چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

تاکید رهبر معظم انقلاب بر کشاورزی سبز

پنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۵۱
کد مطلب: 487896
ازجمله، واردات محصولات تراریخته (روغن تراریخته) به کشور موضوعی است که حامیان محصولات تراریخته برای توجیه کشت این محصولات در کشور به آن استناد می‌کنند.
سرویس اقتصادی جهان نيوز‌ ـ علی رضایی: برخی از حامیان تولید محصولات تراریخته در مواجهه با منتقدان تولید انبوه این محصولات از شیوه‌های تخریب شخصیت، تهدید و برچسب‌گذاری‌های نامناسب از قبیل: فناوری هراسان، مخالفان پیشرفت، رانت‌خوار، بی‌اخلاق، عوام‌فریب و... به‌صورت علنی استفاده کرده و با مصاحبه‌های گسترده در رسانه‌ها و برگزاری همایش و کارگاه‌های آموزشی به دنبال ترویج و عادی‌سازی موضوع در بین افکار عمومی و رسانه‌ها می‌باشند، درحالی‌که همان‌گونه که اشاره شد، برای دستکاری در طبیعت محصولات کشاورزی، باید اطمینان علمی لازم از آثار بلندمدت، و چارچوب‌های استاندارد وجود داشته باشد.

ازجمله، واردات محصولات تراریخته (روغن تراریخته) به کشور موضوعی است که حامیان محصولات تراریخته برای توجیه کشت این محصولات در کشور به آن استناد می‌کنند. در حالیکه منتقدان در پاسخ بیان می‌کنند که اولاً وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که تاکنون مجوزی برای واردات محصولات تراریخته صادر نشده است و ثانیاً در صورت ورود این محصولات به کشور لازم است تا سازمان‌های مربوطه نسبت به برخورد با متخلفین اقدام نمایند و با کنترل بیشتر مانع از واردات این محصولات شوند و یا نسبت به برچسب­گذاری آنها اقدام نمایند. درواقع یک امر خلاف قانون نمی‌تواند توجیه یا مجوزی برای انجام عمل دیگری (کشت محصولات تراریخته) باشد.

اگرچه در راستای خودکفایی نیازمند افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌باشیم و این امر با افزایش سطح زیر کشت مقدور نبوده و لازمه آن استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های نوین در داخل مزرعه است، اما به گفته متخصصان کشاورزی ظرفیت تولید کشور در استفاده از فناوری‌های رایج غیر ژنتیکی نه‌تنها هنوز به مرز اشباع نرسیده است بلکه در مواردی در سطح بسیار پایینی می‌باشد (بهره‌وری آب کمتر از 40 درصد، مکانیزاسیون کمتر از 60 درصد، کود و سم معادل یک‌سوم بهره‌وری جهانی و بهره‌وری خوراک دام و طیور نیز بسیار پایین است)، لذا موضوع افزایش تولید و تأمین امنیت غذایی کشور که به‌عنوان شعار اصلی حامیان محصولات تراریخته مطرح می‌گردد همچنان از طریق مسیرهای تکنولوژیک سالم و غیر ژنتیک امکان­پذیر است.

همچنین رهبر معظم انقلاب در بند هشتم سیاست‌های کلی محیط‌زیست در ذیل اصل گسترش "اقتصاد سبز " به‌صراحت بر تولید محصولات سالم و ارگانیک تأکید فرموده و بیان نموده‌اند: "گسترش اقتصاد سبز با تأکید بر صنعتِ کم‌کربن، استفاده از انرژی‌های پاک، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک و مدیریت پسماندها و پساب‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی، اجتماعی، طبیعی و زیست‌محیطی ..."، نشانگر آن است که علی‌رغم حمایت مستمر از گسترش علم و فناوری، دغدغه‌های زیستی اجازه هر نوع اقدام اجرایی را به مسئولان نمی‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *