شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰
۳
اوباما به دنبال راضی نگه داشتن عربستان؛

توافق نیمه پنهان با آمریکا، برای نفوذ عربستان در عراق پساداعش

دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب: 488553
برخی کارشناسان معتقدند در حالیکه آمریکا به برخی خواسته های نظامی عربستان پاسخ نداده ولی آمادگی دارند در عراق به آنها امتیازاتی بدهند و بدین ترتیب آنها را راضی نگه دارند.
توافق نیمه پنهان با آمریکا، برای نفوذ عربستان در عراق پساداعش
گروه بین الملل جهان نيوزـ سفر اخیر اوباما به عربستان سعودی با همه حواشی یک توافق نیمه پنهان داشت که کمتر مورد توجه رسانه های منطقه تاکنون قرار گرفته است.

اوباما در نشست با سران شورای همکاری خلیج فارس از عراق و حیدر العبادی به عنوان متحد خود و عربستان و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس نام برد و خواستار همکاری با عراق شد.

برخی کارشناسان معتقدند در سفر اخیر اوباما به ریاض یک توافق نیمه پنهان درباره عراق صورت گرفته است. در این توافق، قرار شده است عربستان دوباره به عراق برگردد. اما عربستان سالهاست با تجهیز گروه های تروریستی دولت عراق پس از صدام را تحت فشار امنیتی قرار داده است.

مقامات عربستان پس از صدام هیچگاه روابطشان را همانند یک کشور عادی  با دولت های جدید عراق برقرار نکردند. عربستان از اینکه دولت جدید به ایران نزدیک است برای خود توجیهه ای می دید که هرنوع اقدامی علیه دولت منتخب عراق انجام دهد. اساسا یکی از گلایه های آل سعود از آمریکا این بود که ارتش آمریکا صدام را از عراق بیرون کرد و در عوض دولتی بر سرکار آمد که همراه ایران در منطقه محسوب می شود. عربستان البته در طول این سالها تلاش کرد که اپوزسیون دولت های متتخب عراق را مرتبا تقویت کند و گروه های سنی نزدیک به خود را به عنوان ابزار فشار، با حمایت های مالی و سیاسی و حتی تسلیحاتی تقویت کند. با این وجود حضور داعش در عراق و اختلافات سیاسی و اجتماعی در میان مسئولین عراق سبب شده که یکبار دیگر طمع عربستان به عراق بیدار شود.

در همین حال اوباما نیز که قبلا در عراق برای حضور گسترده نظامی در عراق مرتبا اظهار بی علاقگی میکرد ولی در حوزه سیاسی رسما وارد درگیری های طایفه ای در عراق شده و البته می خواهد به عربستانی ها هم سهم بدهد. این در حالیست که آمریکایی ها از حملات هوایی به داعش در عراق پا را فراتر گذاشته و اعزام نیرو زمینی را نیز چند وقتی است که در برنامه کاری خود قرار داده اند.

برخی کارشناسان معتقدند در حالیکه آمریکا به برخی خواسته های نظامی عربستان پاسخ نداده ولی آمادگی دارند در عراق به آنها امتیازاتی بدهند و بدین ترتیب آنها را راضی نگه دارند.

اوباما استراتژی سیاسی خود را در عراق بازگشت به راه حل سیاسی با شعار بازگرداندن سنی ها به ساختار قدرت قرار داده است.

ظاهرا آمریکایی ها عربستانی ها را متقاعد کرده اند که اگر تنها به نقش منفی – تقویت صرف تروریست ها- بپردازد و وارد عرصه سیاسی عراق نشود دیر یا زود ارتش عراق و نیروهای مردمی بر داعش غلبه می کنند و عربستان هم میزان نفوذی را که در عراق دارد را هم از دست خواهد داد.

در اینکه العبادی به چه میزان به عربستان و نقش آن در ایجاد برخی اجماع طایفه ای در عراق تمایل دارد، تردیدهای وجود دارد هرچند که نخست وزیر عراق برای تشکیل کابینه جدید و اصلاحات در عراق فعلا در مسیری قرار گرفته که بیشتر رویه عملگرایی دارد.

اما برخی تحرکات نشان می دهد که زمینه هایی برای ورود عربستان به عراق در حال ایجاد شدن است. منجمله اخباری که از تلاشهای مخفیانه  برای صدور عفو طارق الهاشمی و گروهی از تروریستها که دهها تن از شهروندان را به خاک و خون کشیده اند، حکایت می کند.

طارق هاشمی که حامی بعثی ها بوده از عوامل نزدیک به عربستان نیز در عراق به شمار می آید که پس از فرار از عراق غیابا حکم اعدامش توسط دستگاه قضایی عراق صادر شده است.

با این وجود سفیر عربستان در بغداد ادعا کرد که این کشور آماده اعزام نیرو به خاک عراق به منظور جنگ با گروه تروریستی داعش است.

ثامر السبهان در مصاحبه با "العربیه نت" با ادعای اینکه عربستان در صدد ایجاد روابط حسنه با عراق به نحوی که به نفع ملت دو کشور باشد، است، گفت: ریاض در صورت درخواست بغداد آماده جنگ با داعش در خاک عراق است.

سفیر عربستان همچنین ادعا کرد که ریاض کمک هایی را با هماهنگی دولت عراق به ساکنان الانبار، فلوجه و هیت ارائه داده است.

کمک های به ظاهر بشر دوستانه عربستان در مناطق سنی نشین با توجه به سوابق عملکرد عربستان در عراق، این نگرانی را بوجود آورده که آل سعود عملا خود را برای یک دوره پرنفوذ در عراق پسا داعش آماده می کند.

در این میان شاید خوشحالترین فرد جوبایدن معاون اول اوباما باشد که طراح تجزیه عراق و تشکیل سه حکومت در این کشور اسلامی است.

آمریکایی ها اگر چه نهایتا نمی خواهند که برخی گروه های تکفیری یک حکومت مستقل سنی ضد آمربکایی را در عراق بدست بیاورد ولی حتما از تشکیل یک دولت سنی همراه با خود در بخش های از عراق همانند دولت اقلیم کردستان عراق حمایت خواهد کرد. به نظر می رسد که بازگشت عربستان آنهم در پوشش همکاری های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در درازمدت تبعات سنگین سیاسی و امنیتی برای عراق خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اسرائیل پدر هر دوتاشونه
Iran, Islamic Republic of
باز چقدر ضعیف شده آمریکا
Canada
بهترین و بی خطر ترین راه فعلا منسجم ماندن کشور عراق است و تجزیه ی این کشور مورد علاقه ی کشورهای همسایه ی آن مانند ایران و ترکیه نیست.کمکهای مالی عربستان به عراق باید حتما از طریق دولت قانونی عراق بدست عراقیها برسد.