شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

انتقاد از تعطیل شدن ستاد ملی زن و خانواده

پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 480357
یک کارشناس امور زنان با اشاره به عملکرد معاونت امور زنان ریاست جمهوری در سالی که گذشت، گفت: ستاد ملی زن و خانواده که یک امکان ویژه برای عملیاتی کردن برنامه‌های حوزه زنان است کلاً در دوره این معاونت تعطیل بود.
به گزارش جهان، توران ولی مراد در گفت و گو با فارس با نگاهی به عملکرد معاونت امور زنان  خانواده ریاست جمهوری در سال 94، گفت: اول این که اگر بنا بر این باشد که عملکرد یک ساله معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری بررسی شود بیشتر از این که «عمل کرده» مورد توجه باشند لازم است «عمل نکرده‌ها» یعنی وظایفی که این نهاد به عهده داشته و اقدامی برای آن انجام نداده بررسی شوند.

وی ادامه داد: اما در مورد عملکردها باید گفت لازم نیست فردی به عنوان کسی که در حوزه زنان خبرها را پیگیری و عملکردها را رصد و بررسی می‌کند حرف بزند. با توجه به بهره‌برداری حساب شده از رسانه‌ها و ایجاد موج‌های رسانه بعضی گفته‌ها همه گیر شده‌اند.

این کارشناس امور زنان افزود: اگر قرار شود چند کار معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با ایجاد موج‌های اجتماعی را نام برد باید به این موارد اشاره کرد: حضور زنان در ورزشگاه‌ها به عنوان تماشاچی که روشن است فایده ای که از آن حاصل می‌شود موج‌سواری رسانه‌ای و بهره‌برداری سیاسی است با طرح مطالبات کاذب برای زنان با توجه به اولویت‌بندی. اگر موضوع ورزش بخواهد پیگیری شود روشن است که اولویت اول تهیه و ایجاد ورزشگاه‌ها برای زنان است. زن مسلمان با ویژگی‌های پوشش و رفتار از یک طرف و موضوع اهمیت سلامت و شادابی زنان از طرف دیگر ضرورت اول را ورزش زنان تعیین می‌کند نه تماشای ورزش برای زنان.

ولی مراد اظهار داشت: در یک دعوای خانوادگی یک مرد پاسپورت زنش را بر می‌دارد همان طور که زن هم می‌توانسته پاسپورت شوهرش را بردارد. این موضوع با حضور حساب شده رسانه‌های معاند خارج از کشور و به مثابه حلقه وصل با رسانه‌های داخل کار می‌کنند و بعد ظاهرا پاسخگویی معاونت به مطالبات آنها تبدیل به یک موج جدید می‌شود. معاونت تغییر قانونی را می‌گوید که خودش برای اصلاح همین قانون کاری نکرده است.

مدیر شورای همکاری‌های زنان گفت: برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها و سمینارها و گفت‌و گو با رسانه‌های مختلف و دادن اعلامیه و بیانیه یک دسته و بسته از دیگر کارهای خانم معاون بوده است که طبیعی است این نوع کارها اقدام دستگاه اجرا در حوزه زنان به حساب نمی‌آیند و بیشتر ایجاد حرکت‌های اجتماعی است. با توجه به نوع حضور احزاب و جریان‌های سیاسی حرکت‌های اجتماعی و شکل دادن و آرایش نیروها قبل از هر انتخابات حرکت‌های سیاسی به اسم اجتماعی محسوب می‌شود و اهداف سیاسی و توان‌افزایی جریانات سیاسی محسوب می‌شوند.

