سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
۱

ایجادبزرگترین بانک‌سفال‌های جهان درایران

دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 484228
ایجاد بزرگترین بانک سفال‌های جهان در ایران، نامگذاری سال ۹۵ براساس شعار ایکوموس به نام میراث ورزش، تدوین پرونده بیابان لوت و ارسباران و جلوگیری از روند تعطیلی مجموعه سعدآباد از مهمترین مباحث نشست خبری روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و فرهنگی بود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمد حسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی کشور در نشست خبری به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و فرهنگی به تشریح اقدامات سال گذشته معاونت میراث فرهنگی و سیاست‌های آن در سال جدید پرداخت و اظهار داشت: سال گذشته، سال شکوفایی و همکاری دستگاه‌ها با حوزه میراث فرهنگی و سال همراهی دولت و ملت در این حوزه بود.

معاون میراث فرهنگی کشور در ابتدای این نشست سال 94 را سال همکاری نهادها و تعامل مناسب دستگاه‌های شهری با میراث فرهنگی اعلام کرد و سال 95 را براساس شعار ایکوموس سال میراث ورزش خواند.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به انتخاب عنوان میراث ورزش از سوی ایکوموس به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی فرهنگی معتقد است، این نامگذاری نشان از آن دارد که میراث فرهنگی از ابعاد مختلفی برخوردار است.

طالبیان گفت: ما در سال گذشته تعدادی از میراث ورزشی را ثبت کردیم، امسال هم به دلیل اعلام این شعار از استان‌ها خواستیم  تا موضوعات و بناهای مرتبط با  میراث ورزش را معرفی کنند تا با همکاری وزارت ورزش برای ثبت آن اقدام کنیم. همچنین با این وزارتخانه توافق شده تا در روز سی و یکم فروردین ماه بازی چوگان را در میدان فرح‌آباد برگزار کنیم. در این زمینه در ایام نوروز امسال پرونده ثبت جهانی چوگان به یونسکو ارسال شد.

وی گفت: علیرغم اینکه اعتبارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال گذشته محدود بود اما سازمان میراث فرهنگی در سال 94 مشارکت و همکاری گسترده ای را با نهادها و دستگاه‌های شهری از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنایع، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست در امر حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی داشت.

طالبیان با تاکید بر ادامه فعالیت‌های بین دستگاهی، ثبت ترمینال یک فرودگاه مهرآباد در فهرست آثار ملی و آماده سازی پرونده ثبت جهانی راه آهن به عنوان میراث صنعتی را از جمله فعالیت های بین دستگاهی برشمرد و  ادامه داد: سال گذشته موضوعی تحت عنوان راه آهن جمهوری اسلامی و تاریخ راه آهن مورد پیگیری قرار گرفت که همین امر زمینه تعاملات دوسویه سازمان میراث فرهنگی با راه آهن را ایجاد کرد. به طوری که محوطه های تاریخی مهمی که در مسیر راه آهن وجود دارد مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته معاون میراث فرهنگی کشور،  در سال گذشته همچنین موضوع دفاع مقدس و قرارگاه‌های واقع در مسیر راهیان نور که نیاز به ساماندهی و معرفی داشت با همکاری دستگاه های مرتبط انجام گرفت. ثبت معماری  ترمینال یک فرودگاه مهرآباد و ورود حضرت امام خمینی (ره) به کشور به عنوان میراث ناملموس از جمله موفقیت‌های حوزه میراث فرهنگی در سال گذشته محسوب می‌شود.

وی همچنین به کارگروه مشترک منابع طبیعی، سازمان محیط زیست، جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: تدوین پرونده بیابان لوت و ارسباران با تشکیل این کارگروه انجام شد. تصویب 10 اولویت مهم میراث طبیعی نیز از دیگر اقدامات کارگروه میراث طبیعی  است.

طالبیان مشارکت میراث فرهنگی با مالکان و دارندگان آثار تاریخی را از جمله فعالیت‌های مهم این حوزه شمرد و تاکید کرد: در سال گذشته بیش از 700 تفاهم نامه با مالکان آثار تاریخی به امضاء رسیده است.

معاون میراث فرهنگی به پرونده جهانی نوروز اشاره کرد و گفت: پیگیری‌های صورت گرفته در سبب شد که 12 کشور با مدیریت ایران به پرونده نوروز ملحق شوند. در حال حاضر نیز رویکرد معاونت میراث فرهنگی پیگیری پرونده‌های مشارکتی در یونسکو است.

وی تاکید کرد: اواخر سال گذشته برای خروج پرونده جنگل‌های هیرکانی جلسه ای را با سفیر آذربایجان در یونسکو برگزار کردیم تا این پرونده با شروط ایران به ثبت برسد و تبدیل به یک وفاق فرهنگی شود. این درحالی است که موضوع همکاری‌های بین المللی و منطقه ای با کشورهای همسایه از جمله اقداماتی است که در دستور کار این معاونت قرار دارد.

طالبیان اما در بخش دیگر سخنان خود پرونده جاده ابریشم را از برنامه‌های مهم سال 95 و 96 دانست و عنوان کرد: موضوع مربوط به جاده ابریشم یکی از اولویت‌های این معاونت است چنانچه در این مسیر آثار بسیار زیادی وجود دارد که هم اکنون برای آن 23 قطب فرهنگی و تاریخی در نظر گرفته شده است.

معاون میراث فرهنگی کشور توسعه و تقویت مرکز میراث ناملموس را موضوع مهم دیگری خواند و افزود: امیدواریم سال آینده شورای حکام در اردیبهشت ماه تشکیل شود.

طالبیان همچنین به برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی اشاره کرد و گفت: برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی باعث می‌شود که طنین حفاظت در استان‌ها جدی شود. هم اکنون نیز هیات علمی مرکزی شکل گرفته و هیات علمی استان‌ها در حال شکل گیری است.

به گفته وی، بحث توسعه و مرمت و کارگاه‌های مرمتی از جمله فعالیت‌های مهم معاونت میراث فرهنگی به شمار می‌رود. به طوریکه هم اکنون در 31 استان کشور 790 کارگاه مرمتی فعال وجود دارد. که این تعداد کارگاه فعال نسبت به سال‌های گذشته که بسیاری از کارگاه‌های مرمتی تعطیل بودند رقم قابل توجهی است.

وی در بخش دیگر سخنان خود به موضوع موزه و موزه داری پرداخت و افزود: موزه ها در سال 94 بسیار موفق عمل کردند و در سال 95 نیز معاونت میراث فرهنگی و دفتر اداره کل موزه‌ها رویکرد و سیاست‌های تازه ای را در پیش رو دارد. بنابراین در نظر داریم که بسیاری از خانه‌ها تاریخی با کاربرد موزه به صورت مشارکتی مرمت شوند.

طالبیان اما ساماندهی اموال منقول فرهنگی را از دیگر ضرورت‌های این حوزه دانست و تاکید کرد: به دنبال ابلاغ بخشنامه ای از سوی معاون اول رئیس جمهوری اسحاق جهانگیری در اسفند 93 برای ساماندهی اموال منقول در اختیار نهادهای مختلف در سال 94 این موضوع از سوی این معاونت دنبال شد. در حال حاضر  نیز شناسنامه دار شدن و نظارت بر  این اموال اقدامی است که باید هر چه سریعتر  به نتیجه برسد.

طالبیان همچنین در زمینه دغدغه‌هایی درباره بناها و محوطه‌های تاریخی و فرهنگی به توسعه اطراف حرم حضرت شاهچراغ شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: از نظر کارشناسی و اصول معماری و شهرسازی برای توسعه و ساماندهی محله‌های اطراف حرم حضرت شاهچراغ در شیراز می توانست اتفاق بهتری بیافتد، این موضوع که در این توسعه توجهی به مواریث فرهنگی و معماری نشده است بسیاری از کارشناسان امر را نگران کرده است تا توسعه غیر فرهنگی نظیر آنچه در برنامه توسعه اطراف حرم امام رضا(ع) در مشهد افتاد، در اینجا نیز رخ دهد.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: از توسعه و ساماندهی غیرکارشناسانه اطراف حرم حضرت شاهچراغ (ع ) که بدون توجه به میراث فرهنگی در حال انجام است، سخت آزرده و نگرانیم. بنابراین سال گذشته برای کمک به حل این مشکل، یک هیات را برای رایزنی و ایجاد تعامل بهتر به منطقه اعزام کردیم تا ضرورت توجه به آثار فرهنگی و تاریخی را در این توسعه مورد توجه داشته باشند.

طالبیان با بیان اینکه متاسفانه در یک دوره طولانی توجه به بناهای تاریخی و مباحث میراثی نادیده گرفته شده و اکنون احیاء شرایط سخت است، گفت: در نگهداری از آثار هنوز مشکل داریم. در همین کاخ گلستان تهران، کابل‌های پوسیده برق مشکلاتی را ایجاد کرده بود که ممکن بود به آتش سوزی و تخریب کل بنا منجر شود که ساماندهی کردیم یا کاخ صاحبقرانیه در نیاوران هنوز شرایط خوبی ندارد.

معاون میراث فرهنگی عنوان کرد: در مجموعه سعدآباد تهران هم هر سال به علت افزایش قرارها و جلسات دیپلماتیک، این مجموعه 2 ماه تعطیل می‌شود و بیم آن بود که این مسئله به تعطیلی همیشگی منجر شود که با انتخاب رئیس جدید برای این مجموعه که قدرت رایزنی بهتری در میان مسئولان کشور داشت سعی کردیم از این خسران بزرگ جلوگیری کنیم.

ایجاد بزرگترین بانک سفال‌های جهان در ایران

همچنین در ادامه این نشست خبری محمدرضا کارگر - مدیر کل موزه های کشور با اشاره به اینکه 90 تا 95 درصد آثاری که به نام آثار تاریخی، قاچاق و خرید و فروش می‌شود، تقلبی است، اظهار داشت: امروزه محوطه‌های تاریخی به شکل بسیار خوبی حفاظت می‌شوند.

کارگر تاکید کرد: کسانی که به قصد سرقت اشیاء تاریخی، محوطه‌های تاریخی و باستانی را حفر می‌کنند، شاید سبب تخریب بخشی از این محوطه‌ها شوند، اما با حفر غیرمکانیزه و غیر عمیق دستی، نمی‌توان به اشیاء تاریخی دست پیدا کرد.

کارگر خاطرنشان کرد: سفال‌ها در هر محوطه ایران که یافت می‌شود توسط دوربین‌های هوایی آن محوطه‌ها نقطه گذاری می‌شوند که به این ترتیب در آینده شاهد بزرگترین بانک سفال‌های جهان در ایران خواهیم بود و در هر استان قرار شده است تیمی برای ساماندهی بانک سفال‌ها تشکیل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی هژبری
Iran, Islamic Republic of
حتما اطلاع دارید که راه ابریشم مخصوص چین است و در ایران به آن "راه خراسان بزرگ" اطلاق می‌شده است. بنگرید به تحقیق منوچهر ستوده:
http://www.tarikheirani.ir/fa/news/73/bodyView/3378/جاده ابریشم.هرگز.وجود.نداشته.است..منوچهر.ستوده.html