دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
در اولین جلسه ستاد اربعین مطرح شد؛

برخی از مشکلات مرز شلمچه در اربعین ۹۴

سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۰
کد مطلب: 486068
امام جمعه خرمشهر به جا آوردن نماز اول وقت را از سنت های رایج عراق در اربعین پارسال خواند و گفت: باید برای احیا فرهنگ نماز جماعت و در اول وقت در مرز شلمچه نیز تلاش بیشتری صورت گیرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، نخستین جلسه ستاد اربعین در سال ۹۵ با حضور امام جمعه خرمشهر، مدیرکل حج و زیارت خوزستان و  فرمانداران بهبهان و آغاجاری و معاونان فرماندارن ایذه، آبادان و امیدیه به عنوان شهرستان های معین به ریاست فرماندار خرمشهر در سالن شهید دورقی فرمانداری خرمشهر برگزار شد.
 
امام جمعه خرمشهر در این جلسه با تأکید بر اهمیت توجه به نماز اول وقت، به جا آوردن نماز اول وقت را از سنت های رایج در عراق طی اربعین سال گذشته خواند و افزود: باید برای احیا فرهنگ نماز جماعت و در اول وقت در مرز شلمچه نیز تلاش بیشتری صورت گیرد.
 
حجت الاسلام سید نبی موسوی فرد با برشماری برخی از مهمترین مشکلات موجود در مرز شلمچه طی اربعین ۹۴، نبود سرویس های بهداشتی و نمازخانه در نقطه مرزی و آن سوی مرز را از مهمترین مشکلات موجود برشمرد.
 
وی همچنین خواستار قرار دادن تکایا در دو سوی جاده واگذاری زمین به موکب داران به این منظور شد.
 
مدیرکل حج و زیارت استان خوزستان نیز در این جلسه با اشاره به کمبود مواکب در روزهای پس از اربعین حسینی در عراق، خواستار تقسیم بندی مواکب به دو گروه A و B استفاده از گروه A در خاک کشور و گروه B در خاک عراق و پس از پایان موسوم اربعین شد.
 
ناصر حویزاوی بحث موکب داران خدمات رسان در اربعین در مرز شلمچه اشاره و عنوان کرد: ایجاد مجمع موکب داران و دعوت از نماینده این مجمع برای حضور در جلسات و تبادل نظر و همچنین ایجاد کمیته فنی و عمرانی که دستور العمل های خود را به موکب داران ابلاغ کند از نکات مهمی است که باید از اکنون برای آن چاره اندیشی کرد.
 
دبیر ستاد اربعین شلمچه بر لزوم اعمال برخی ساز و کارها برای بهبود شرایط در اربعین سال جاری تأکید کرد و تشکیل دبیرخانه و تعیین شرح وظایف برای این دبیرخانه، تدوین برنامه جامع مدیریتی، انجام تقسیم کار را از جمله مواردی دانست که باید در سال جدید مورد توجه قرار گیرند.
 
مدیرکل حج و زیارت خوزستان در ادامه عنوان کرد: اتصال و راه اندازی خطوط ریلی خرمشهر به بصره نیز نکته مهمی است که امیدواریم از سوی فرماندار خرمشهر پیگیری شود.
 
وی با تأکید بر نقش بانوان در ایجاد عظیم ترین مانور تشیع، خواستار توجه به این قشر و ایجاد مواکب ویژه بانوان شد.
 
حویزاوی همچنین پیشنهاد تألیف کتابی با عنوان «کتاب اربعین» را داد و گفت: باید این حرکت عظیم و گسترده در سال های گذشته به کتابی برای روایت خاطرات، گزارش ها و مصاحبه ها با زائران تالیف شود که تعیین نویسنده و نوع ادبیات در نگارش این کتاب مستلزم دقت و بررسی است.
 
لزوم بهره گیری از خرد جمعی برای تصمیم گیری
 
مدیر سایت تجاری شلمچه نیز در این جلسه با اشاره به برخی تصمیم های مطرح شده برای اعمال طرح های عمرانی و ایجاد سازه های ثابت در مسیر مرز شلمچه خواستار بازنگری در برخی طرح ها از جمله طرح احداث پارکینگ شد.
 
محمد نظارت با بیان اینکه باید تصمیم گرفته شده برگرفته از خرد جمعی باشد، افزود: اگر تصمیم گیری جامعی صورت نگیرد و طرح جامعی نداشته باشیم مجبور به بازنگری و تخریب سازه هایی می شویم که برای احداث آنها هزینه های قابل توجهی صرف شده است.
 
وی اظهار کرد: باید کاری انجام شود که شدنی باشد و احداث پارکینگ با ابعاد وسیع بسیار هزینه بردار است و برای زمین های اطراف مرز نیز طرح ها و برنامه های مختلفی دیده شده است.
 
مدیر سایت تجاری شلمچه با تأکید اینکه باید کاری ماندگار در منطقه  شلمچه انجام شود، جدا کردن مسیر تردد زائران از مسیر تجاری را از جمله کارهای ماندگار دانست.
 
 درپایان جلسه از فرمانداران معین و برخی فعالان در عرصه خدمات رسانی به زوار اربعین با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.
 
مطرح نشدن مشکلات اصحاب رسانه از سوی متولیان امر همچون سازمان حج و زیارت و فرماندار خرمشهر در ردیف مشکلات موجود و عدم تقدیر از خبرنگاران برای انعکاس رویدادهای مرز شلمچه  در اربعین که واکنش خبرنگاران حاضر در جلسه را در برداشت از جمله حاشیه های این نشست بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *