جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۲
۷
دلیل انحلال معاونت طب سنتی از زبان یک پژوهشگر طب سنتی؛

تمایلی به رونق طب سنتی نبود، کار به انحلال معاونت کشید!

اشتباهات پزشکان طب سنتی؛ انحصارطلبی و اقتصاد محوری
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب: 485833
یک متخصص بیماری‌های عفونی و پژوهشگر طب سنتی گفت: وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی نتوانست برنامه‌ریزی درستی داشته باشد ضمن اینکه این وزارتخانه از همان ابتدا تمایلی به رونق گرفتن طب سنتی نداشت.
تمایلی به رونق طب سنتی نبود، کار به انحلال معاونت کشید!
به گزارش جهان، محمد فصیحی دستجردی در گفت‌وگو با تسنیم درباره انحلال معاونت طب سنتی وزارت بهداشت و تبدیل آن به یک اداره‌کل و تقلیل سطح طب سنتی در بدنه این وزارتخانه اظهار داشت: در واقع یکی از اهدف طب سنتی، ایجاد یک طب ارزان برای تأمین و ارتقای سطح سلامتی مردم بوده است که متأسفانه این موضوع تا به امروز به دلیل عملکرد مسئولان این حوزه و برخی از دست‌اندرکاران حوزه طب سنتی چندان محقق نشده است.

وی افزود: از سویی وزارت بهداشت نیز تا به امروز نتوانسته به خوبی برای طب سنتی برنامه‌ریزی کند و به همین دلیل غالب پزشکانی هم که وارد این طب شدند بیشتر در پی "کسب سود" خود بودند که نتیجه آن این شد که طب سنتی نتوانست چهره واقعی، قدرت و ظرفیت بالای خود را به جامعه نشان دهد و به نظرم وزارت بهداشت از این جهت حق تقلیل جایگاه این طب را دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و پژوهشگر طب سنتی با اشاره به نقش وزارت بهداشت در عدم پایه‌ریزی صحیح پایه‌های طب سنتی در وزارت بهداشت و در سطح جامعه خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی برنامه‌ریزی درستی نتوانست به عمل آورد ضمن اینکه این وزارتخانه از همان ابتدا تمایلی به رونق گرفتن طب سنتی نداشت.

وی یادآور شد: بر این اساس، ملزومات طب سنتی از همان ابتدا به صورت ناقص تدوین شد لذا بنده از این جهت به وزارت بهداشت برای تقلیل جایگاه طب سنتی از سطح معاونت به اداره کل حق می‌دهم.

فصیحی دستجردی افزود: بنده معتقدم که طب سنتی با وضعیت فعلی و نقشی که وزارت بهداشت در این خصوص داشته، راه اشتباه و بی‌راهه را در پیش گرفت و همین موضوع موجب شد که جایگاه این طب تقلیل پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه طب سنتی از همان ابتدا اشتباهاتی صورت گرفت که از جمله آنان می‌توان به انحصارطلبی پزشکان این حوزه و اقتصاد‌ محوری آنان اشاره کرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و پژوهشگر طب سنتی با اشاره به اینکه در طب سنتی اقتصاد‌محوری روش کاملاً اشتباهی است، متذکر شد: اگر کسی برای درآمد بیشتر به سمت این طب بیاید، این طب جایگاه خود را پیدا نخواهد کرد چرا که هدف از این طب، سالم بودن افراد در جامعه است که این موضوع طبیعتاً مراجعه به پزشک را کاهش می‌دهد.

فصیحی دستجردی با اشاره به این‌که مسیری که در این سال‌ها با سیاستگذاری‌های قبلی در طب سنتی طی شده باعث غلبه اقتصاد‌محوری و ترویج داروهای گران‌قیمت در این حوزه شده است، تصریح کرد: متأسفانه به خاطر همین سیاست‌گذاری‌های غلط، طب سنتی از سبک روان و تجویز داروهای ارزان‌قیمت گیاهی به سمت سبک اقتصاد‌محوری و تجویز داروهای گران‌قیمت سوق پیدا کرده است که این موضوع نه تنها مراجعه به پزشکان را کم نمی‌کند بلکه میزان مراجعات به آنان را افزایش می‌دهد.

وی افزود: مردم در گذشته فقط از طب کلاسیک استفاده می‌کردند اما در حال حاضر هم از طب کلاسیک و هم از طب سنتی استفاده می‌کنند لذا هزینه آنها برای درمان دو برابر نیز شده است در حالیکه یکی از اهدف طب سنتی، ایجاد یک طب ارزان جهت ارتقای سطح سلامتی مردم بوده است.

فصیحی دستجردی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت در طول این مدت نتوانسته به‌خوبی برای طب سنتی برنامه‌ریزی کند، گفت: بنده از قضیه تقلیل سطح معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت ناراحت هستم اما خود ما نیز در این مسئله مقصریم و شاید پس از این اتفاق، طب سنتی بتواند آنگونه که هست خود را نشان دهد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و پژوهشگر طب سنتی یادآور شد: علاوه بر وزارت بهداشت، عملکرد ضعیف و اقتصادمحوری پزشکان این حوزه را نیز باید در بروز این اتفاق سهیم دانست.

فصیحی دستجردی در خاتمه اظهار داشت: شاید برخی از فعالان و دست‌اندرکان طب سنتی قائل به این قضیه باشند که وزارت بهداشت به نوعی در پی القای عدم کارآمدی طب سنتی در سطح جامعه بوده است اما بنده به‌شخصه نظرم چنین نیست، چرا که من زمانی در وزارت بهداشت پست مدیریتی داشته‌ام و میدانم که در این وزارتخانه نگاه این است که اگر طبی خروجی‌های لازم را نداشته باشد، می‌گویند که نباید بیش از اندازه به آن بها داده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با نام
انصافا یه کلینیک مجهز طب سنتی توی تبریز بازگشائی شده که داره با طبابت سنتیش غوغا میکنه.
به خدا قسم قوف العاده هستند
بیماری ای که مادرم 20 سال باهاش دست و پنجهه نرم میکرد رو در عرض یک سال درمان کردند.
بایدم وزارت بهداشت نباید اهتمام جدی برای رونقش نداشته باشه چون در این صورت جواب اون همه متخصص و دکترای پول محور رو چجوری میخواد جواب بده؟ و بیشتر ثروت مندش کنه؟
جهان نیوز مدیونی کامنتمو منتشر نکنی
حرف حق زدم منتظر تایید کامنتم هستم تند تند میام سر میزنم منتشر نکنی خیلی نامردی
Romania
در همه چیز فروش دارائی ها ملی ...

من خودم بیماری حادی داشتم، معلولیت پزشکی مدرن در تشخیص و درمان صحیح بیماری باعث شد به پزشکان طب سنتی فارغ التحصیل پزشکی مدرن رجوع کنم و بحمدالله بسیار خردمندانه تر و حکیمانه تر و موفق تر بود. برای خودباختگان متاسفم ... که همۀ دارائی ملی و تمدنی ما را به تاراج می گذارند.
حق گو
بنده برای درمان بیماری خودم چندصد هزار تومن خرج طب سنتی و افراد نام آور این عرصه کردم که هیچ نتیجه ای نداشت
در صورتی که فقط برای من خرج تراشی شد
United States
آقای دکتر از خدا بترس !!!!!!!!
به عنوان یک کارشناس وزارت بهداشت عرض می کنم، تبدیل معاونت طب سنتی به مدیریت کل دفتر طب سنتی دقیقاً مخالف سیاست های اقتصاد مقاومتی و اتکا به توان داخل است. گسترش طب سنتی و گرایش مردم و پزشکان به مصرف و تجویز داروهای طبیعی و سنتی بزرگترین خطر برای مافیای داروست که سالها با این اهرم و تحریم داروهای خارجی و گران قیمت، ما را گرفتار کردند.. کاش سایر مسئولان این مسأله را جدی بگیرند. لااقل مسئولان حوزه پدافند غیر عامل می بایست در این خصوص واکنش جدی نشان دهند. به هیچ وجه به نفع مردم و کشور نیست...
جهان نیوزی های عزیز در این خصوص بیشتر واکنش نشان دهید چون عمق مسأله بسیار زیاد است. لااقل به فرمایشات حضرت آقا مراجعه کنید تا متوجه بشوید حتی در نگاه ایشان از نظر اقتصاد مقاومتی غذا و دارو جزو حوزه های راهبردی و کلان سیاست گذاری اقتصاد مقاومتی است...
United States
طب سنتی ایرانی بر پایه دانش و تجربه حکما و اطبایی نظیر ابن سینا بنا شده و کسانی که برای تایید ریزترین مسائل میبایست به مراجع علمی غربی رجوع کنند و حتی پدیده های ایرانی را نیز در راستای این منابع بررسی میکنند با خودباختگی میراث ایرانی را تباه می کنند
بابا طب سنتی چیه اینا دکان باز کردن
مگه الان میشه کسی بگه من با ماشین و هواپیما به مشهد نمیرم بلکه با شتر و اسب که سنتی است میخوام برم؟!
الان زمان پیشرفت و تکنولوژی هست باید از آن استفاده کرد و خرافات را کنار گذاشت