جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

بی‌اطلاعی والدین از یک دندان دائمی مهم

سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب: 478645
دندانپزشکی بی‌اقبال‌ترین خدمت در بیمه‌ها، بی‌اطلاعی والدین از یک دندان دائمی مهم و شایع ترین بیماری عفونی در جوامع بشری، پوسیدگی دندان است، از مهمترین مباحث برنامه بررسی بیمه‌های دهان و دندان بوده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، کوروش فرزین - معاون پزشک خانواده و نظام ارجاع سازمان بیمه سلامت ایران درباره مسئله بیمه دندانپزشکی اظهار داشت: بسته خدمات بیمه پایه از سال 73 که سازمان بیمه خدمات درمانی تشکیل شد و تبدیل به سازمان بیمه سلامت ایران شد، بسته خدمات دندان پزشکی خیلی رشد نداشته است.

وی ادامه داد: کارهایی که در حوزه دهان و دندان مورد حمایت بیمه‌ها بود خیلی اندک بودند مانند کشیدن دندان و جرم گیری و خدماتی که نگرش پیشگیری نداشتند. سهمی که بیمه‌ها برای خدمات دندانپزشکی قائل بودند بسیار کم بود و شاید یک درصد کل هزینه‌ها را شامل می‌شد.

فرزین به تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران در سال 91 اشاره کرد و اظهار داشت: قرار بود این سازمان از نگرش درمان به سمت سلامت برود و همین باعث شد بسته خدمات دندانپزشکی تغییراتی داشته باشد. البته متاسفانه سرانه‌ها خیلی رشد نکرد و فاصله میان تعرفه‌های دولتی که سازمان بیمه‌گر پوشش می‌دادند و تعرفه خصوصی که عمده مردم به آن رجوع می‌کردند، زیاد بود و همین باعث شده بود اقبالی به پوشش خدمات در سازمان‌های بیمه‌گر وجود نداشته باشد.

وی به ابلاغ بسته خدمات جدید در سال گذشته اشاره داشت و گفت: این بسته خدمتی هر چند خیلی پر و پیمان نیست ولی حداقل چند خدمت از جمله آموزش و ترمیم دندان شماره 6 کودکان 6 تا 12 سال در بسته خدمتی سازمان‌های بیمه گر قرار گرفت و این سازمان‌ها موظف به پوشش این نوع خدمات شدند.

بسیاری اطلاع ندارند که دندان ششم دندان دائمی است

در این راستا احمد آریایی نژاد - عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه رادیویی با موضوع بیمه‌های دهان و دندان اظهار داشت: وقتی نقش دندان را یادآوری کنیم، اهمیّت آن نیز برایمان نمایان می‌شود و یکی از نقش‌ها، بخش اسکلتی و زیبایی چهره است. مقایسه کنید کسی را که دندان‌هایش سالم سرجایش است و کسی که فاقد دندان‌های سالم و زیبا است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی دوّمین نقش دندان‌ها را در تلفّظ حروف دانست و اظهار داشت: وقتی دندان نداشته باشیم در تلفّظ خیلی از حروف مشکل داریم. وقتی بهداشت دهان و دندان رعایت می‌شود، نقش بسیار بالایی در افزایش حافظه دارد. همچنین مسئله مهم دیگر در خصوص دهان و دندان، بحث آغاز هضم و جذب و غذا است که از این مرحله شروع می شود. اگر در آغاز این فرآیند دچار مشکل شویم، بیماری های گوارشی به سراغ افراد می آیند.

آریایی نژاد گفت: بنده سال‌های سال به عنوان مربّی بهداشت در مدارس فعالیت می‌کردم. یکی از کارهای ما معاینه دهان و دندان دانش آموزان در مقطع ابتدایی بود. بنده علت پوسیدگی دندان را برای بچه‌ها توضیح می‌دادم و متاسفانه گاهی اعتراض می‌شد که چرا وقتت را صرف آموزش می‌کنید! آنها از من می‌خواستند که فقط تعداد دندان‌های پوسیده هر فرد را گزارش کنم!

وی ادامه داد: در حقیقت یکی از خلاء‌های موجود این است که زمانی برای آموزش گذاشته نمی‌شود که هم در خانواده و هم در مدارس این مسئله وجود دارد. از سوی دیگر تغذیه نامناسب با غذاهای حاضری و شیرین به خراب شدن دندان‌ها کمک می‌کند.

آریایی نژاد با بیان اینکه بچه‌ها در دوران ابتدایی بالای 6 دندان پوسیده دارند، اظهار داشت: متاسفانه خیلی‌ها اطلاع ندارند که این دندان ششم دندان دائمی است که در 6 سالگی در کنار دندان‌های شیری در می‌آید و استنباط خیلی از خانواده‌ها این است که این دندان نیز شیری است!

شایع ترین بیماری عفونی در جوامع بشری، پوسیدگی دندان است

همچنین مجید قاسمیان پور - عضو شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت و معاون پژوهشکده علوم دندان پزشکی به بیماری‌های عفونی نیز در این برنامه رادیویی با موضوع با موضوع بیمه‌های دهان و دندان گفت: شاید شایع ترین بیماری عفونی در جوامع بشری، پوسیدگی دندان است. این عارضه به دلیل میکروب‌هایی که روی آن اثر دارد، دقیقاً مشابه با میکروب‌هایی است که روی دریچه قلب تاُثیر می‌گذارد و به همین جهت باعث ایجاد بیماری‌های سیستمیک نیز می‌شود.

وی افزود: امروزه مطالعات نشان می‌دهد، روی پلاک‌هایی در افرادی که گرفتگی عروق قلبی دارند میکروب‌هایی وجود دارد که مشابه میکروب‌هایی است که روی جرم‌های دندان هستند. مطالعات نشان می‌دهد، همچنین در زایمان‌های زودرس بیماری‌های دهان و دندان خودش را نشان می‌دهد. همچنین در بیماری‌های دیابتی، وجود زخم ،عارضه بسیار خطرناکی است زیرا بهبود زخم اصلا صورت نمی‌گیرد و اگر کسی بیماری لثّه داشته باشد به گونه ای است که زخمی به وسعت کف دستش را حمل می‌کند.

عضو شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت به شاخص‌های حوزه دهان و دندان اشاره داشت و بیان کرد: شایع‌ترین این شاخص‌ها مجموعه ای از دندان‌های پوسیده، پر شده و از دست رفته را در بر می‌گیرد. این سه اثر را وقتی در دهان یک فرد بررسی می‌کنند، نشان می‌دهد چه اوضاع و احوالی در خصوص سلامت دندان‌هایش وجود دارد.

قاسمیان پور با خاطرنشان کردن اینکه در این حوزه باید دو کار انجام دهیم، عنوان داشت: نخست اینکه فاکتورهای مشترک در حوزه پزشکی را مورد توجّه قرار دهیم و دوم اینکه به زیرساخت‌های نظام سلامت در حوزه دهان و دندان با وسواس و نگاه علمی بیشتری توجّه کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *