سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

انهدام باند حفاری غیرمجاز

سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب: 484499
فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از انهدام یک باند حفاری غیرمجاز و اهدای ۵۹ قطعه سکه الیمایی و اشکانی در پی فرهنگسازی حفاظت اموال تاریخی خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سردار رحمت الهی - فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در استان آذربایجان غربی و کشف یک قبضه اسلحه شکاری به همراه ادوات حفاری غیرمجاز خبر داد.

رحمت الهی گفت: برابر اخبار واصله از یگان حفاظت استان آذربایجان غربی، مبنی بر فعالیت گروهی متشکل از 8 نفر اعضای باند حفارغیرمجاز به قصد تحصیل اشیاء تاریخی در محوطه تپه‌های ثبتی واقع در شهرستان مهاباد، پس از اقدامات و بررسی‌های اولیه و احراز صحت خبر، ضمن انجام هماهنگی‌های لازم با مقامات قضایی استان، شبانه اکیپی مجرب از نیروهای یگان حفاظت در معیت مامورین پلیس اطلاعات امنیت ناحیه انتظامی شهرستان، به محل مورد نظر عزیمت و ضمن رعایت جوانب حفاظتی، نسبت به مسدود کردن مبادی خروجی و تمام راه‌های فرار اقدام کردند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: با حضور نیروهای حفاظتی و به محض رویت مامورین، اعضای باند به قصد فرار از صحنه جرم از محل متواری شدند،که با درایت مامورین یگان حفاظت و همکاری پلیس پاوا با شلیک سه تیر هوایی ضمن متوقف کردن خودرو متهمان، تمامی اعضاء باند دستگیر که در این رابطه یک قبضه اسلحه شکاری تک لول- 6 عدد فشنگ ساچمه ای و مقادیری اقلام و وسایل و ادوارت حفاری غیرمجاز از قبیل  ( بیل – کلنگ – شاقول و... ) از آنان کشف و ضبط شد.

وی در ادامه مطالب افزود: در این رابطه افراد دستگیر شده به همراه پرونده متشکله برای سیر مراحل قانونی به مقام قضایی استان دلالت و پیگیری موضوع در دستور کار یگان حفاظت استان قرارگرفت.

اهدای 59 قطعه سکه الیمایی و اشکانی در پی فرهنگسازی حفاظت اموال تاریخی

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همچنین از اهداء 59 قطعه سکه، متعلق به ادوار تاریخی الیمایی و اشکانی در استان خراسان رضوی خبر داد.

رحمت الهی با بیان این مطلب گفت: برابر گزارش واصله از یگان حفاظت استان خراسان رضوی، در پی مراجعه حضوری عده ای از ساکنین محلی به مقر یگان حفاظت استان، به منظور اخذ راهنمایی‌های لازم در زمینه خرید و فروش و نگهداری اموال تاریخی فرهنگی، پس از بررسی‌های کارشناسی و بنابر اظهارات نامبرده، محرز شد، تعداد 59 قطعه سکه تاریخی توسط وی از فردی غیربومی و ساکن شهرستان یزد خریداری و در اختیار وی است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح کرد:‌ در ادامه به منظور اجرای ضوابط موجود در راستای اقدامات پیشگیرانه و فرهنگسازی در زمینه حفاظت بهینه اموال تاریخی فرهنگی، ضمن توجیه فرد مذکور در رابطه با بزه منتسبه، بابت خرید و فروش و تحصیل اموال عتیقه، نسبت به تهیه صورتجلسه تحویل و تحول اشیاء؛ در نهایت،تمام سکه‌ها با رضایت خریدار، به یگان حفاظت استان خراسان رضوی تحویل شد.

وی خاطرنشان کرد: در پی کارشناسی‌های فنی انجام پذیرفته از سوی کارشناسان خبره میراث فرهنگی ، اصالت تمام سکه‌ها تایید و قدمت آنها دوران تاریخی الیمایی و اشکانی تخمین زده شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *