چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۸

مافیای انحصاری پزشکی و کنکور به هم رسیدند / خون مردم در شیشه و مسئولین در خواب زمستانی

چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۴۰
کد مطلب: 696502
برخی طرح شکست انحصار پذیرش دانشجویان علوم پزشکی را به مافیای کنکور نسبت می‌دهند؛ درحالی که حقیقت معکوس این ادعاست و درآمد مافیای کنکور از طریق انحصار در پذیرش دانشجو است تا تعداد زیادی پشت سد کنکور مانده و از آن‌ها درآمدزایی کنند.
مافیای انحصاری پزشکی و کنکور به هم رسیدند
به گزارش جهان نيوز، طرح دوفوریتی ۸۵ نماینده مجلس از طیف‌ها و جناح‌های سیاسی مختلف برای افزایش ظرفیت ورودی رشته‌های علوم پزشکی نشان از افزایش آگاهی نسبت به وجود انحصار در نظام سلامت بود و البته متنفعان این انحصار هم ساکت ننشسته و به طور سازماندهی شده با استفاده از قدرت و ثروت و نفوذ خود اقدام به مقابله با این طرح روبه‌جلو پرداختند و حتی تعدادی از نمایندگان را مجبور به اعلام تبری از این طرح کردند. جالب است برخی طیف نمایندگان خاص که قبلا ارسال پیامک طیف گسترده‌ای از مردم به نمایندگان برای لوایحی دیگر را شبکه تهدیدی ساماندهی شده می‌خواندند حال با روی باز از پیامک‌های یک طبقه خاص اقلیتی، قدرتمند و ثروتمند استقبال می‌کنند و این مورد به علاوه واکنش فوری وزیر بهداشت، معاون آموزشی او و رئیس سازمان نظام پزشکی نشانه‌ای از اثرگذاری شبکه مافیای انحصار موجود در نظام سلامت بر نهاد‌های تصمیم‌ساز و قانون‌گذار نظام است.
مافیای انحصاری پزشکی و کنکور به هم رسیدند / خون مردم شیشه و مسئولین در خواب زمستانی
سرانه کل پزشک به ازای 1000 نفر جمعیت در کشورهای آسیای میانه و آسیای غربی


همین‌که تنها مخالفان افزایش سهمیه ورودی پزشکی، دانشجویان پزشکی و پزشکان حاکم در نظام پزشکی و وزارت بهداشت هستند خود حاکی از آنست که موضوع نه بحث آموزش و نه تهدید سلامت عامه بلکه حفظ انحصاری بازار برای اقلیتی خاص است. برای مثال ذکر می‌شود که با این طرح‌ها سطح کیفیت آموزشی افت می‌کند؛ اکنون سالهاست که آزمون‌های علوم پایه، پیش‌کارورزی و صلاحیت بالینی پزشکی و بعضا آزمون‌های ارتقاء سالانه دستیاران تبدیل به آزمون‌های فرمایشی و نمایشی شده است. (وضع آزمون‌های معادل در سایر رشته‌های علوم پزشکی نیز مشابه همین است) اما پزشکان و دانشجویانی که خود را دغدغه‌مند کیفیت خدمات سلامت می‌کنند آیا اندک واکنشی به این موارد مهم در کیفیت آموزشی داشته‌اند؟! وزارت بهداشت که با اجرای نسنجیده طرح تحول سلامت آموزش را فدای پُز سیاسی دولت کرد حال چگونه مدعی کیفیت خدمات آموزشی شده است؟! رشد کیفیت آموزشی، آزمون‌های موثر و سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر می‌طلبد تا هرکس از هر طریقی وارد آموزش پزشکی می‌شود؛ با معیار‌های استاندارد قیاس شده و فارغ‌التحصیل شود و این مولفه وابسته به تعداد دانشجو‌ها نیست.

ضمنا پیگیری‌های صنفی خود پزشکان برای کاهش کشیک‌های غیرمنطقی در دوران عمومی و دستیاری نشان می‌دهد که با اصلاح این مساله می‌توان ظرفیت پذیرش را دو یا حتی چند برابر کرد بدون آنکه آموزش بالینی آسیب ببیند بلکه باعث افزایش بهره‌وری هم می‌گردد. کمبود هیأت علمی یا امکانات آموزشی، آزمایشگاهی و اتاق تشریح دیگر بهانه‌های آموزشی مخالفین شکست انحصار پزشکان است؛ این در حالی است که علت عدم گسترش این امکانات آنست که تأمین امکانات، رایزنی شرعی و قانونی برای رفع مشکل کمبود نمونه در اتاق تشریح و پذیرش هیأت علمی بیشتر به خود پزشکان انحصارطلب سپرده شده است و اگر ده‌ها سال دیگر نیز بگذرد این مشکلات رفع نخواهد شد، چون اراده‌ای برای رفع این تعارض منافع وجود ندارد اما وزارت بهداشت می‌تواند هنگام تصویب احتمالی طرح افزایش ظرفیت، ذکر کند که به چه حجم نیاز مالی برای تأمین امکانات نیازمند است و پس از صحت‌سنجی آن، می‌توان از طرقی نظیر مالیات بر پذیرش دانشجویان بین‌الملل و شبانه یا تقویت امکان بورسیه توسط نهاد‌های حکومتی یا خصوصی و صرف‌جویی در بودجه عظیم طرح تحول سلامت یا نهایتا دادن مجوز تأسیس موسسات غیردولتی آموزش پزشکی مشکل تأمین مالی این طرح را حل کرد.
 
مافیای انحصاری پزشکی و کنکور به هم رسیدند / خون مردم شیشه و مسئولین در خواب زمستانی
 
سرانه کل پزشکان در استان‌های ایران به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت


برخی عدم توزیع مناسب پزشک را دلیل بحران کمبود پزشک در کشور می‌خوانند، اما اینان توجه ندارند که اولا با محاسبه کل آمار پزشکان ایران به هر روش علمی و شفاف، فارغ از منطقه طبابت سرانه پزشک در کشور ما حدود نصف میانگین جهانی و بسیار کمتر از فلسطین اشغالی و سوریه جنگ‌زده است و ثانیا علت عدم حضور پزشکان در مناطق محروم این است که ایشان در مناطق مرفه و کلانشهر‌ها هم درآمد کافی دارند و این خود موید کمبود شدید پزشک در کشور است که حتی سرانه پزشک در کلانشهر‌ها هم اشباع نشده که این تجمع وجود دارد وگرنه خود پزشکان برای کسب درآمد، داوطلبانه به مناطق محروم مهاجرت می‌کردند. یا برخی طرح شکست انحصار پذیرش دانشجویان علوم پزشکی را به مافیای کنکور نسبت می‌دهند؛ درحالیکه حقیقت معکوس این ادعاست و درآمد مافیای کنکور از طریق انحصار در پذیرش دانشجو است تا تعداد زیادی پشت سد کنکور مانده و از آن‌ها درآمدزایی کنند.

تأسف بیشتر را باید برای دانشجویان فعال مدعی آزادگی و عدالت‌طلبی خورد چرا که ترجیح مسائل صنفی بر منافع جامعه، مردم را نسبت به حریت آن‌ها بدبین می‌کند.

شکست انحصار در پذیرش دانشجوی پزشکی عمومی و سایر رشته‌ها قدم اول و خط مقدم مبارزه با انحصارطلبی طبقه پزشکان است، اما برای مقابله با این تعارض منافع، شکست انحصار در پذیرش دستیار تخصصی و فوق تخصصی بسیار لازم به‌نظر می‌رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
وزارت بهداشت باید وزارت بهداشت باشد و آموزش پزشکی به وزارت علوم منتقل شود
Iran, Islamic Republic of
بله به وزارت علوم منتقل بشه تا به سرنوشت رشته های مهندسی دچار بشه تو هر شهر و روستا دانشکده پزشکی بزنن
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز. اینکه با افزایش ظرفیت پزشکی یک عده پزشک بیکار می شن دلیل نمیشه هزینه عدم بیکاریشون را ما بدیم....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم سایتهای خبری تو دام یه عده که هدفشون زدن رشته پزشکی نیفتن افزایش ظرفیت پزشکی مطمئن باشید این رشته رو به عاقبت رشته های مهندسی دچار می کنه ...
mohsen
Iran, Islamic Republic of
بعضی سایت ها رو دیده بودم که از "پزشک سرمایه دار" دفاع میکردن، عجیب ترین مطلب برایم متاسفانه در سایت yjc بود که فرموده بود که مافیای کنکور به دنبال افزایش ظرفیت پزشکی؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!! یعنی بزرگترین پارادوکسی که تو عمرم شنیده بودم. راستش من سالهاست که جهان نیوز رو دنبال میکنم و میدونم که آقای زاکانی یه طورایی به این سایت مربوط میشه و میدونم که ایشون پزشک هستند، وقتی که خبر رو اینجا دیدم اولش گفتم که حتما شما هم با اعمال نفوذ آقای زاکانی به طرفداری از پزشکان پرداختید اما با خوندن مطلب واقعا امیدوار شدم.....درود به پزشک با اخلاق . درود به زاکانی اصول گرا درود به پزشکیان اصلاح طلب...درو به شرف همه پزشکان با اخلاق و نه به پزشک سرمایه دار
Iran, Islamic Republic of
مافیای پزشکان قوی تر این حرفاست و زور حکومت به اونا نمی رسه...
ابو
Iran, Islamic Republic of
همين وضعيت در اول انقلاب براي رشته هاي مهندسي وجود داشت ولي بدليل عدم وجود مافيا در ان حوزه الان تورم مهندس داريم و حقوق يكنفر مهندس كه در اوايل انقلاب در حد يك پزشک عمومي يا بالاتر بود در حال حاضر در بهترين حالت ده درصد يك نفر پزشک عمومي است راه حل افزايش ظرفيت پذيرش دانشگاهها است و البته متولي اموزش بايد وزارت علوم باشد نه وزارت بهداشت كه خواسته ياناخواست بجاي تلاش براي رفع مشكلات جامعه صنفي عمل ميكند .
علی قزوینی
Iran, Islamic Republic of
ما متاسفانه با مقوله استراتژیک پزشکی از اول انقلاب بسیار ساده برخورد کردیم و امروز شاهد جزیره ای هستیم از افراد مرفه بدون حس نسبت به مردم ...