ولی مراد خاطرنشان کرد: نتایجی از حرکت‌های خانم معاون امور زنان ریاست جمهوری قابل توجه است. اول این که وی همان موضوعاتی را به عنوان مطالبه مطرح می‌کند که خودش موظف به عملیاتی کردن آن‌ها است. این در حالی است که برای عملیاتی کردن آن‌ها خود حرکتی نمی‌کند. این کار یک نتایج مشخصی دارد و آن این که وقتی فردی که عالی‌ترین مقام را در حوزه زنان دارد مطالبات را مطرح می کند در واقع هم توهم فعالیت برای رفع مشکل را به جامعه می‌دهد در حالی که واقعی نیست و نتیجه‌اش بیشتر تبلیغاتی است و هم ابزار طرح و پیگیری آن ها را از نهادهای مدنی مثل تشکل ها و رسانه ها و فعالین مدنی می‌گیرد.

وی تصریح کرد: نتیجه دیگر دستیابی به اهداف سیاسی با انجام فعالیت‌های تبلیغی به عوض رفع مشکلات زنان است. این کار دقیقا یعنی سیاسی بازی با زنان و بازی سیاسی به اسم زنان و فریب دادن زنان است. وقتی مطرح می‌شود که قانونی باید اصلاح شود بعد در جهت اصلاح قانون با استفاده از دراختیار داشتن امکانات و ارتباطات عالی‌ترین جایگاه حرکتی انجام نمی‌شود و بلکه در جهت اوپوزوسیون حرکت می‌کند در عمل به عوض اصلاح قانون چالش‌ها را تشدید کرده است. مثلا اگر خانم معاون نظرش این است که قانون مربوط به گذرنامه و اجازه زن از مرد برای خروج از کشور باید اصلاح شود خوب راهش مدیریت این امر در جهت عملیاتی شدن آن است. نظر کارشناسان، مدیریت بهره‌برداری از ارتباط با مسئولین مربوطه، ارتباط و تعامل با علما، تهیه لایحه اصلاح قانون، ارتباط بهینه از رسانه ها و دانشگاهیان، تعامل سازنده با مجلس و از این دست مسیر اصلاح قانون است.

ولی مراد تصریح کرد:  آخرین حرکت این معاونت با طرح مسئله اعدام همه مردهای یک روستا تهیه خوراک برای رسانه‌های بیگانه معاند بود که در این روزها در سازمان ملل به عنوان یک خوراک جهت موضوع حقوق بشر در ایران به دست آنها داده است تا به خودشان اجازه دهند در امور داخلی ایران دخالت کنند. وی اعدام را در ایران مطرح کرده و احمد شهید از اعدام خبرنگاران و فعالان و از شکستن حقوق بشر در ایران در سخنرانی خود گفته است. البته این گفته‌ها به علاوه گفته‌هایی است که دقیقاً اشاره به اعدام قاچاقچیان مرزی با عبارت «کشتار خودسرانه مرزنشینان درگیر در قاچاق» در ایران دارد. او پا را فراتر گذاشته و از کار نکردن درحوزه زنان، ایجاد حس ناامیدی با ایجاد موج و پاسخ ندادن به مطالبه، بهره برداری سیاسی داخلی درجهت توان افزایی یک جریان خاص به طرح موضوعات برای موضع گیری علیه ایران در بین الملل رسیده است.

این کارشناس امور زنان ادامه داد: اگر قرار شود عملکرد معاونت در سالی که گذشت مورد بررسی قرار بگیرد باید کارهایی که این مقام به عنوان اولویت اول موظف بوده که به آن بپردازد و نپرداخته مورد توجه قرار گیرند. دستیابی به خانواده سالم، برنامه ریزی و عملیاتی کردن طرح‌هایی توسط وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط در ابعاد مختلف قانونگذاری، آموزشی، فرهنگی و فرهنگ سازی با همین هدف از اولویت‌های اول این جامعه است. سلامت و امنیت خانواده در ابعاد مختلف، تسهیل ازدواج و سالم سازی آن، باز و هموار کردن این مسیر و فرآیند ازدواج برای جوانان، ایجاد فضای مناسب برای زوجین و تربیت کودک از جمله موضوعات مربوط به خانواده سالم است که کاری در این ارتباط انجام نشده. ستاد ملی زن و خانواده که یک امکان ویژه برای عملیاتی کردن برنامه‌ها در این راستاست کلاً در دوره این معاونت تعطیل بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *