جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

رابطه معکوس رکود بازار و رونق لوازم آرایشی

شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب: 479377
در شرایطی که سایه رکود بر بازار سنگینی می کند تب خرید لوازم آرایشی درجامعه باشتاب فزاینده پیموده می شود،پیمایشی که مویدولع جامعه برای خود آرایی است.
رابطه معکوس رکود بازار و رونق لوازم آرایشی
به گزارش  جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طبق آمار منتشر شده،جامعه ایرانی یکی از خود آراترین ملل جهان است،آمارهای بسیاری برای مصرف کنندگی افراطی ایرانی ها در لوازم آرایشی ارائه شده،اما فارغ از اینکه در سکوی چندم جهان ایستاده ایم ،در یک چیز شکی نیست و آن تب تند مصرف لوازم آرایش و بهداشتی در ایرانیان که زبانزد همگان در جهان شده است.

موضوعی که غربی ها و بخصوص فرانسوی ها نیز به خوبی آن را دریافته  و به روشنی درک کرده اند که یکی از بهترین بازارهای مصرف جهان برای تولیدات آنها ایران است،جامعه ای که در مصرف لوازم آرایشی گوی سبقت را از دیگران ربوده و میل و انگیزه وصف ناشدنی را برای خرید و مصرف لوازم آرایشی دارد.

چندی پیش خبرگزاری رویترز و فرانس 24 در گزارشاتی اختصاصی،ایران را به عنوان سومین بازار مصرف جهان در حوزه لوازم آرایشی معرفی کردند.

البته نمی توان ارزیابی یک رسانه خارجی را لزوما متقن قرار داد و به این رتبه بندی اصرار ورزید زیرا باید بررسی کرد بر اساس کدام داده و فرمولی،رتبه سوم جهان را برای ایران برگزیده اند اما فارغ از این رتبه بندی میل زاید الوصف ایرانی ها در مصرف عطر،ادکلن و لوازم آرایشی نیز انکارناپذیر است.

* میل به زیبایی و مدگرایی

شکی نیست که تولید کنندگان اروپایی و بخصوص فرانسوی در صف انتظار بازار مصرف ایران همواره با میل و اشتیاقی بسیار به انتظار نشسته اند و نکته جالب توجه معطوف به این موضوع می شود که در شرایط رکود سخت بازار که کسب و کار بسیاری از حوزه های مصرفی در حالت رکود به سر می برد اما بازار خرید و مصرف لوازم آرایشی همچنان پر رونق است.

به عقیده رضا صیرفی،یکی از فعالان و مغازه داران این عرصه در شرایطی که بسیاری از اصناف با مشکل نقدینگی و عدم خرید و فروش کافی مواجه هستند،بازار لوازم آرایشی پیش روتر از دیگر اصناف با سرعت و شتاب طی طریق می کند.

به واقع بازار،متناسب با تقاضای موجود در جامعه پیش می رود و رونق نسبی که در حوزه بازار مصرف لوازم آرایشی آن هم در شرایط اقتصادی موجود شاهد آن هستیم ،حاکی از واقعیتی غیر قابل کتمان در جامعه ایران است و آن اهمیت به آرایش و خودآرایی که برای برخی دست کمی از نان شب نیز ندارد.

شیما زادمهری،یکی از فروشندگان فروشگاه های لوازم آرایشی در شهرستان کرج گفت:مردم میل بسیاری به تنوع دارند و تولید کنندگان لوازم آرایشی در کشورهای خارجی به خوبی این ذائقه جامعه ایرانی را دریافته اند و از همین رو، همواره با تولیدات متنوع،متعدد و رنگارنگ خود خریداران ایرانی را مجذوب خود می سازند.

* وضعیت فاجعه آمیز قاچاق لوازم آرایشی در ایران

پیش از این در ارتباط با قاچاق و علل ظهور و بروز آن مطالبی نگاشته و منتشر شده،اما این معضل صرفا مشمول سوخت،بنزین،گازوئیل و...نمی شود،بلکه تفوق آن بر بازار لوازم آرایشی نیز خود مثنوی قطوری است که به مراتب سنگینی آن بر دیگر اقلام قاچاق غلبه کرده است.

محمد رضا ابوترابی،رئیس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی،وضعیت قاچاق در این حوزه را فاجعه خواند.

وی عنوان می کند:حتی در شرایطی که ایران با سخت ترین تحریم ها روبرو بود،با رشد فزاینده واردات کالا ها و محصولات قاچاق مواجه بوده ایم و این بدان معناست که تحت هر شرایطی،لوازم آرایشی روزنه خود را برای ورود به ایران باز می کند،چون چشمان بسیاری برای دریافت آن به انتظار نشسته اند.

* شبیخون فرهنگی یا نفوذ اقتصادی؟

حمید کاویانی،کارشناس امور اقتصادی در خصوص تب بالا و شدید مصرف لوازم آرایشی در ایران گفت:وضعیت موجود حاصل تلاش شبانه روزی سالیانه بسیاری از کشورهای دنیا است،تلاشی موسوم به شبیخون فرهنگی که در آن دشمن با استحاله فرهنگی در صدد است ارزش های ظاهری را بر جامعه غالب سازد.

وی افزود:افراد بسیاری وجود دارند که با وجود فشار اقتصادی و قرار داشتن در تنگناهای مالی،اما سبد لوازم آرایشی خود را اگر شده با قرض تامین می کنند و این امر در واقع امر یک خسران و نقصان فرهنگی جدی است.

کاویانی گفت:منظور نظر از چنین موضع گیری،مخالفت با زیبایی نیست زیرا زیبایی دوستی،فطرت آدمی است  اما نباید از نظر در داشت که افراط در هر امری مخرب و زیان بار است.

افراط در مصرف گرایی آفتی است که جامعه،فرهنگ و اقتصاد را تهدید می کند و باید چاره ای برای آن اندیشید، چاره ای که باید از مدارس و آموزش و پرورش کلید بخورد تا با فرهنگ سازی این موج مصرف افراطی را در لایه ها و طیف های متعدد اجتماعی ایران مهار شود.

صف طویل برای ورود کالاها و محصولات آرایشی در شرایطی که شاهد رکود در بسیاری از اصناف و مشاغل موجود در کشور هستیم،امری تامل برانگیز است که باید نسبت به واکاوی هر چه بیشتر آن با دقت نظر و هوشمندی هر چه بیشتری ورود کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *