جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

موانع عادی‌سازی روابط ترکیه با اسرائیل

دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۰۴
کد مطلب: 485606
یک اندیشکده آمریکایی در مطلبی به تشریح موانع موجود بر سر راه عادی سازی کامل روابط ترکیه و رژیم اسرائیل پرداخت.
به گزارش جهان به نقل از مهر، شورای بین المللی سیاست موسسه گیت استون در مطلبی تحت عنوان «اسرائیل،ترکیه، مصر و روسیه» به تشریح موانع موجود بر سر راه عادی سازی کامل روابط دو متحد استراتژیک قدیمی یعنی ترکیه و رژیم اسرائیل پرداخت.
 
در این مطلب با اشاره به تحولات اخیر در روابط رژیم صهیونیستی و ترکیه آمده است: منابع ترک از خارج شدن روابط ترکیه و اسرائیل از فریز عمیق خبر می دهند امری که نشات گرفته از دم محبوبیت منطقه ای ترکیه است.
 
نویسنده در ادامه این مطلب با اشاره به پیش شرط ترکیه برای عادی سازی کامل روابط با رژیم اسرائیل مبنی بر اینکه رژیم اسرائیل باید محاصره غزه را پایان دهد، می نویسد: در صورتیکه اسرائیل بخواهد به شرط ترکیه تن دهد باید بسیاری از توافقات امنیتی خوود با مصر را کنار بگذارد توافقاتی که بسیار به نفع امنیت اسرائیل است و موجبات اختلافات منطقه ای زیادی را فراهم کرده است.
 
همچنین نویسنده از دیگر موانع موجود بر سر راه عادی سازی کامل روابط بین آنکارا و تل آویو را روابط این رژیم با روسیه دانسته و می نویسد: عادی سازی روابط با ترکیه از سوی رژیم اسرائیل موجب خواهد شد تا موجبات ناخرسندی روسیه فراهم شود و اسرائیل روابط سیاسی و تجاری خوبی با مسکو دارد و در خصوص سوریه هم به تفاهماتی با مسکو رسیده است.
 
نویسنده در ادامه از دیگر موانع عادی سازی کامل روابط بین دو طرف را رابطه رژیم صهیونیستی با کردها در منطقه دانسته است که بر خلاف میل ترکیه این رژیم روابط خوبی با کردها دارد.
 
بعد از حمله کاماندوهای رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره ترکیه در سال 2010 که حاوی کمک های بشردوستانه برای مردم غزه که در محاصره رزیم صهیونیستی بود و کشته شدن شماری از اتباع ترکیه، روابط آنکارا و تل آویو رو به تیرگی نهاد . ترکیه برای از سرگیری روابط با متحد استراتژیک خود سه شرط تعیین کرد که عبارتن بودند از عذر خواهی تل آویوف پرداخت غرامت و لغو محاصره غزه.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *