايي هم دوربين نيست و شما که منزلتان مي‌رويد و مورد اعتماد پليس هم هستيد، فقط يک پيامک مي‌دهيد، در اين بخش هيچ‌کس نبايد برخورد کند. آن فردي که به صورت غيرمحسوس اطلاعات مردمي‌ را به ما مي‌رساند مثال همان ارتش 20 ميليوني است که امام فرمودند.

مردم بايد خودشان در امنيت خودشان مشارکت داشته باشند. شما به منزلتان مي‌رويد بدون اينکه با کسي درگير شويد با مشاهده يک اتفاق به اولين مرکز پليس، پيامک مي‌زنيد. البته شما به يک جا پيامک مي‌زنيد و اولين مرکز پليس به صورت اتوماتيک مشخص مي‌شود.

 هيچ برخوردي هم اجازه نداريد که انجام دهيد. شما مي‌توانيد اين گزارش را بدهيد چون مورد اعتماد پليس هستيد و بلافاصله با اين گزارش شما، مبادرت به رسيدگي مي‌کنند.

قرار است در حوزه تهران در مرحله اول از همکاراني استفاده شود که دوره‌ديده هستند و کار هم بلدند.

در وقت اداري‌شان، کار اصلي‌شان را مي‌کنند و وقت شيفت استراحت‌شان که 24 ساعت براي رسيدگي به زندگي است، مي‌تواند مثلا موقع خريد با همسرش در خيابان اگر اتفاقي را ديد، پيامک کند.

اين افراد کار را بلد هستند. 24 ساعت در صحنه هستند، مي‌شناسند و دوره‌هاي لازم را ديده‌اند. مورد اعتماد و ضابط دادگستري و قوه قضائيه هستند. اين افراد از کارکنان ما هستند، کدي دارند و مي‌توانند اين کار را انجام دهند.

ممکن است در 24 ساعت تنها دو پيام بزند و با اينکه خودش پليس است و 24 ساعت قبل، حکم داشته اما باز هم برخورد نمي‌کند.

اين فرد مي‌تواند پليس، استاد دانشگاه، خبرنگار، کاسب، خانم، مرد يا دبيرستاني يا حتي جنابعالي باشيد.

هر جايي که براي مردم مزاحمت ايجاد شد بايد پليس طبق قانون و حکمي‌ که مي‌گيرد، مطلع شود و بر شخصي که تخلف کرده ورود پيدا کرده و برخورد کند.

ما معتقديم اين جمعيت خلافکار زياد نيست، يعني آن کساني که در اين حوزه تخلفاتي دارند، نسبت به مردم خيلي اندک هستند. مردم ما فهميم، خوب و قانونمند هستند.

تنها بخشي هستند که اين اذيت‌ها را در حوزه‌هاي حجاب و عفاف، آلودگي صوتي، موادمخدر، سرقت و آسيب‌هاي اجتماعي دارند.

نبايد بگذاريم در جامعه به صورت علني اين اتفاقات بيفتد. ما دنبال اين هستيم که اين ارتباط مردمي‌ را تقويت کنيم و مردم همه پليس افتخاري ما باشند و با داشتن يک کد با ما در تماس باشند. اين بهترين طرح است و مي‌توان روي آن کار کرد.

البته ممکن است در اعلام‌کردن و انعکاس آن در رسانه‌ها، اشکالاتي باشد ولي مطمئنا اين کار خوبي است و بايد هم تقويت شود. همه کمک کنند تا به آرامش و امنيتي که مدنظر آقاست، برسيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بسیار موافقم
احسنت
یک استاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
بنده برای دختر و پسرم با این وضع پوششی که رایج شده احساس خطر می کنم و اکیدا از نیروی انتظامی انتظار دارم با هنجار شکنان اعم از مواد فروشان، بد یا بی حجابان و آلوده کنندگان صوتی و... برخورد قاطع داشته باشند. نمی شود در محیطی عده ای را رها کنند که سم در جامعه منتشر کنند و افرادی تحت عنوان آزادی (بخوانید بی بند و باری) مدافع آن ها باشند و عده ای دیگر آسیب ببینند. عقل اقتضا می کند با سرعت و جدیت جلوی آن ها گرفته شود.