چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

واکنش عراق به بیانیه ضدجعفری الازهر

يکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 479583
وزارت خارجه عراق در پاسخ به بیانیه الازهر مصر، اعلام کرد که به خاطر اجماع عربی دست از اصول و ارزش‌های عراقی بر نمی‌دارد.
به گزارش جهان، مهر به نقل از شبکه سومریه خبر داد، وزارت خارجه عراق روز شنبه به بیانیه الازهر که طی آن ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق را به ترویج شبه نظامیان فرقه ای متهم کرده بود واکنش نشان داده و بر مخالفت با اجماع عربی در ازای زیرپاگذاشتن اصول عراق تاکید کرد.

«احمد جمال» سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت: وزارت خارجه نمی تواند از دیدارهای دیپلماتیک برای ترویج دیدگاه ها سوء استفاه کند. موضوع گروه های مردمی از اصول و مبانی سیاست خارجی عراق است و ما این امر را به شیخ الازهر و تمام کشورهای جهان اعلام کرده ایم.

وی افزود: گروه های مردمی بخش مهم و اساسی از ساختار دفاع ملی عراق و یک گروه رسمی تحت امر فرمانده کل نیروهای مسلح هستند و هرگونه تلاش برای کشاندن آنها به سمت معادلات فرقه ای کاملا مردود است.

الازهر روز جمعه الجعفری را به سوء استفاه از دیدار «احمد الطیب» شیخ الازهر برای ترویج شبه نظامیان فرقه ای متهم نموده و اظهارات الجعفری را مغایر با عرف دیپلماتیک اعلام کرد.

لازم به ذکر است که شورای وزرای خارجه عرب روز جمعه در میان مخالفت عراق و لبنان حزب الله را گروهی تروریستی اعلام کردند. الجعفری وزیر خارجه عراق طی اظهاراتی در مقابل همتایان عرب خود گفت: گروه های مردمی عراق و حزب الله لبنان کرامت عرب را حفظ کرده اند و کسانی که آنها را تروریستی می دانند خودشان تروریست هستند.

بنا بر اعلام یک منبع دیپلماتیک بلندپایه این اظهارات وزیر خارجه عراق موجب خشم هیات سعودی شده و در پی آن سالن اجلاس را ترک کردند. دانشگاه الازهر مصر در پیروی از رژیم آل سعود اقدامات حزب الله لبنان و نیروهای مردمی عراق را محکوم و با اظهارات ابراهیم الجعفری در حمایت از این دو مخالفت کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *