دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
۲
بهشت توریست‌ها جهنم شد؛

آیا مسافران نوروزی ایران، ریسک پر خطر حضور در شهرهای ترکیه را به جان می خرند؟!

بعد از روس ها، ایرانی ها هم از ترکیه می روند
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب: 479941
متاسفانه باید اعتراف کنیم با توجه به ریزش توریست‌های روسی و اروپایی و کسادی بازار گردشگری آناتولی در ماه‌های اخیر، موعد جشن ترکیه برای بازگشت توریست‌ها همین تعطیلات نوروز خواهد بود و این هموطنان ما هستند که تاوان انتقام احتمالی را خواهند پرداخت. حتما می‌گویید سوریه و عراق در ماه‌های اخیر برای هموطنان‌مان بسیار خطرناک‌تر بوده‌اند اما تفاوت اصلی سفرهای کربلا و زینبیه با ترکیه در نیت آنهاست.
آیا مسافران نوروزی ایران، ریسک پر خطر حضور در شهرهای ترکیه را به جان می خرند؟!
گروه بین الملل جهان نيوز ـ  پایتخت ترکیه برای سومین بار طی کمتر از 8 ماه بر اثر یک انفجار مهیب تروریستی لرزید تا جنگ داخلی با دیکتاتوری اردوغان وارد مرحله‌ای خونین‌تر شده و از مناطق کردنشین جنوب شرقی به مرکز و غرب اروپایی آناتولی کشیده شود. عصر یکشنبه در حالی که هنوز یک ماه از آخرین انفجار آنکارا که طی آن 28 نظامی ترک کشته شدند نگذشته بود، بمبی دیگر این بار در پایانه اتوبوسرانی منطقه قزیلای  کنار  پارک گوون در قلب ترانزیتی پایتخت منفجر شد. در این حمله در چند صد متری وزارتخانه‌های دادگستری و کشور، چندین وسیله نقلیه از جمله یک اتوبوس به صورت کامل منهدم شدند که دست‌کم 40 کشته و 120 زخمی در پی داشت که حال 15 تن از آنان وخیم است.

به گفته شاهدان، دود ناشی از این انفجار که ساعت 18 و 40 دقیقه به وقت محلی رخ داد حتی در تاریکی شب تا شعاع 5/2 کیلومتری قابل مشاهده بود. به گزارش خبرگزاری دوغان، فرمانداری آنکارا اعلام کرد عامل این حمله یک خودروی بمب‌گذاری شده بوده است. پلیس و نیروهای امداد بلافاصله به حالت آماده‌باش درآمدند و حتی با احتمال وقوع انفجار ثانویه، منطقه اطراف پارک و پایانه  تخلیه شدند.

خودزنی جنگ‌طلبانه آنکارا؟!
مثل انفجارهای اخیر آنکارا و استانبول، بار دیگر دولت انگشت اتهام را به سوی شاخه نظامی پ‌ک‌ک (حزب کارگران خلق) نشانه رفت، اگرچه ثابت شده است که حملات تروریستی پیشین کار داعش و گروهی موسوم به شاهین‌های آزادی کردستان بوده‌اند. مقامات اطلاعاتی ترکیه گفته‌اند که یک زن عضو پ‌ک‌ک در حمله تروریستی یکشنبه آنکارا دست داشته است.

آنها به رویترز گفته‌اند اطلاعاتی به دست آمده که یکی از بمب‌گذاران زنی است به نام سحر چاغلا دمیر که در سال 2013 به شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک پیوسته و  متولد 1992 در شهر شرقی قارص است.  اما به نظر می‌رسد چنین اتهاماتی صرفا تکرار حدسیات  نخست‌وزیر ترکیه آن هم بلافاصله پس از حادثه باشد. احمد داووداوغلو گفته بود: «جمهوری ترکیه برای حفظ آرامش و وحدت مردمش به مبارزه خود با تروریسم به طور مصمم ادامه خواهد داد و خائنانی را که کشورمان را هدف حملات تروریستی قرار داده‌اند به سخت‌ترین شکل مجازات خواهد کرد.» اما با توجه به بیانیه مزبور از سوی رئیس دولت ترکیه، این انفجار و همانند آنچه 5 ماه قبل در انفجار در کنار ایستگاه قطار مرکزی آنکارا شاهد بودیم، امضای تکفیری‌های مورد حمایت اردوغان را پای خود دارد، چنانکه بلافاصله شاهد عملیات جنگی و بازداشت‌های امنیتی ارتش و پلیس ترکیه به شیوه‌ای هماهنگ و از پیش برنامه‌ریزی شده هستیم. 

بلافاصله پس از انفجار آنکارا، ارتش ترکیه اعلام کرد جنگنده‌هایش مواضع شبه‌نظامیان کرد در عراق را بمباران کرده‌اند. همچنین اخباری نگران‌کننده از اعزام مجدد گروهی از نظامیان ترکیه به شمال عراق به بهانه مبارزه با  شبه‌نظامیان کرد به گوش می‌رسد. موج بازداشت‌ها  نیز گسترده‌تر از قبل شده‌ است. خبرگزاری رسمی آنادلی نیز از بازداشت ده‌ها مظنون در شهر توریستی آدانا واقع در جنوب ترکیه خبر داد که نشان می‌دهد حملات تروریستی علیه توریست‌ها (بویژه ایرانی‌ها) در سواحل مدیترانه در راه است. از سوی دیگر به گزارش این خبرگزاری، نیروهای امنیتی ده‌ها تن را به اتهام عضویت در گروه فتح‌الله‌ گولن - رقیب اردوغان ساکن آمریکا که دولت ترکیه تشکیلاتش را  تروریستی می‌داند - دستگیر کرد. دادستانی منطقه اسپارتای ترکیه در حکم خود دستور دستگیری 56 تن از جمله حسن ایبیجی‌اوغلو، رئیس سابق «دانشگاه سلیمان دمیرل» و برخی دیگر از اساتید دانشگاه و تجار را صادر کرده بود. این در حالی است که حدود 400 چهره دانشگاهی ترک تحت تعقیب پلیس قرار دارند.

بهشت توریست‌ها جهنم شد
حال ترکیه چنان درگیر جنگ و ناامنی شده که حتی در آستانه تعطیلات نوروز ایرانی و آغاز فصل گرما که در سال‌های گذشته با  هجوم توریست‌ها به سواحل مدیترانه‌ای این کشور همراه بود نیز امیدی به نجات صنعت توریسم در حال ورشکستگی آن نیست. 

آتشی که سلطان اردوغان به خانه همسایگان افکنده بود گریبان اندرونی خودش را هم گرفت. جنگ داخلی ترکیه فقط مناطق کردنشین را ویران نساخت بلکه شکوفا‌ترین اقتصاد منطقه را هم به خاک سیاه نشانده است. هر ماه آژانس‌های مسافرتی بین‌المللی بیشتری  به دلیل بالا بودن خطر حملات تروریستی درباره سفر به ترکیه هشدار می‌دهند. طبق آخرین آمارهای شورای سفر و گردشگری جهان،  از کاهش 60 تا 70 درصدی سفرهای تفریحی به ترکیه طی 2 ماه ونیم سپری شده از سال 2016 خبر می‌دهند به طوری که اگرچه شاهد نازل‌ترین قیمت‌های سفر به استانبول، آنتالیا و کوش‌آداسی در آستانه تعطیلات نوروز و شروع فصل بهار هستیم اما این فقط تفریح در ترکیه نیست که ارزان شده بلکه در 8 ماه گذشته، جان انسان‌ها هم در حریم سلطان اردوغان تخفیفی وحشتناک خورده است. از تیرماه تاکنون مجموعا حدود 3000 نفر در درگیری‌ها و حملات تروریستی سراسر آناتولی کشته شده‌اند که کمتر از نیمی از آنها شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک بوده‌اند. به عبارت دیگر در این فاصله زمانی، ترکیه - بهشت سابق گردشگران - حدود یک‌هفتم جنگ سوریه، خونین‌ترین جنگ حال حاضر جهان تلفات داشته است. نه‌تنها شهرهای کردنشین ترکیه وضعیتی شبیه شهرهای جنگ‌زده سوریه نظیر حلب و حمص پیدا کرده‌اند بلکه حدود یک میلیون کرد از مناطق شرقی و جنوبی این کشور آواره شده‌اند و ممکن است توریست‌ها را قربانی انتقام خود از اردوغان و حکومتش کنند.

«متاسفانه باید اعتراف کنیم با توجه به ریزش توریست‌های روسی و اروپایی و کسادی بازار گردشگری آناتولی در ماه‌های اخیر، موعد جشن ترکیه برای بازگشت توریست‌ها همین تعطیلات نوروز خواهد بود و این هموطنان ما هستند که تاوان انتقام احتمالی را خواهند پرداخت. حتما می‌گویید سوریه و عراق در ماه‌های اخیر برای هموطنان‌مان بسیار خطرناک‌تر بوده‌اند اما تفاوت اصلی سفرهای کربلا و زینبیه با ترکیه در نیت آنهاست. آنهایی که به عراق و سوریه می‌روند با نیت شهادت می‌روند و البته رسم است کفن‌شان را از پیش تهیه می‌کنند اما اگر دلتان برای سوغات آوردن بهترین و ارزان‌ترین پوشاک برند از گرند بازار یا خیابان مرتر استانبول غنج می‌زند، بد نیست احتیاطا قبل از سفر قسطنطنیه، پوشاک آخرت یا همان کفن را از همین جا تهیه کنید».
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علي
معمولاً به‌ويژه كشورهاي غربي وقتي مخاطره‌اي اتباع كشورهايشان را در كشورهايي تهديد مي‌كند وزارت‌ خارجه خيلي كشورها از مردمشان مي‌خواهند از سفر به آن كشورها خودداري كنند. متأسفانه در اين زمينه هم دستگاه ديپلماسي كشور ما همواره منفعل است.
United States
واقعا سفر به این کشور یک اشتباهه