يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۰

آسیب‌های بداخلاقی‌های انتخاباتی

سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب: 475862
در این نشست موارد مختلفی اعم از بررسی بداخلاقی های انتخاباتی، وعده های داده شده از سوی کاندیداها، وظایف نمایندگان مجلس و همچین چالشها و مشکلات پیش روی توسعه استان لرستان مورد طرح قرار گرفت.
به گزارش جهان، نشست انتخاباتی خبرگزاری مهر با حضور مهرداد ویسکرمی نامزد اصولگرای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه خرم آباد و دوره چگنی، محمدرضا جهان نژاد فعال سیاسی و بهرام رسولیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان برگزار شد.

بداخلاقی های انتخاباتی

بهرام رسولیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این نشست تخریب های سایر نامزدها و رقبا را بدترین نوع بداخلاقی های انتخاباتی دانست و بیان داشت: کاندیداها و حامیان آنها باید به جای تخریب رقبا فضائل و برجستگی های نامزد مورد نظر خود را بیان کنند.

محمد رضا جهان نژاد فعال سیاسی لرستان نیز در این رابطه با بیان اینکه اولین و کلی ترین آسیب بداخلاقی های انتخاباتی به مردم می رسد، ادامه داد: گاهی انتخاب اصلح در سایه این آلودگی ها خدشه دار شده و قدرت تفکر و تعقل از مردم گرفته شده و منجر به انتخاب اشتباه می شود.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ انتخاباتی ما در این بخش باید اصلاح شود، عنوان کرد: در اکثر مواقع این اقدامات توسط دلالان و خط گیران از آن سوی مرزها که هدفشان کمرنگ شدن حضور مردم یا وارد شدن افراد ناصالح به مجلس شورای اسلامی است صورت می گیرد که باید با هوشیاری دست این گونه افراد را از فضای جامعه کوتاه کنیم.

مهرداد ویسکرمی کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهار داشت: عرصه انتخابات چون جای رقابت است و بین کاندیداهای متعدد باید تعداد محدود انتخاب شوند به یک رقابت تبدیل شده که احساسات نامزدها و هوادارنشان نیز به عرصه می آید اما عقلانیت و تعقل آن چیزی است که باید در تصمیم گیری ها مدنظر باشد.

وی طغیان احساسات در مقاطعی و ایجاد بستری برای تخریب را آفت غلبه احساسات به کاندیداها و حامیان آنها دانست و ادامه داد: البته بداخلاقی انتخاباتی دایره گسترده ای دارد و علاوه بر تخریب رقبا، سوءاستفاده از اموال عمومی، دیوارنویسی، سد معبر و هر عمل دیگری که تعرض به حریم خصوصی دیگران باشد مشکل شرعی و قانونی دارد.

 ارتباط وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وعده های مطرح شده از سوی برخی نامزدها

بهرام رسولیان با اشاره به اینکه وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی مشخص است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در فضای تبلیغات به خصوص در شهرستانها از عدم اطلاع طیفی از مردم سوءاستفاده شده و برنامه هایی که ربطی به نماینده مجلس ندارد توسط برخی بیان می شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: برخی نامزدها وعده هایی مانند ایجاد اشتغال در حد وسیع می دهند که خارج از وظایف و توانایی نمایندگان است.

محمد رضا جهان نژاد نیز به کاندیداهایی که برای جلب آرای مردم وعده های عجیب و غیرممکن داده و به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می کنند اشاره کرد و بیان داشت: وقتی نماینده به وعده های خود عمل نکند مردم نه تنها به نماینده بلکه نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و حاکمیت نیز بدبین و بی اعتماد می شوند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه انتخابات به معنی گزینش بهترین ها است، افزود: یک نماینده باید بر اطلاعات حوزه انتخابیه خود از جمله زیرساخت ها، بیکاری، ظرفیت ها و پتانسیل های موجود، میزان سرمایه گذاری و... اشراف داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه یک نماینده مجلس باید از نخبگان و کارشناسان محلی برای تهیه طرح کمک بگیرد، تصریح کرد: طرح باید جامع بوده و به ریز مسائل در آن پرداخته شده باشد و مستند ارائه شود تا قانونی در صحن مجلس تصویب شود که به مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته توجه داشته باشد.

جهان نژاد گفت: در مجموع باید تمام توجه یک نماینده در صحن علنی مجلس به جبران عقب ماندگی های حوزه انتخابیه خود باشد.

این فعال سیاسی آیه «و امرهم شورا بینهم» را فلسفه وجودی مجلس شورای اسلامی دانست و ادامه داد: مومنین به مصداق این آیه باید کارهای مهم را به شور گذاشته و تصمیم گیری کنند؛ مردم هر محل با توجه به مسائل و دغدغه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی موجود انتظار دارند وکیل آنها در مجلس شورای اسلامی به مشکلات آنها بپردازد.

سوال و استیضاح وزرا و رئیس جمهور در مواقع لزوم، اظهار نظر و تحقیق و تفحص در تمام مسائل کشور از جمله اختیارات نماینده مجلس شورای اسلامی است و هر وعده ای خارج از دایره ذکر شده عملیاتی نبوده و دیر یا زود باعث بدنامی فرد شعاردهنده می شود
ویسکرمی کاندیدای انتخابات مجلس دهم نیز در این مورد اظهار داشت: سوال و استیضاح وزرا و رئیس جمهور در مواقع لزوم، اظهار نظر و تحقیق و تفحص در تمام مسائل کشور از جمله اختیارات نماینده مجلس شورای اسلامی است و هر وعده ای خارج از دایره ذکر شده عملیاتی نبوده و دیر یا زود باعث بدنامی فرد شعاردهنده می شود.

وی با اشاره به آسیب های تبلیغات انتخاباتی اشاره کرد و ادامه داد: باید نسبت به مبلغ هزینه کرد و محل تامین هزینه های تبلیغات هنگفت نامزدهای انتخاباتی حساس باشیم.

این کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی به معضل طایفه گرایی در انتخابات لرستان اشاره کرد و یادآور شد: آیا به این فکر کرده ایم که فرستادن شخص ضعیف از یک طایفه به معنای بردن آبروی آن طایفه است؟

ویسکرمی با اشاره به اینکه در حیطه قانون گذاری ۱۵ نماینده می توانند طرح بدهند، یادآور شد: هر نمایندگان برای هر مسئله ای در حوزه وظایفشان می توانند از رئیس جمهور و وزرا سوال کنند.

وی افزود: یک چهارم نمایندگان می توانند رئیس جمهور را برای سوال و یک سوم آنها می توانند رئیس جمهور را برای استیضاح به مجلس بیاورند.

حضور حداکثری در انتخابات

جهان نژاد در این خصوص اظهار داشت: حضور حداکثری مردم در انتخابات دو فایده دارد اول اینکه نماینده ای که با رای بالا به مجلس برود هم دلگرمی و پشتوانه مردمی داشته و با قوت بیشتری کار می کند و از سوی دیگر این حضور حداکثری دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی را مایوس کرده که ان شاءالله در این دوره نیز همانند گذشته مردم ما با رهنمودها و نفس گرم مقام عظمای ولایت حضوری پرشور خواهند داشت.

رسولیان نیز در این رابطه تصریح کرد: درسطح بین المللی هرچه درصد مشارکت در انتخابات بیشتر باشد برای دشمنان نظام مایوس کننده است به خصوص با وجود مشکلات امنیتی در کشورهای منطقه با این حضور پرشور حداکثری می توانیم پشتوانه خود را به رخ دنیا کشیده و عظمت نظام اسلامی را نشان دهیم.

در بعد استانی و شهرستانی نیز رای بالا و پشتوانه قوی در کنار تخصص، سواد، فن بیان، تعهد و... برای اینکه نماینده به وزنه تبدیل شود بسیار موثر است
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: در بعد استانی و شهرستانی نیز رای بالا و پشتوانه قوی در کنار تخصص، سواد، فن بیان، تعهد و... برای اینکه نماینده به وزنه تبدیل شود بسیار موثر است.

ویسکرمی نیز با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی برای هر نفر سهمی برای مشارکت در سرنوشت خود از طریق انتخابات تعیین شده است، اظهار داشت: زمانی مطالبات مردم منعکس می شود که حضور حداکثری توده مردم در انتخابات را داشته باشیم و هر کسی از این سهم خود استفاده نکند در واقع از حق خود صرف نظر کرده و میدان را به دیگران واگذار می کنند.

این نامزد دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه خرم آباد و دوره چگنی ادامه داد: در سطح ملی نیز مشارکت حداکثری مردم به منزله پشتیبانی از نظام اسلامی است و هر رای صرف نظر از اینکه به کدام نامزد داده می شود، رای به نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

رد صلاحیت ها و حمله های برخی به شورای نگهبان

ویسکرمی با اشاره به اینکه شورای نگهبان پشتوانه شرعی، عقلی و تاریخی دارد، بیان داشت: از نظر شرعی کار را باید به کاردان سپرد از نظر عقلا هم در هیچ جای دنیا مسئولیت ها بدون لحاظ شایستگی به کسی داده نمی شود و از نظر تاریخی هم یکی از دلایلی که انقلاب مشروطه با شکست مواجه شد عدم وجود نهادی مانند شورای نگهبان بود پس کلیت شورای نگهبان مورد تایید عقل و شرع و تجربه است.

وی با بیان اینکه نهاد شورای نگهبان در قانون اساسی ما به عنوان یک میثاق ملی از طرف همه مردم ایران پذیرفته شده است، عنوان کرد: بنابراین حتی اگر کسی در مواردی معتقد باشد حق او از طرف شورای نگهبان ضایع شده باید اهم و مهم کرده و به جای تخریب شورای نگهبان از طریق مجاری قانونی به دنبال استیفای حق خود باشد و تخریب شورای نگهبان به منزله تخریب یکی از ستون های نظام است.

رسولیان نیز با بیان اینکه ممکن است در مستندات و گزارشاتی که به شورای نگهبان می رسد اشکالاتی وجود داشته باشد، اظهار داشت: اما این دلیل بر تضعیف جایگاه قانونی این نهاد نمی شود و باید گفت کسی که در مرحله ابتدایی قانون شکنی و تخریب کند چگونه می تواند ناظر اجرای قانون باشد؟

جهان نژاد فعال سیاسی نیز نیز با بیان اینکه شورای نگهبان متشکل از فقها و حقوق دانان وظیفه نظارت و صیانت از قانون را دارد، عنوان کرد: شورای نگهبان یک وظیفه دینی، حیاتی و انسانی دارد و آن حمایت از شان و رای مردم است و اجازه نمی دهد برخی با سوءاستفاده از توقعات نامعقول ایجاد شده و گاهی دلارهای هزینه شده آمریکا و اسرائیل و انگلیس بر موج بی قانونی سوار شوند.

وی افزود: شورای نگهبان وظیفه جلوگیری از این حربه ها را دارد که گاهی به مزاج برخی خوش نمی آید.

مشکلات استان لرستان

ویسکرمی کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکلات لرستان در سطح کلان به فرهنگی، اقتصادی به خصوص اشتغال و بیکاری و عدم شایسته سالاری تقسیم می شوند، بیان داشت: سایر مشکلات را می توان زیرشاخه اینها طبقه بندی کرد اما آنچه مردم احساس می کنند بیشتر بیکاری و اشتغال است که برای اکثر مردم ناکامی به بار آورده است.

وی با بیان اینکه نماینده مجلس باید تخصص و تعهد داشته باشد، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی به صورت کمیسیون هایی اداره می شود که تخصصی هستند و نماینده باید تخصص کافی برای حضور در این کمیسیون ها را داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *