جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

افشای برخی فشارهای مالی به صداوسیما

چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۸
کد مطلب: 478835
مدیر کل روابط عمومی سازمان صداوسیما گفت: تکلیفی که دولت برای سازمان مشخص کرده تأمین بودجه برای درآمدزایی است که اگر بررسی کنیم می‌بینیم که مزایده آگهی‌های بازرگانی نیز تحت یک سری فشارها برگزار نمی‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، شب گذشته نشست صمیمانه داوود نعمتی انارکی مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما با اهالی رسانه برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم داود نعمتی مدیر کل روابط عمومی سازمان صداوسیما در ابتدای صحبت‌های خود گفت: باید از رسانه‌های مختلف به عنوان ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی در جهت ارتقای سطح کیفی اخبار استفاده کنیم. در این 10 ماهه از تعامل با رسانه‌ها ارزیابی مثبتی داریم چرا که نسبت به گذشته تعامل‌مان با رسانه‌ها و مطبوعات بیشتر شده است و به سهم خودم از همه دوستان رسانه‌ای در این مدت تشکر و قدردانی دارم.

وی ادامه داد: آنچه در رسانه‌ها منعکس می‌شود در حوزه ساختار و کیفیت مطالب جمع‌آوری شده و در اختیار مدیران قرار می‌دهیم. امشب نیز هدف از برگزاری این جلسه ارتباط مطلوب‌تر بین ما و شما است تا بتوانیم تا جایی که در حد وظایف‌مان است پاسخگوی بخشی از نیازها در جوامع مختلف باشیم. ممکن است بخشی از اطلاعاتی که در این جلسه اعلام می‌شود مثل نام سریال تغییر کند و یا حتی اعلام شود که شما را در جریان آن قرار می‌دهیم.

در ادامه این مراسم جعفری قائم مقام صدا در ابتدای صحبت‌های خود گفت: هدف اصلی ما رسانه است و در ایام نوروز در اغلب حوزه‌ها برای مخاطبان رادیو اطلاع‌رسانی به‌روزی خواهیم داشت که این اطلاعات شامل وضعیت آب و هوا، جاده و... می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی «رادیو بهاران» افزود:‌ هفته گذشته رادیو بهاران راه‌اندازی شد.

در ادامه این مراسم رضا رضایی رئیس دفتر معاونت سیما طی سخنانی گفت: تلویزیون در نوروز پیش‌رو برنامه‌ریزی متفاوتی انجام داده است تا سلایق همگان را پاسخگو باشد.

وی با اشاره به برنامه‌های تحویل سال نو بیان داشت: چندین برنامه تحویل سال نو قرار است از شبکه‌های مختلف سیما به روی آنتن رود. این برنامه‌ها از روز 29 اسفند تا 1 فروردین 95 بین 5 تا 12 ساعت از شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، پنج، جام‌جم و شبکه قرآن به صورت زنده به روی آنتن می‌رود. همچنین در شبکه آموزش و سلامت برای تحویل سال نو برنامه‌های تولیدی را در دست داریم.

رضایی درباره مهمان‌های دعوت شده به برنامه‌های تحویل سال نیز گفت:‌مهمان‌هایی که قرار است برای برنامه‌های تحویل سال نو به شبکه‌های مختلف سیما دعوت شوند متناسب با رویکرد شبکه انتخاب خواهند شد. برای مثال مهمان‌هایی که به شبکه پنج دعوت می‌شوند به دلیل رویکرد اقتصادی این شبکه با موضوع کارآفرینی انتخاب شده‌اند.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های سیما در ایام نوروز گفت: در ایام نوروز برنامه‌های نمایشی، سینمایی، مسابقه، برنامه کودک، مستند، اقتصادی و ورزشی هر کدام در نوع خود ویژه برنامه خاصی دارند.

مدیر دفتر معاون سیما ادامه داد:‌ 70 فیلم سینمایی ایرانی و خارجی در ساعات مختلف و در شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شوند. همچنین برخی شبکه‌ها ممکن است فیلم‌های تکراری و برخی فیلم‌های جدیدی را پخش کنند تا از این طریق بتوانند همه سلایق مخاطبان را پوشش دهند.

رضایی با اشاره به سریال‌های در حال تولید تلویزیون نیز گفت: چهار سریال در حال تولید داریم که احتمالاً تا ایام نوروز تصویربرداری آنها ادامه خواهد داشت. همچنین سریال «دودکش 2» به «پادری» تغییر نام خواهد داد. برنامه «سه‌ ستاره» با اجرای احسان علیخانی نیز امسال تا 25 اسفندماه روی آنتن شبکه سه خواهد بود و منتخب مردم را در برنامه‌های ویژه خود در سال 94 را اعلام خواهد کرد.

وی ادامه داد: برنامه «شما و سیما» نیز ویژه برنامه‌ای را به معرفی برنامه و سریال‌ها نوروز تدارک دیده که طی روزهای آینده از شبکه یک و چند شبکه دیگر سیما پخش خواهد شد.

رئیس دفتر معاونت سیما در ادامه افزود: امیدواریم با همتی که سازندگان در ساخت برنامه‌های نوروزی داشتند لحظات خوبی را برای مخاطبان رقم زنیم. ضمن اینکه کماکان گرفتاری‌های صداوسیما اجازه نمی‌دهد تا برنامه‌های رتبه الف در دستور کار قرار بگیرد. بر همین اساس مدتی است شاهد پخش سریال تکراری از شبکه پنج به جای پخش سریال تولیدی خودمان هستیم.

رضایی درباره تلفیق شبکه‌های سیما گفت: دو شبکه سیما به زودی در دو شبکه دیگر ادغام می‌شود. برهمین اساس کانال بازار در شبکه پنج ادغام می‌شود و شبکه دیگری که جزو حوزه سیما نیست در شبکه آموزش ادغام خواهد شد.

داود نعمتی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر نحوه پوشش رسانه درباره اخبار برجام گفت‌: صحبت‌های آقای نوبخت سخنگوی دولت درباره موضوعات مختلف که صداوسیما هم جزو آن بود شواهد مالی را بیان می‌کند. اگر بخواهیم بودجه صداوسیما را با سایر نهادهای فرهنگی قیاس کنیم می‌بینیم که سایر نهادها در سال جدید بین 30 تا 40 درصد افزایش بودجه داشته‌اند اما بودجه سازمان صداوسیما فقط یک درصد افزایش یافته است و اگر این موضوع را با وضعیت فرهنگی کشور و تعداد افرادی که در سازمان صداوسیما مشغول به کار هستند قیاس کنیم به این نتیجه می‌رسیم که آنچه به عنوان بودجه سازمان در نظر گرفته شده درست نیست.

وی در ادامه این مطلب افزود: ادعای نوبخت درباره بودجه جاری سازمان بوده است که تقریبا به طور کامل پرداخت شده است این در شرایطی است که دو سوم بودجه پرداخت نشده و در اصل بودجه عمرانی سازمان هنوز پرداخت نشده است.

مدیرکل روابط عمومی صداوسیما گفت: سازمان در این یک سال و اندی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است اما با این وجود تکلیفی که دولت برای سازمان مشخص کرده تأمین بودجه برای درآمدزایی است که اگر بررسی کنیم می‌بینیم که مزایده آگهی‌های بازرگانی نیز تحت یک سری فشارها برگزار نمی‌شود. به هر حال اگر بیاییم و جوسازی‌هایی که در این یک سال گذشته صورت گرفته را مورد توجه قرار دهیم می‌فهمیم که چه مسائلی بیشتر باعث به وجود آوردن مشکلات شده است.

وی درباره فعالیت‌های کیفی صداوسیما در دوره جدید افزود: در این یک سالی که گذشت گسترش پوشش رادیو و تلویزیون و همچنین کیفیت HD و عبور از سیستم‌های آنالوگ، افزایش تولید محتوا و... را در رأس کارهای‌مان قرار دادیم. معتقدم که برای رسانه باید هزینه کرد تا بتوانیم با تهاجم فرهنگی مقابله کنیم. اگر قرار باشد رسانه‌ها فعال باشند یکی از این رسانه‌ها صداوسیما است. به نظر می‌رسد آنچه نسبت به بودجه سازمان مطرح می‌شود عمدتاً رویکردی سیاسی است.

نعمتی درباره مقایسه بین شبکه‌های داخلی و خارجی گفت:‌ خیلی از شبکه‌های برون‌مرزی، بی‌بی‌سی و... از بودجه‌ای که در اختیارشان قرار گرفته است، بیشتر از بودجه‌‌ای است که در اختیار سازمان صداوسیمای ما قرار گرفته است اما فکر می‌کنم که در این بخش رقابتی با شبکه‌های خارجی عملکرد مثبتی داشتیم و موفق بودیم.

وی ادامه داد:‌ نوع برخورد رسانه همیشه همراه با مردم بوده است و این حرفه‌ای نیست که در یک خبرگزاری در همین یک سال اخیر 100 عنوان مطلب تخریبی برای رسانه ملی نوشته‌اند.

رضایی نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: بدون تردید اگر از همین فردا بودجه مورد نیاز تولید و برنامه‌ریزی را به تلویزیون بدهند حضور تمام برنامه‌های مشارکتی تلویزیون لغو خواهد شد. بودجه مصوبی که تلویزیون باید در سال 95 دریافت کند سهم بیشتری از آنتن خود را به برنامه‌های مشارکتی و پیام‌ بازرگانی اختصاص خواهد داد. مصوبه بودجه را چه کسی ابلاغ می‌کند؟ کسی که این بودجه را ابلاغ می‌کند در اصل می‌گوید که سازمان خودش درآمدش کسب کند. مطمئن باشید که سازمان صداوسیما علاقه‌مند تولید برنامه‌های باکیفیت است و اینکه مخالف تولید برنامه‌های مشارکتی است. اما وقتی می‌گویند بودجه تلویزیون برمبنای پخش آگاهی‌های بازرگانی است می‌بایست سهم بیشتری به آن اختصاص داده شود.

نعمتی در پایان در پاسخ به این که امکان دارد در ساختار جدید روابط عمومی ها به روال سابق به شبکه ها برگردند؟ گفت:‌ روابط عمومی از شبکه‌های سیما حذف نشده است اما مسئولیتی که روابط عمومی دارد روی روابط عمومی صداو سیما متمرکز شده است. 15473 خبر تا پایان دی‌ماه 94 توسط مدیریت روابط عمومی صداوسیما تهیه و منتشر شده است که نسبت به سال قبل 5 برابر افزایش نشان می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *