چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۱

توجیهی برای گرانی تعرفه آزمایشگاه ها

شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب: 478070
استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اگر تعرفه گذاری به‌صورت واقعی انجام شود، نتایج آزمایش‌ها کاملاً منطقی به دست می‌آید و در غیر این صورت ما با مسائلی مانند تقلب، کاهش کیفیت و حتی نتایج اشتباه در تست‌های مختلف آزمایشگاهی روبه‌رو می‌شویم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محسن باروتی دکترای اقتصاد سلامت و استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در حاشیه برگزاری سمینار یکروزه اقتصاد آزمایشگاه گفت: با توجه به اینکه آزمایشگاه و بحث‌های پاراکلینیکی فاکتورهای مهمی در تشخیص هستند و مهم‌ترین رکن در نظام سلامت عامل تشخیص بوده و اگر تشخیص لطمه ببیند هزینه‌هایی در پی خواهد داشت که در بحث‌های بعدی حوزه نظام سلامت جبران‌ناپذیر است.

وی گفت: اگر ما به حوزه آزمایشگاه به‌صورت اقتصاد سلامت نگاه نکنیم این امر منجر به هزینه‌های بسیار زیادی در زندگی یک انسان می‌شود و درصورتی‌که تعرفه گذاری خدمات درست انجام نشود هزینه‌های مستقیم شامل دارو و هزینه‌های تجهیزات پزشکی در طرح تحول سلامت به هدر می‌رود.

باروتی اظهار داشت: مهم‌ترین اصل در ارزش نسبی خدمات این است که با روش‌های علمی که وجود دارد، ارزش‌گذاری هر خدمت استخراج شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: پیشنهاد ما به وزارتخانه این است که تمام خدمات نه‌تنها آزمایشگاه به‌صورت علمی قیمت تمام‌شده‌شان را استخراج کنند و آیتم‌های مختلفی که در بحث تعرفه وجود دارد را استفاده کنند و بعد تعرفه واقعی را اعلام کنند یعنی به‌صورت معکوس تعرفه گذاری انجام نشود.

وی گفت: اگر تعرفه گذاری به‌صورت واقعی انجام شود اتفاق‌های خوبی می‌افتد که باعث می‌شود تشخیص‌ها درست انجام شود و نتایج آزمایش‌ها در واقع کاملاً منطقی به دست می‌آید و این امر خروجی صحیح سیکل درمان را در پی خواهد داشت و بدون شک اثربخشی بیشتری را شاهد هستیم در غیر این صورت ما با مسائلی مانند تقلب، کاهش کیفیت و حتی نتایج اشتباه در تست‌های مختلف آزمایشگاهی روبه‌رو می‌شویم.

باروتی عنوان کرد: تاکید ما بر روش علمی جهت محاسبه تعرفه‌هاست که لازم است وجود داشته باشد و کاملاً مستند و این ممکن است برای تمام خدمات در کوتاه‌مدت جواب ندهد اما ما پیشنهادمان این است به‌مرور زمان تیم های تخصصی که در واقع وجود دارد و تخصص اقتصاد سلامت دارند دعوت شوند و کارشناسی خدمات مختلف را بر عهده گیرند و یک تا دو سال بر روی این‌ها کار کنند تا یک سنگ بنای اصلی برای تعرفه‌ها داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *