دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

یک بام و دو هوا در صنعت هوایی

يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 478307
در حالی ایران برای خرید ۱۵۸ هواپیما با فرانسه به توافق رسیده و در حال مذاکره با ۲ شرکت هواپیماسازی دیگر برای خرید هواپیماست که اخیرا از شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز انگلیس هم برای ایجاد خط هوایی به ایران دعوت شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی رغم اقدامات انجام شده در گسترش توان حمل و نقل هوایی داخلی، به گزارش رویترز، مسئولان هواپیمایی کشورمان هفته گذشته با شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز انگلیس طی قراردادی توافق کردند تا پرواز های خود به مقصد ایران را از سر بگیرد.

در هفته های گذشته خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس توسط ایران از فرانسه جزو داغترین موضوعاتی بود که در رسانه ها به آن پرداخته شد.

ارزش این قرارداد با در نظر گرفتن لیست قیمت ایرباس حدود 27 میلیارد دلار از سوی رسانه های خارجی اعلام شد.

از سوی دیگر یک قرارداد دیگر نیز برای خرید 20 تا 40 فروند هواپیمای دیگر بین ایران و شرکت هواپیماسازی ATR که این شرکت نیز زیر مجموعه ایرباس است بسته شد که ارزش این قرارداد نیز از سوی رسانه های خارجی حدود 1 میلیارد یورو اعلام شد.

در کنار موارد بالا که به اضافه شدن حدود 158 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور منجر خواهند شد، مقامات ایرانی در ادامه بازار گردی خود در حال مذاکره با دو شرکت هواپیما سازی بوئینگ آمریکا و امبرائر برزیل برای خرید هواپیماهای بیشتر هستند.

 به نظر می رسد در حالی که با تأیید قرار داد خرید ایرباس ها از سوی آمریکا، تا چند ماه آینده اولین فروند از این هواپیماها وارد ایران می شود و مجددا با در نظر گرفتن اینکه تعدادی از این هواپیماها از جمله ایرباس های 380 که از سال 2019 به ایران تحویل می شود برد پروازی بالایی داشته و باید در مسیرهای خارجی طولانی مورد استفاده قرار گیرند، توافق با شرکت های هواپیمایی خارجی می‌تواند پیش از ورود این هواپیماها جای آْنها را در داخل تنگ کند.

از سوی دیگر با باز شدن بندهای تحریم از صنعت هوایی کشور، حدود 70 درصد از هواپیماهای زمین گیر شده ناشی از نبود قطعات، به چرخه پرواز باز می گردند و ورود هواپیماهای ایرباس و ATR و هواپیماهای تعمیر شده، تعداد هواپیماهای حاضر در خطوط هوایی داخل به سه برابر 135 فروند کنونی خواهد رساند.

با توجه به اینکه در حال حاضر به دلیل هزینه های بالای سفرهای خارجی نسبت به سرانه درآْمد داخلی، کمتر از 5 درصد از کل مردم ایران از ناوگان هوایی استفاده می کنند، به نظر می رسد اقدام در مذاکره با بوئینگ و امبرائر در کنار توافق با شرکت های هوایی خارجی برای برقراری خطوط پروازی شرایط را برای افزایش بازدهی و یا حتی سوددهی خطوط هوایی داخلی سخت‌تر خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *