جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۲
رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی:

ورود هیئت‌های خارجی به کشور اتفاق عملی به دنبال نداشته است/ تبعات رکود بدتر از تورم است

يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 482458
رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: خروج از رکود مستلزم هماهنگی و همکاری تمام قوا بوده و امیدواریم در سال 95 دولت و مجلس با همکاری بیشتری گشایش های زیادی را در امر اقتصاد فراهم کنند.
ورود هیئت‌های خارجی به کشور اتفاق عملی به دنبال نداشته است/ تبعات رکود بدتر از تورم است
گروه اقتصاد جهان نيوزـ بیژن صفوی رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی در خصوص ادعای خروج اقتصاد از رکود اظهار داشت: اگرچه در سال 94 بستر هایی برای خروج اقتصاد از رکود فراهم شده است اما هنوز اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.

وی افزود: فضاهایی مانند برجام، رفع تحریم ها و ... از سوی دولت فراهم شد و محدودیت هایی هم که پیش از این برای برخی از قسمت های اقتصاد وجود داشت از بین رفت اما تحقق خروج از رکود در حال حاضر مستلزم اقداماتی از سوی دولت است.

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر لزوم به جریان افتادن جریان اقتصادی در کشور خاطر نشان کرد: این اتفاق نیازمند تزریق منابع مالی به شریان های اقتصادی کشور است که امروز برخلاف اینکه در حال حاضر تحریم ها برداشته شده است، همچنان بسیاری از این مشکلات کم و بیش وجود دارد.

صفوی خاطرنشان کرد: دولت باید منابع مالی موجود را مدیریت کرده و یک سری فعالیت های خود را افزایش دهد تا از این طریق منابع مالی آن تقویت شود و این موضوع دارای دو گام است که دولت از یک طرف اقدام به تقویت منابع مالی خود کند و از طرف دیگر بسته سیاستی برای به گردش در‌آوردن منابع مالی خود تدوین کند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به فعالیت‌های بخش خصوصی خاطرنشان کرد: در صورتی که بخش خصوصی فعالیت روانی را داشته باشد سرمایه گذاری ها تقویت شده و تولید می تواند جان بگیرد تا با به کار گرفته شدن ظرفیت های اقتصادی در کشور، اقتصاد از رکود خارج می شود.

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی ضمن بیان این نکته که هنوز نمی توانیم ادعا کنیم اقتصاد کشور از رکود خارج شده است یادآور شد: خروج از رکود مستلزم هماهنگی و همکاری تمام قوا بوده و امیدواریم در سال 95 دولت و مجلس با همکاری بیشتری گشایش های زیادی را در امر اقتصاد فراهم کنند.

صفوی با اشاره به افزایش سهم صادرات نفت در سال آینده خاطرنشان کرد: باید دولت به توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی نیز اهتمام بورزد و تنها اقدام به واردات کالاهای ضروری کرده و نیازهای بنگاه های اقتصادی با واردات برطرف شود.

وی ضمن تأکید بر ضرورت توجه به بخش خصوصی خاطرنشان کرد: باید سرمایه گذاری های خارجی شکل عملی و تحقق یافتنی به خود بگیرد؛ چرا که تا کنون از زمان تصویب برجام تا کنون تعدادی هیئت‌های تجاری از کشورهای مختلف وارد کشور شده اند اما عملاً اتفاقی رخ نداده است.

رئیس پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی افزود: انتظار این است که در سال آینده شکل اقتصاد هم در سرمایه گذاری و هم در خروج از رکود شکل عملی به خود بگیرد و تجارت خارجی به ویژه صادرات غیر نفتی در کشور رونق بگیرد؛ اگر سال آینده عزم دولت و همچنین همکاری و هماهنگی خوبی میان قوای سه گانه رخ بدهد می توانیم شاهد رونق در اقتصاد باشیم.

صفوی با بیان اینکه زیرساخت های اقتصادی در کشور ما دارای نواقص زیادی است خاطر نشان کرد: از آنجایی که اقتصاد ما اقتصاد خوبی نیست به خاطر کنترل تورم دچار یک رکود در کشور شدیم که تبعات رکود در کشور در حال حاضر بدتر از کنترل تورم است.

وی ضمن اشاره به برخی از مشکلات اقتصادی در کشور یادآور شد با این وضعیت در سال جاری اگر رکود در اقتصاد حل شود، دوباره درگیر تورم خواهیم بود و حتی در برهه ای از زمان ممکن است اقتصاد کشور دچار تورم و رکود همراه با یکدیگر شود.

منبع: راه دانا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تبعات رکود بدتر از تورم است
احسنت
Iran, Islamic Republic of
نسبت به اقتصاد مقاومتی انشاالله اینده خوشی است