يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

چرا مسلمین باهم احساس نزدیکی نمی کنند؟!

يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب: 489918
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دشمن مرزهای بین مسلمانان را آن اندازه زیاد کرده که گاهی با دیگر مسلمانان احساس نزدیکی نمی‌کنیم، باید بتوانیم با ارتباطات فرهنگی زمینه گفت‌وگو را باز کنیم و از ارتباطات جهانی باز نمانیم.
به گزارش جهان، محمود واعظی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و عضو شورای سیاستگذاری نشست‌های فرهنگی ایران و جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره نتایج و برآیندهای این نشست‌ها در سطح بین‌المللی عنوان کرد: شرایط جمهوری اسلامی ایران بیش از هر زمانی اقتضا می‌کند که باب مفاهمه و گفت‌وگو را با کشورها باز کند.

وی در ادامه افزود: متأسفانه در سال‌های پیش نهادهای فرهنگی به دلیل اینکه نتوانستند شایسته کار کنند دشمن به مراتب قوی‌تر توانست فضای رسانه‌ای و تبلیغی دنیا را در دست بگیرد، علتش هم این است که ارتباط گیری با خارج از کشور به چند نهاد سپرده شد و افراد فرهنگی و اساتید ما هیچکدام احساس مسئولیت برای این ارتباط گیری نکردند و ابزارش را نیز در دست ندارند.

واعظی با اشاره به اینکه بسیاری از اساتید و دانشجویان دکتری ما توان علمی گفت‌وگو با خارج از کشور را دارند و می‌توانند شبهات و سمپاشی‌ها را پاسخ بدهند منتها مجهز به زبان نیستند، افزود: متأسفانه با کشورهای عربی، انگلیسی و اردو زبان ارتباط عالمانه و منطقی نداریم، با اینکه بیش از 3.5 میلیون جمعیت دانشجویی داریم و در هفته هزاران پیام در تلگرام و نرم‌افزارها رفت و آمد می‌کند که درصد اندکی از اینها به زبان غیر فارسی است و بنابراین ما در این زمینه بسیار عقب مانده ارتباطی هستیم.

معاون آموزش دانشکده الهیات دانشگاه تهران در ادامه افزود: اما دشمن حتی پایان‌نامه‌های خود را از زمان انتخاب موضوع رصد کرده و ناشر آن را مشخص می‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به استثنای رشته‌های فنی، ‌موج جهان اسلام بر گفتمان انقلاب اسلامی متمرکز شده است، توضیح داد:‌ در این حوزه اساتید ادبیات عرب،‌ الهیات و فلسفه ما باید فعال شوند و در دنیا ریشه بدوانند.

وی با تأکید بر اینکه نباید از ارتباطات جهانی باز بمانیم، توضیح داد: با تجربه بیش از بیست ساله در عرصه فرهنگ اذعان می‌کنم که وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش و سایر نهادهای متصدی عرصه فرهنگی ارتباطات فرهنگی را دست کم گرفته‌اند.

واعظی درباره فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مبنی بر راه اندازی گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب گفت: دشمن مرزهای بین مسلمانان را آن اندازه زیاد کرده که گاهی با دیگر مسلمانان احساس نزدیکی نمی‌کنیم، فهم ایران در تمدن اسلامی آن اندازه هست که پای میز مذاکره با جهان عرب بنشیند.

وی در ادامه افزود: این گفت‌وگوها بین دانشگاهی برگزار می‌شود و جلسه‌ای که بنده خودم در تونس بین اساتید دانشگاه حضور داشتم متوجه اهمیت این موضوع شد. بسیاری اساتید آنجا درباره دانشمندان ما بهتر از ما صحبت می‌کردند، به طور مثال یکی از اساتید دانشگاه تونس درباره ابن خلدون بسیار اطلاعات خوبی داشت، ما هم چشم امید داریم که این گفت‌وگوها بابی برای توسعه گفت‌وگو و همکاری‌های علمی بشود.

واعظی با بیان اینکه گفت‌وگو را باید برای خود گفت‌وگو انجام دهیم، توضیح داد: امروز ارتباطمان با برخی کشورها به لحاظ فرهنگی ضعیف یا قطع شده است نباید اجازه این قطع ارتباط را بدهیم، اساتید باید با همکاری نظام ارتباطشان را افزایش دهند.

استاد دانشگاه تهران در پایان افزود: امیدواریم این حرکت‌ها زمینه خوبی برای ارتباطات بهتر جمهوری اسلامی با جهان عرب شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *