يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

توافق ترکیه و اروپا بر سر آوارگان سوری

سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب: 478617
مقامات اتحادیه اروپا در پایان نشست اضطراری روز دوشنبه در بروکسل، از توافق با آنکارا برای متوقف کردن جریان ورود پناهجویان به اروپا از ترکیه خبر دادند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مقامات اتحادیه اروپا اواخر وقت روز دوشنبه از توافق با ترکیه بر سر کلیات طرحی برای مهار موج ورود پناهجویان به اروپا خبر دادند.

«مارتین سلمایر» سخنگوی «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا بعد از چند ساعت مذاکره مقامات این اتحادیه و دولت ترکیه، در توئیتر نوشت: «توافق شد. با ترکیه به گشایش دست یافتیم.»

به نوشته سایت شبکه سی‌ان‌ان، این توافق برای اجرایی شدن نیازمند تائید نهایی از سوی اتحادیه اروپا است. قرار است این طرح در نشست آتی سران اتحادیه که روز 27 و 28 اسفند (17 و 18 مارس) برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد.

«خاویر بتل» نخست وزیر لوکزامبورگ هم در پایان مذاکرات روز دوشنبه، گفت: «رئیس کمیسیون اروپا این طرح را پیش برده و پیش از نشست ماه مارس کمیسیون،همراه طرف ترک روی جزئیات آن کار می‌کند.»

او در توئیت دیگری بدون ارائه توضیحات بیشتر، تنها نوشت که این طرح بر اساس 6 اصل کلی بنا شده است.

این توافق پس از آن به دست آمد که مقامات اتحادیه اروپا روز دوشنبه نشستی اضطراری را با حضور مقامات دولت ترکیه از جمله احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در بروکسل برگزار کردند. هدف از این نشست، یافتن راه چاره‌ای برای متوقف کردن موج ورود پناهجویان به اروپا از ترکیه بود.

جنگ در سوریه و عراق موجب شده تا در ماه‌های گذشته بزرگترین بحران آوارگان پس از پایان جنگ دوم جهانی شکل بگیرد.

بنا بر اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرات، تنها در سال جاری میلادی حدود 135000 مهاجر از طریق دریای مدیترانه خود را به اروپا رسانده‌اد و بیش از 500 نفر در این مسیر جان خود را از دست داده‌‌اند.

همزمان هزاران پناهجو به واسطه تشدید قوانین مرزی از سوی مقدونیه، در مرز این کشور با یونان گیر افتاده‌اند.

اغلب این پناهجویان از طریق ترکیه خود را به اروپا رسانده‌اند.

مقامات اتحادیه اروپا پیش از نشست روز دوشنبه گفته بودند که قصد دارند آنکارا را برای افزایش تلاش‌ها جهت جلوگیری از عزیمت پناهجویان به سمت اروپا، تحت فشار قرار دهند. برخورد با باندهای قاچاق انسان و همچنین مسدود کردن مسیر پناهجویان موسوم به «مهاجران اقتصاد»، یعنی گروهی از افراد که نه از بیم جانشان بلکه به امید وضعیت اقتصادی بهتر کشورشان را ترک می‌کنند، از جمله راه‌های مد نظر اروپا برای کاهش وخامت اوضاع است.

در مقابل بروکسل وعده داده است که کمک‌های خود به ترکیه را برای میزبانی از پناهجویان افزایش دهد. آنکارا می‌گوید اروپا باید علاوه بر مبالغ پیشین، 3 میلیارد دلار دیگر به ترکیه کمک مالی کند. بروکسل بر اساس طرحی که سال گذشته مورد توافق قرار گرفت، با پرداخت 3 میلیارد دلار به ترکیه موافقت کرد، اما آنکارا می‌گوید این مبلغ باید دو برابر شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *