شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

افزایش کارایی ایمپلنت‌های دندانی

يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب: 482550
محققان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات با تولید آزمایشگاهی پوشش‌هایی سه جزئی توانستند به افزایش طول عمر ایمپلنت‌های دندانی و استخوانی دست پیدا کنند.
به گزارش جهان، آرمان مولائی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با توجه به هدف از انجام طرح اخیر گفت: در این طرح به اعمال پوشش نانو کامپوزیتی با خواص بهبود یافته بر روی قطعات تیتانیومی با روش رسوب دهی الکتروفورتیکی توجه ویژه شده است البته از طرفی توزیع یکنواخت اجزای این پوشش، دستیابی به خواص مطلوب و یکنواختی را حاصل می‌کند این توزیع یکنواخت با بهینه‌سازی فرآیندهای تولید به دست آمده است.

وی اجزای تشکیل دهنده‌ی این پوشش را معرفی کرد هیدروکسید آپاتیت شیشه‌ی زیست فعالی است که زیست سازگاری بالایی دارد این ماده بافتی شبیه به بافت دندان و استخوان بدن انسان را داراست. ویژگی زیست سازگاری در کیتوسان نیز یافت می‌شود اما هر دو ماده از نظر مکانیکی ضعیف عمل می‌کنند و برای به کار بردن این مواد نیاز به تقویت خواص مکانیکی آنها احساس می شود.

مولایی افزود: به کاربردن فناوری نانو می‌تواند خواص مکانیکی را تقویت کند به همین منظور نانو کامپوزیتی متشکل از این مواد به روی زیر لایه‌ی تیتانیوم توسعه دادیم. این پوشش به روش رسوب‌دهی الکتریکی تولید شد و پارامترهای موثر در روش‌ رسوب‌دهی مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: پارامترهای موثر در رسوب‌دهی الکتریکی، PH ، عایق‌سازی ولتاژ اعمالی در زمان رسوب‌دهی است که در این طرح مورد بررسی قرار گرفته است.  

نتایج آزمایشات نشان می‌دهد پوشش نانوکامپوزیتی در مقیاس آزمایشگاهی می‌تواند در تولید ایمپلنت‌های دندانی و استخوانی کاربرد داشته باشد و موجب افزایش طول عمر و کارایی آن‌ها شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *