شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰

واکنش عراقی‌ها به مداخلات امارات

شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 476616
دفتر نخست وزیر عراق ضمن محکوم کردن اظهارات وزیر خارجه امارات اعلام کرد که نیروهای داوطلب مردمی تروریسم را از خلیج فارس دور کردند.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از المسله خبر داد، دفتر حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اظهارات عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات درباره نیروهای داوطلب مردمی را محکوم کرد.

"عبدالله بن زاید آل نهیان" وزیر امور خارجه امارات دیروز (جمعه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف همتای روسی خود در مسکو مدعی شده بود: "از بین بردن داعش مستلزم از بین بردن الحشد الشعبی در عراق است".

این اظهارات با واکنش و خشم جدید مقامات و سیاستمداران عراقی روبرو شد.

در بیانیه دولت عراق آمده است که نیروهای داوطلب مردمی در کنار نیروهای امنیتی در مقابل جنایتهای گروه تروریستی داعش ایستادند و مناطقی که تروریستها آن را اشغال کرده بودند آزاد کردند. نیروهای داوطلب مردمی همچنین خطر تروریسم را از کشورهای خلیج فارس دور کردند و کشورهای خلیج فارس باید از عراق در مقابل تروریسم حمایت کنند.

دفتر العبادی در این بیانیه تاکید کرد که نیروهای داوطلب مردمی یک اداره وابسته به نخست‌وزیری و فرماندهی کل نیروهای مسلح است. مقایسه کردن نیروهای داوطلب مردمی با باندهای تروریستی جنایتکار  توهین به عراق و دخالت در امور کشور است.

اظهارات وزیر امور خارجه امارات علیه نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) در عراق با واکنش و خشم مقامات، سیاستمداران و مردم این کشور همراه شد.

واکنش وزارت خارجه عراق به اظهارات وزیر خارجه امارات

وزارت خارجه عراق نیز اظهارات وزیرخارجه امارات درباره نیروهای داوطلب مردمی را توهین آشکار به نهادهای امنیتی و نظامی این کشور دانست.

احمد جمال سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که این وزارتخانه اظهارات عبدالله بن زاید را محکوم می کند و آن را دخالت آشکار در امور عراق و توهین آشکار به نهادهای امنیتی و نظامی می داند.

وی افزود وزارت خارجه تاکید می کند که نیروهای داوطلب مردمی همچون یک نهاد رسمی زیر نظر دولت و به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح فعالیت می کند.

سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد که اگر نیروهای داوطلب مردمی نبودند، داعش و القاعده وارد بسیاری از کشورهای منطقه شده بودند.

واکنش‌ها به اظهارات وزیر خارجه امارات درباره الحشد الشعبی

«احلام الحسینی» عضو کمیته روابط خارجه پارلمان عراق روز جمعه گفت که اظهارات عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات درباره نیروهای داوطلب مردمی دخالت آشکار و مخالف با عرفهای بین المللی و منشور اتحادیه عرب و به منزله حمایت از تروریسم و داعش به شمار می‌رود.

وی افزود برای مبارزه با داعش و آزادسازی عراق از چنگال این گروه تروریستی همه مردم عراق در کنار نیروهای داوطلب مردمی، نیروهای امنیتی و عشایر غیور خواهند بود.

عبدالله بن زاید در نشستی خبری در مسکو خواستار پایان دادن به نیروهای داوطلب مردمی شد.

وی گفت برای پایان دادن به داعش ابتدا باید حزب الله و حشد الشعبی در لبنان و عراق را از بین برد.

" خالد الاسدی" عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق در بیانیه ای اعلام کرد: این وزیر اماراتی نیروهای الحشد الشعبی و گروههای مقاومت اسلامی را مانند دو گروه تروریستی داعش و جبهه النصره و گروههای تروریستی برشمرد؛ بدون اینکه توجه داشته باشد که نیروهای الحشد الشعبی و مقاومت اسلامی عراق تحت امر فرماندهی کل نیروهای مسلح می جنگند.

وی افزود: اظهارات این وزیر اماراتی دخالت در امور داخلی عراق و اقدامی غیرقابل قبول است، و هدف از آن برهم زدن اوضاع عراق و دفاع از داعش و حمایت از آن می باشد که امری مردود و محکوم است.

الاسدی از وزارت خارجه عراق خواست تا به شدت با این اظهارات برخورد کرده و سفیر امارات را فراخوانده و اعتراض شدید عراق را به وی ابلاغ کند.

"اسکندر وتوت" عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز اظهارات این وزیر اماراتی را محکوم کرد و در بیانیۀ مشابهی گفت: این اظهارات دخالت در امور داخلی عراق است و دولت عراق باید با این اظهارات به شدت برخورد و سفیر امارات را برای اعتراض شدید احضار کند.

وی تاکید کرد: نیروهای الحشد الشعبی و گروههای مقاومت عراقی به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح می جنگند.

واکنش کاربران عراقی در شبکه های اجتماعی

کاربران عراقی در شبکه های اجتماعی نیز اظهارات وزیر خارجه امارات را محکوم و از نقش این کشور در عراق انتقاد کردند.

بعد از اینکه گروه تروریستی داعش در خرداد 93 موصل و سپس شهرهای دیگر را به اشغال خود در آورد، نیروهای داوطلب مردمی به کمک نیروهای امنیتی و مسلح عراق شتافتند. نقش بی بدیل نیروهای داوطلب مردمی عراق در مبارزه با تروریسم و آزادسازی مناطق عراق از چنگال گروههای تروریستی بر کسی پوشیده نیست.

طی چند روز اخیر، هجمه‌های زیادی به خصوص از طرف سیاست‌مداران سعودی به جبهه مقاومت وارد شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *